Aktiverende undervisning – eksemplarisk undervisning for universitetsundervisere

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPosterFormidling

61 Downloads (Pure)

Resumé

Undervisning med aktiverende læringsformer i kursus om pædagogisk teori styrker adjunkter i refleksioner over egen praksis. F. eks. styrkes argumentationsfærdigheder via peer feedback på læringsmål og -aktiviteter.

Introduktion:
Undervisning med aktiverende metoder er ofte et stort skridt at tage for en underviser. Stoftrængsel kan være et argument for ikke at bruge den ekstra tid, som øvelser kræver, og de studerenes forberedelse er oftest et ”must”, hvis det skal føre til bedre læring.
Et hold adjunkter gennemførte et eksemplarisk forløb, som satte disse elementer på spil. Der var en dobbelttydighed i dette forløb, idet undervisningsindholdet - Constructive Alignment mm. - i vid udstrækning skulle tilegnes gennem aktiverende undervisning, hvor deltagene i øvelserne arbejdede med at anvende teorier på egen undervisning, formulere læringsmål og -aktiviteter og argumentere for egne valg v. hj. a. teorierne.
Metoder:
Deltagerne mødte velforberedte. Undervisningsformen på kurset var korte oplæg varieret med forskellige øvelser med det forberedte stof. I timerne førte vi log over anvendte metoder og reflekterede undervejs over produktionerne, relevante pædagogiske teorier og eget læringsudbytte.
Efter kurset er deltagerne blevet bedt om at evaluere hhv. forberedelse og øvelseselementer. Data vil være med i præsentationen.
Resultater og erfaringer:
Den ønskede syntese mellem forberedelse, undervisningsformen og opnåelse af højere ordens læringsniveauer fremgår af tilbagemeldinger fra deltagerne. Deltagere noterer også i svarene en transfer til refleksioner over egen undervisningspraksis.
Konklusioner og perspektiver:
Deltagernes viden om aktiverende metoder og deres færdigheder i at tænke metoder sammen med didaktiske modeller er styrket. Det eksemplariske i undervisningen og metarefleksioner undervejs styrker deltagernes forståelse for, hvad ”aktiverende undervisning og aktiv læring” kan give læringsmæssigt igennem erkendelse af deres egen læring af stoffet under arbejdet. Samtidig fremstår det tydeligt, at der er mindst tre succeskriterier for god aktiverende læring: a. eksplicitering af læringsmål og -aktiviteter, b. information om rammer og roller og c. undervisningens organisering.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato6. maj 2015
Antal sider1
StatusUdgivet - 6. maj 2015
BegivenhedDUN Konference 2015: Kvalitet i universitetsundervisningen - forskningsbasering, praksisrelevans og strategisk indsats - Munkebjerg Hotel, Vejle, Danmark
Varighed: 6. maj 20157. maj 2015

Konference

KonferenceDUN Konference 2015
LokationMunkebjerg Hotel
LandDanmark
ByVejle
Periode06/05/201507/05/2015

Emneord

  • aktiv læring
  • student centered learning
  • Collaborative learning
  • universitetspædagogikum

