Projektdetaljer
Beskrivelse
ARducation, jan. 2020 – juni 2022
”ARducation” vil gribe en af de største aktuelle vækstpotentialer i digitaliseringen af brancherne: Augmented Reality (AR).
Ny undervisning med AR – ”forstærket eller udvidet virkelighed” – skal fremme STEM kompetencer hos de unge på erhvervsgymnasier, i erhvervsuddannelser og i grundskolernes udskoling. Det indebærer en teknologididaktisk kvalificering af undervisere.
Projektet vil fokusere på de kommercielle innovationspotentialer for AR i fagene, tværfagligt, i nye studieretninger og i brobygningsaktiviteter. Eleverne skal lære at anvende AR-apps samt opnå en forståelse for brug af AR i industrien, på kontorområdet og i detailhandlen. Udvalgte hold vil desuden afprøve AR-tilpasning og AR-programmering i teknologifag og i informatik, og dermed skal også nye afleveringsformer med AR belyses.
Samtidig skal den teknologi-didaktiske model ROBOdidaktik virtualiseres via AR. Her vil cases fra AR-undervisningen indgå. Didaktikken og den teknologiske anvendelse af AR til undervisningsformål formidles til undervisere i Region Syddanmark og i resten af landet.
Projektet realiseres på 3 erhvervsgymnasier og 3 erhvervsskoler, samt deres lokale grundskoler. Syddansk Universitet vil stå for den teknologiske produktion af ROBOdidaktik og for forankring via lærerkvalificering.
”ARducation” vil gribe en af de største aktuelle vækstpotentialer i digitaliseringen af brancherne: Augmented Reality (AR).
Ny undervisning med AR – ”forstærket eller udvidet virkelighed” – skal fremme STEM kompetencer hos de unge på erhvervsgymnasier, i erhvervsuddannelser og i grundskolernes udskoling. Det indebærer en teknologididaktisk kvalificering af undervisere.
Projektet vil fokusere på de kommercielle innovationspotentialer for AR i fagene, tværfagligt, i nye studieretninger og i brobygningsaktiviteter. Eleverne skal lære at anvende AR-apps samt opnå en forståelse for brug af AR i industrien, på kontorområdet og i detailhandlen. Udvalgte hold vil desuden afprøve AR-tilpasning og AR-programmering i teknologifag og i informatik, og dermed skal også nye afleveringsformer med AR belyses.
Samtidig skal den teknologi-didaktiske model ROBOdidaktik virtualiseres via AR. Her vil cases fra AR-undervisningen indgå. Didaktikken og den teknologiske anvendelse af AR til undervisningsformål formidles til undervisere i Region Syddanmark og i resten af landet.
Projektet realiseres på 3 erhvervsgymnasier og 3 erhvervsskoler, samt deres lokale grundskoler. Syddansk Universitet vil stå for den teknologiske produktion af ROBOdidaktik og for forankring via lærerkvalificering.
Nøgleresultater
Produktion og resultater
Projektdeltagerne i ARducation har arbejdet parallelt i de 2 planlagte spor:
1. Augmented Reality (AR) er blevet implementeret i undervisningen
2.Modellen ROBOdidaktik virtualiseres med AR og anvendes i lærerkvalificering
I de 3 projektkommuner Vestfyn, Svendborg og Sønderborg er undervisningsforløb blevet gennemført med 1.064 (af estimeret 560) erhvervsgymnasiale elever på HHX/HTX/EUX, med min. 1.001 EUD-elever på grundforløb og hovedforløb (af estimeret 2.300 EUD-elever), med 5.525 udskolingselever (af estimeret 6.700 grundskoleelever) og med min. 40 (af esti9meret 20) universitetsstuderende.
Projektdeltagerne i ARducation har arbejdet parallelt i de 2 planlagte spor:
1. Augmented Reality (AR) er blevet implementeret i undervisningen
2.Modellen ROBOdidaktik virtualiseres med AR og anvendes i lærerkvalificering
I de 3 projektkommuner Vestfyn, Svendborg og Sønderborg er undervisningsforløb blevet gennemført med 1.064 (af estimeret 560) erhvervsgymnasiale elever på HHX/HTX/EUX, med min. 1.001 EUD-elever på grundforløb og hovedforløb (af estimeret 2.300 EUD-elever), med 5.525 udskolingselever (af estimeret 6.700 grundskoleelever) og med min. 40 (af esti9meret 20) universitetsstuderende.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 03/08/2020 → 30/11/2022 |
Emneord
- Augmented Reality
- didaktik
- brobygning
- ungdomsuddannelser
- erhvervsuddannelser
- programmering