Anvendelse af webkonference på Syddansk Universitet: Erfaringer fra 3 pilotprojekter

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Abstrakt

    Artiklen videregiver en række praktiske erfaringer med anvendelse af webkonferencesystemet Adobe Connect Pro i forbindelse med undervisning på Syddansk Universitet (SDU). Via tre pilotprojekter fra forskellige fagområder præsenteres de første konkrete og indledende erfaringer med anvendelsen af det nævnte webkonferencesystem. Med udgangspunkt i de vigtigste aspekter fra de tre cases diskuteres betingelserne for design af hensigtsmæssige læringsaktiviteter i systemet. Konklusionen herpå er, at et hensigtsmæssigt design for webbaserede kursusforløb bør vægte en tydelig beskrivelse af den nødvendige teknologi samtidig med, at det er vigtigt at få indbygget nogle indledende læringsaktiviteter, der giver de studerende mulighed for at blive trygge ved systemets basale auditive og visuelle funktioner. Endvidere er det også nødvendig at fokusere på at designe for dialogorienterede læringsaktiviteter i systemet frem for primært at benytte systemets fortrinlige teknik til gennemgang af PowerPoint-præsentationer eller anden lærerstyret undervisning.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftLæring og Medier
    Vol/bind2
    Udgave nummer2
    Sider (fra-til)1-29
    Antal sider29
    ISSN1903-248X
    StatusUdgivet - 2009

    Emneord

    • webkonference, didaktisk design, erfaring, succeskriterier, anbefalinger, pilotprojekter

    Citationsformater