Citer dette

Nørgaard, C. (2015). Aktiverende undervisning – eksemplarisk undervisning for universitetsundervisere. Poster session præsenteret på DUN Konference 2015, Vejle, Danmark.
Nørgaard, Cita. / Aktiverende undervisning – eksemplarisk undervisning for universitetsundervisere. Poster session præsenteret på DUN Konference 2015, Vejle, Danmark.1 s.
@conference{224de21ed52c409ab0db8878aea51e56,
title = "Aktiverende undervisning – eksemplarisk undervisning for universitetsundervisere",
abstract = "Undervisning med aktiverende l{\ae}ringsformer i kursus om p{\ae}dagogisk teori styrker adjunkter i refleksioner over egen praksis. F. eks. styrkes argumentationsf{\ae}rdigheder via peer feedback p{\aa} l{\ae}ringsm{\aa}l og -aktiviteter.Introduktion:Undervisning med aktiverende metoder er ofte et stort skridt at tage for en underviser. Stoftr{\ae}ngsel kan v{\ae}re et argument for ikke at bruge den ekstra tid, som {\o}velser kr{\ae}ver, og de studerenes forberedelse er oftest et ”must”, hvis det skal f{\o}re til bedre l{\ae}ring.Et hold adjunkter gennemf{\o}rte et eksemplarisk forl{\o}b, som satte disse elementer p{\aa} spil. Der var en dobbelttydighed i dette forl{\o}b, idet undervisningsindholdet - Constructive Alignment mm. - i vid udstr{\ae}kning skulle tilegnes gennem aktiverende undervisning, hvor deltagene i {\o}velserne arbejdede med at anvende teorier p{\aa} egen undervisning, formulere l{\ae}ringsm{\aa}l og -aktiviteter og argumentere for egne valg v. hj. a. teorierne.Metoder:Deltagerne m{\o}dte velforberedte. Undervisningsformen p{\aa} kurset var korte opl{\ae}g varieret med forskellige {\o}velser med det forberedte stof. I timerne f{\o}rte vi log over anvendte metoder og reflekterede undervejs over produktionerne, relevante p{\ae}dagogiske teorier og eget l{\ae}ringsudbytte.Efter kurset er deltagerne blevet bedt om at evaluere hhv. forberedelse og {\o}velseselementer. Data vil v{\ae}re med i pr{\ae}sentationen.Resultater og erfaringer:Den {\o}nskede syntese mellem forberedelse, undervisningsformen og opn{\aa}else af h{\o}jere ordens l{\ae}ringsniveauer fremg{\aa}r af tilbagemeldinger fra deltagerne. Deltagere noterer ogs{\aa} i svarene en transfer til refleksioner over egen undervisningspraksis.Konklusioner og perspektiver:Deltagernes viden om aktiverende metoder og deres f{\ae}rdigheder i at t{\ae}nke metoder sammen med didaktiske modeller er styrket. Det eksemplariske i undervisningen og metarefleksioner undervejs styrker deltagernes forst{\aa}else for, hvad ”aktiverende undervisning og aktiv l{\ae}ring” kan give l{\ae}ringsm{\ae}ssigt igennem erkendelse af deres egen l{\ae}ring af stoffet under arbejdet. Samtidig fremst{\aa}r det tydeligt, at der er mindst tre succeskriterier for god aktiverende l{\ae}ring: a. eksplicitering af l{\ae}ringsm{\aa}l og -aktiviteter, b. information om rammer og roller og c. undervisningens organisering.",
keywords = "aktiv l{\ae}ring, student centered learning, Collaborative learning, universitetsp{\ae}dagogikum",
author = "Cita N{\o}rgaard",
year = "2015",
month = "5",
day = "6",
language = "Dansk",
note = "DUN Konference 2015 : Kvalitet i universitetsundervisningen - forskningsbasering, praksisrelevans og strategisk indsats ; Conference date: 06-05-2015 Through 07-05-2015",

}

Nørgaard, C 2015, 'Aktiverende undervisning – eksemplarisk undervisning for universitetsundervisere', DUN Konference 2015, Vejle, Danmark, 06/05/2015 - 07/05/2015.

Aktiverende undervisning – eksemplarisk undervisning for universitetsundervisere. / Nørgaard, Cita.

2015. Poster session præsenteret på DUN Konference 2015, Vejle, Danmark.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPosterFormidling

TY - CONF

T1 - Aktiverende undervisning – eksemplarisk undervisning for universitetsundervisere

