Etiske Læreprocesser

Projekter: ProjektForskning

Projektdetaljer

Beskrivelse

Projektet har gennem dialogisk aktionsforskning udforsket nye didaktiske perspektiver på hvordan pædagoger, via en brobygning mellem uddannelse og praktik, kvalificeres til at håndtere etiske problemstillinger. Forskningsprojektet viser, at etiske læring kan afhjælpe fænomenet moral distress, som opstår i krydsfeltet mellem lovgivning, økonomiske og politiske rammer og den konkrete pædagogiske praksis.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/12/201101/05/2016

Emneord

  • Professionsetik
  • Etisk Pres
  • Pædagoguddannelsen

Publikation

Virtues at Work: Ethics in Practice, Practice in Ethics

Ribers, B. & Christensen, A-M. S., 2020, (Accepteret/In press) I : Ethics and Social Welfare.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Den humanitære livsform: en ny epistemologi for den professionelle etos i velfærdsarbejde

Ribers, B., dec. 2019, I : Tidsskrift for Arbejdsliv. 21, 3, s. 59-72

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

  • Aktiviteter

    • 5 Foredrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed
    • 4 Gæsteforelæsning, undervisning og kursusvirksomhed ved andre universiteter
    • 1 Andet
    • 1 Konferenceoplæg

    Pædagogers professionsetik mellem idealer og realiteter

    Bjørn Ribers (Underviser)

    24. feb. 2017

    Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragGæsteforelæsning, undervisning og kursusvirksomhed ved andre universiteter

    Demokrati, etik og dialog

    Bjørn Ribers (Foredragsholder)

    2. feb. 2017

    Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragForedrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed

    Fil

    Pædagogers professionsetik – empiriske indsigter og fremtidige forskningsscenarier

    Bjørn Ribers (Foredragsholder)

    25. aug. 201626. aug. 2016

    Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragForedrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed

    Presse/medier