Abstract
Videndeling og videnudvikling bliver en vigtig konkurrenceparameter i fremtidens industrivirksomhed og ikke mindst i forbindelse med etablering og drift af fabrikker rundt omkring i verden. Studier i tre case-virksomheder af udflytning af produktion har bekræftet, at især overførsel af tavs viden - både individuel og kollektiv - udgør en særlig udfordring.
Naturen af tavs viden bevirker, at den kun kan iagttages i handling. Vi vil fremlægge en model til at beskrive de forskellige aktiviteter, der foregår i forbindelse med driftsopgaver i produktion, med særlig fokus på "ikke-normal" drift. Modellen giver grundlag for at identificere vanskelige situationer, hvor individuelle og kollektive reaktionsmønstre kan trænes. Til brug for en styrket håndtering af tavs viden ved udflytning af produktion præsenteres en model, der knytter sådanne vanskelige situationer og reaktionsmønstre sammen med støttende rammer og virkemidler placeret i en kontekst bestemt af bl.a. motivation og evne til at lære nye ting hos nye medarbejdere. Modellen diskuteres på basis af undersøgelser i litteraturen og af de tre case-studier, herunder dens anvendelse både til on-line refleksion og eksperimentering og til off-line simulering og gennemspilning af vanskelige situationer. Endvidere placeres modellen i en trinvis opbygning af medarbejderes kompetencer. Der argumenteres for, at modellen kan skabe ramme om en accelereret læring ved overførsel af tavs viden i global produktion.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 2007 |
Antal sider | 23 |
Status | Udgivet - 2007 |
Udgivet eksternt | Ja |
Begivenhed | Ledelse fra viden til handling - Aarhus, Danmark Varighed: 10. dec. 2007 → 11. dec. 2007 Konferencens nummer: II |
Konference
Konference | Ledelse fra viden til handling |
---|---|
Nummer | II |
Land/Område | Danmark |
By | Aarhus |
Periode | 10/12/2007 → 11/12/2007 |