AU - Nørgaard, Cita

PY - 2015/5/6

Y1 - 2015/5/6

N2 - Undervisning med aktiverende læringsformer i kursus om pædagogisk teori styrker adjunkter i refleksioner over egen praksis. F. eks. styrkes argumentationsfærdigheder via peer feedback på læringsmål og -aktiviteter.Introduktion:Undervisning med aktiverende metoder er ofte et stort skridt at tage for en underviser. Stoftrængsel kan være et argument for ikke at bruge den ekstra tid, som øvelser kræver, og de studerenes forberedelse er oftest et ”must”, hvis det skal føre til bedre læring.Et hold adjunkter gennemførte et eksemplarisk forløb, som satte disse elementer på spil. Der var en dobbelttydighed i dette forløb, idet undervisningsindholdet - Constructive Alignment mm. - i vid udstrækning skulle tilegnes gennem aktiverende undervisning, hvor deltagene i øvelserne arbejdede med at anvende teorier på egen undervisning, formulere læringsmål og -aktiviteter og argumentere for egne valg v. hj. a. teorierne.Metoder:Deltagerne mødte velforberedte. Undervisningsformen på kurset var korte oplæg varieret med forskellige øvelser med det forberedte stof. I timerne førte vi log over anvendte metoder og reflekterede undervejs over produktionerne, relevante pædagogiske teorier og eget læringsudbytte.Efter kurset er deltagerne blevet bedt om at evaluere hhv. forberedelse og øvelseselementer. Data vil være med i præsentationen.Resultater og erfaringer:Den ønskede syntese mellem forberedelse, undervisningsformen og opnåelse af højere ordens læringsniveauer fremgår af tilbagemeldinger fra deltagerne. Deltagere noterer også i svarene en transfer til refleksioner over egen undervisningspraksis.Konklusioner og perspektiver:Deltagernes viden om aktiverende metoder og deres færdigheder i at tænke metoder sammen med didaktiske modeller er styrket. Det eksemplariske i undervisningen og metarefleksioner undervejs styrker deltagernes forståelse for, hvad ”aktiverende undervisning og aktiv læring” kan give læringsmæssigt igennem erkendelse af deres egen læring af stoffet under arbejdet. Samtidig fremstår det tydeligt, at der er mindst tre succeskriterier for god aktiverende læring: a. eksplicitering af læringsmål og -aktiviteter, b. information om rammer og roller og c. undervisningens organisering.

AB - Undervisning med aktiverende læringsformer i kursus om pædagogisk teori styrker adjunkter i refleksioner over egen praksis. F. eks. styrkes argumentationsfærdigheder via peer feedback på læringsmål og -aktiviteter.Introduktion:Undervisning med aktiverende metoder er ofte et stort skridt at tage for en underviser. Stoftrængsel kan være et argument for ikke at bruge den ekstra tid, som øvelser kræver, og de studerenes forberedelse er oftest et ”must”, hvis det skal føre til bedre læring.Et hold adjunkter gennemførte et eksemplarisk forløb, som satte disse elementer på spil. Der var en dobbelttydighed i dette forløb, idet undervisningsindholdet - Constructive Alignment mm. - i vid udstrækning skulle tilegnes gennem aktiverende undervisning, hvor deltagene i øvelserne arbejdede med at anvende teorier på egen undervisning, formulere læringsmål og -aktiviteter og argumentere for egne valg v. hj. a. teorierne.Metoder:Deltagerne mødte velforberedte. Undervisningsformen på kurset var korte oplæg varieret med forskellige øvelser med det forberedte stof. I timerne førte vi log over anvendte metoder og reflekterede undervejs over produktionerne, relevante pædagogiske teorier og eget læringsudbytte.Efter kurset er deltagerne blevet bedt om at evaluere hhv. forberedelse og øvelseselementer. Data vil være med i præsentationen.Resultater og erfaringer:Den ønskede syntese mellem forberedelse, undervisningsformen og opnåelse af højere ordens læringsniveauer fremgår af tilbagemeldinger fra deltagerne. Deltagere noterer også i svarene en transfer til refleksioner over egen undervisningspraksis.Konklusioner og perspektiver:Deltagernes viden om aktiverende metoder og deres færdigheder i at tænke metoder sammen med didaktiske modeller er styrket. Det eksemplariske i undervisningen og metarefleksioner undervejs styrker deltagernes forståelse for, hvad ”aktiverende undervisning og aktiv læring” kan give læringsmæssigt igennem erkendelse af deres egen læring af stoffet under arbejdet. Samtidig fremstår det tydeligt, at der er mindst tre succeskriterier for god aktiverende læring: a. eksplicitering af læringsmål og -aktiviteter, b. information om rammer og roller og c. undervisningens organisering.

KW - aktiv læring

KW - student centered learning

KW - Collaborative learning

KW - universitetspædagogikum

M3 - Poster

ER -

Nørgaard C. Aktiverende undervisning – eksemplarisk undervisning for universitetsundervisere. 2015. Poster session præsenteret på DUN Konference 2015, Vejle, Danmark.