Anvendelse af webkonference på Syddansk Universitet

Erfaringer fra 3 pilotprojekter

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Artiklen videregiver en række praktiske erfaringer med anvendelse af webkonferencesystemet Adobe Connect Pro i forbindelse med undervisning på Syddansk Universitet (SDU). Via tre pilotprojekter fra forskellige fagområder præsenteres de første konkrete og indledende erfaringer med anvendelsen af det nævnte webkonferencesystem. Med udgangspunkt i de vigtigste aspekter fra de tre cases diskuteres betingelserne for design af hensigtsmæssige læringsaktiviteter i systemet. Konklusionen herpå er, at et hensigtsmæssigt design for webbaserede kursusforløb bør vægte en tydelig beskrivelse af den nødvendige teknologi samtidig med, at det er vigtigt at få indbygget nogle indledende læringsaktiviteter, der giver de studerende mulighed for at blive trygge ved systemets basale auditive og visuelle funktioner. Endvidere er det også nødvendig at fokusere på at designe for dialogorienterede læringsaktiviteter i systemet frem for primært at benytte systemets fortrinlige teknik til gennemgang af PowerPoint-præsentationer eller anden lærerstyret undervisning.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLæring og Medier
Vol/bind2
Udgave nummer2
Sider (fra-til)1-29
Antal sider29
ISSN1903-248X
StatusUdgivet - 2009

Emneord

  • webkonference, didaktisk design, erfaring, succeskriterier, anbefalinger, pilotprojekter

Citer dette

@article{078686c3774d437886b766941ad553a7,
title = "Anvendelse af webkonference p{\aa} Syddansk Universitet: Erfaringer fra 3 pilotprojekter",
abstract = "Artiklen videregiver en r{\ae}kke praktiske erfaringer med anvendelse af webkonferencesystemet Adobe Connect Pro i forbindelse med undervisning p{\aa} Syddansk Universitet (SDU). Via tre pilotprojekter fra forskellige fagomr{\aa}der pr{\ae}senteres de f{\o}rste konkrete og indledende erfaringer med anvendelsen af det n{\ae}vnte webkonferencesystem. Med udgangspunkt i de vigtigste aspekter fra de tre cases diskuteres betingelserne for design af hensigtsm{\ae}ssige l{\ae}ringsaktiviteter i systemet. Konklusionen herp{\aa} er, at et hensigtsm{\ae}ssigt design for webbaserede kursusforl{\o}b b{\o}r v{\ae}gte en tydelig beskrivelse af den n{\o}dvendige teknologi samtidig med, at det er vigtigt at f{\aa} indbygget nogle indledende l{\ae}ringsaktiviteter, der giver de studerende mulighed for at blive trygge ved systemets basale auditive og visuelle funktioner. Endvidere er det ogs{\aa} n{\o}dvendig at fokusere p{\aa} at designe for dialogorienterede l{\ae}ringsaktiviteter i systemet frem for prim{\ae}rt at benytte systemets fortrinlige teknik til gennemgang af PowerPoint-pr{\ae}sentationer eller anden l{\ae}rerstyret undervisning.",
keywords = "webkonference, didaktisk design, erfaring, succeskriterier, anbefalinger, pilotprojekter",
author = "Christopher Kj{\ae}r and Christensen, {Inger-Marie F.} and Rasmus Blok and Lise Petersen",
year = "2009",
language = "Dansk",
volume = "2",
pages = "1--29",
journal = "L{\ae}ring og Medier",
issn = "1903-248X",
publisher = "Statsbiblioteket",
number = "2",

}

Anvendelse af webkonference på Syddansk Universitet : Erfaringer fra 3 pilotprojekter. / Kjær, Christopher; Christensen, Inger-Marie F.; Blok, Rasmus; Petersen, Lise.

I: Læring og Medier, Bind 2, Nr. 2, 2009, s. 1-29.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Anvendelse af webkonference på Syddansk Universitet

T2 - Erfaringer fra 3 pilotprojekter

AU - Kjær, Christopher

AU - Christensen, Inger-Marie F.

AU - Blok, Rasmus

AU - Petersen, Lise

PY - 2009

Y1 - 2009

N2 - Artiklen videregiver en række praktiske erfaringer med anvendelse af webkonferencesystemet Adobe Connect Pro i forbindelse med undervisning på Syddansk Universitet (SDU). Via tre pilotprojekter fra forskellige fagområder præsenteres de første konkrete og indledende erfaringer med anvendelsen af det nævnte webkonferencesystem. Med udgangspunkt i de vigtigste aspekter fra de tre cases diskuteres betingelserne for design af hensigtsmæssige læringsaktiviteter i systemet. Konklusionen herpå er, at et hensigtsmæssigt design for webbaserede kursusforløb bør vægte en tydelig beskrivelse af den nødvendige teknologi samtidig med, at det er vigtigt at få indbygget nogle indledende læringsaktiviteter, der giver de studerende mulighed for at blive trygge ved systemets basale auditive og visuelle funktioner. Endvidere er det også nødvendig at fokusere på at designe for dialogorienterede læringsaktiviteter i systemet frem for primært at benytte systemets fortrinlige teknik til gennemgang af PowerPoint-præsentationer eller anden lærerstyret undervisning.

AB - Artiklen videregiver en række praktiske erfaringer med anvendelse af webkonferencesystemet Adobe Connect Pro i forbindelse med undervisning på Syddansk Universitet (SDU). Via tre pilotprojekter fra forskellige fagområder præsenteres de første konkrete og indledende erfaringer med anvendelsen af det nævnte webkonferencesystem. Med udgangspunkt i de vigtigste aspekter fra de tre cases diskuteres betingelserne for design af hensigtsmæssige læringsaktiviteter i systemet. Konklusionen herpå er, at et hensigtsmæssigt design for webbaserede kursusforløb bør vægte en tydelig beskrivelse af den nødvendige teknologi samtidig med, at det er vigtigt at få indbygget nogle indledende læringsaktiviteter, der giver de studerende mulighed for at blive trygge ved systemets basale auditive og visuelle funktioner. Endvidere er det også nødvendig at fokusere på at designe for dialogorienterede læringsaktiviteter i systemet frem for primært at benytte systemets fortrinlige teknik til gennemgang af PowerPoint-præsentationer eller anden lærerstyret undervisning.

KW - webkonference, didaktisk design, erfaring, succeskriterier, anbefalinger, pilotprojekter

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2

SP - 1

EP - 29

JO - Læring og Medier

JF - Læring og Medier

SN - 1903-248X

IS - 2

ER -