Samskabende pædagoger i overgangen fra børnehave til skole

Projekter: ProjektForskning

Projektdetaljer

Beskrivelse

Der er i stigende grad fokus på overgange mellem børnehave og skole, og mange kommuner gør forsøg med alternativer til april/maj-start i SFO. Fx rullende skolestart, semestervis skolestart, eller en glidende overgang til skolestart i august vha. samskabende pædagoger, der både ansættes i dagtilbud og skole.

Formål
Formålet med dette forskningsprojekt er at undersøge sådanne forskellige "alternative" modeller for overgange, hvor pædagogerne har en central rolle, og hvor fokus med afsæt i et børneperspektiv dels er på at skabe en børneparat skole og dels skoleparate børn.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/08/201730/04/2019

Publikation

  • 2 Rapport
  • 1 Bidrag til bog/antologi
  • 1 Bidrag til avis - Kommentar/debat

Børneparat skole & skoleparate børn? Fokus på overgangspædagogik

Stanek, A. H. & Vendelbo, S. H., 2019, BUPL. 48 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Åben adgang
Fil

Communities of children in the transition from kindergarten to school

Stanek, A. H., 2019, Listening to children’s advice about starting school and school age care. Dockett, S., Einarsdóttir, J. & Perry, R. (red.). 1. udg. London: Routledge, (Towards an Ethical Praxis in Early Childhood: From Research into Practice).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  • Husk, at livet er mere end skoletid

    Stanek, A. H. & Hvidtfeldt, R., 17. dec. 2019, I : Politiken skoleliv.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til avis - Kommentar/debatFormidling

    Åben adgang