Torben Spanget

Cand. mag, Ph.D

1980 …2019
Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Forskningsområde

Samfundsfagsdidaktik i særdeleshed plus fagdidaktisk og almendidaktisk forskning i bredere forstand, herunder undervisningsevaluering

CV

CV for Torben Spanget Christensen


Uddannelse 
2005:  Ph.d. i undervisningsevaluering fra DIG/IFPR, Syddansk Universitet

1982 - cand mag i samfundsfag og geografi, Århus Universitet

1974 - Hf-eksamen, Nyborg Gymnasium og HF 

Job
2010: Lektor i samfundsfagsdidaktik og evaluering, IFPR, Syddansk Úniversitet

2010: Gæstelærer på Forskerskolen for Lärare i Historia og Samhhällskunskap (FLHS), Karlstad Universitet 

2009: Medlem af International Advisory Bord, Centrum för samhälsvetenskablige ämnenas didaktik (CSD), Karlstad Universitet 

2008-2010: Adjunkt i samfundsfagsdidaktik, IFPR, Syddansk Universitet

2007-2008: Post doc. i samfundsfagsdidaktik, IFPR, Syddansk Universitet 

2004-2007: Uddannelseskonsulent på Center for Undervisningsmidler, JCVU (tidl. Amtscenter for Undervisning, Århus Amt) 

2003´: Visiting scholar, Center for Teaching and Learning, Standford University

2001-2004: Ph.d.-stipendiat Dansk Institut for Gymnasiepædagogik, Syddansk Universitet

1998: Ekstern redaktør, Forlaget Systime

1997: Medlem af censorkorpset for Statskundskab og Samfundsfag   

1990-2001: Studievejleder Langkær Gymnasium og HF 

1985-86: Ekstern lektor, Institut for Statskundskab, Århus Universitet  

1982-2001: Gymnasielærer (det meste af tiden på Langkær Gymnasium og HF) 
 

Forskningsinformation

Forskning
Min forskning ligger inden for det fagdidaktiske felt, hvor samfundsfagsdidaktik, herunder didaktik i de økonomiske og merkantile fag, er et hovedområde for mig, og inden for et bredere fag- og almendidaktisk felt. Jeg har således beskæftiget mig med etnografisk skriveforskning i et større projekt om fag og skrivning (FoS), som er blevet gennemført på SDU. Her har jeg beskæftiget mig med modeludvikling inden for skoleskriveforskningen, med skoleskrivekulturer, med overgangen mellem folkeskole og gymnasium, og ikke mindst med en mere specialiseret forskning i elevers noteskrivning. Hvad det sidste angår, har jeg også arbejdet med didaktiske udviklingsprocesser som skoleudvikling i et interventionsprojekt. Evaluering er ligeledes et væsentligt fokusområde for min forskning.

Jeg deltager fra 2017 i et større kvantitativt og kvalitativt forskningsprojekt om udviklingen i gymnasiet, både hvad angår fag, elever, lærere og organisation. I projektet fokuseres på en række specifikke områder, der har med mine forskningsinteresser at gøre: fag, fagsamspil, elevskrivning (herunder elevnoter), evaluering mv.

Min fagdidaktiske forskning retter sig i høj grad mod det danske uddannelsessystem, primært gymnasiet, men også mod folkeskole og andre uddannelser. Der er imidlertid en stærk forankring i forhold til det nordiske og tyske didaktiske forskningsfelt, og forskningen er i stadig dialog med den internationale forskning på området.

Fingeraftryk Fingeraftryk er baseret på at anvende teksten fra personernes videnskabelige dokumenter til at skabe et indeks med vægtede emneordskoncepter, som definerer de vigtigste emner for hver enkelt forsker.

  • 12 Lignende profiler
student Samfundsvidenskab
citizen Samfundsvidenskab
learning Samfundsvidenskab
colloquial Samfundsvidenskab
society Samfundsvidenskab
school Samfundsvidenskab
language Samfundsvidenskab
secondary school Samfundsvidenskab

Netværk Nyligt eksternt samarbejde på landeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på punkterne.

Publikationer 1980 2019

Analysis of language games in mercantile upper secondary school subjects

Bidragets oversatte titel: Analyse af sprogspil i de merkantile fag i gymnasietChristensen, T. S. & Petersen, C. K., 20. maj 2019, Proceedings of the Nordic Conference on​ Teaching and Learning in Curriculum Subjects, NOFA7, 2019. s. 197 1 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingKonferenceabstrakt i proceedingsForskningpeer review

At være eller ikke være skrivelærer: På vej mod et gymnasialt skriveprogram

Christensen, T. S. & Krogh, E., 2019, (Accepteret/In press) Gymnasiet i udvikling: - undersøgelser og analyser af aktuelle forandringer. Hans Reitzels Forlag

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Dokumentation og evaluering

Christensen, T. S., Petersen, C. K. & Piekut, A., 1. sep. 2019, (Under udarbejdelse) Gymnasiet i Udvikling: - undersøgelser og analyser af aktuelle forandringer. Hans Reitzels Forlag, 15 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Fagdidaktiske mønstre i de merkantile fag

Christensen, T. S., 2019, Merkantil fagdidaktik. Vejlstrup, K. (red.). Aarhus: Systime, s. 25-62

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

Formativ fagdidaktisk evaluering i merkantile skolefag

Christensen, T. S., Dimke, A. & Vejlstrup, K., 2019, Merkantil fagdidaktik. Vejlstrup, K. (red.). Aarhus: Systime, s. 95 158 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Aktiviteter 2007 2019

Nordic Conference on Teaching and Learning in Curriculum Subjects

Camilla Kølsen Petersen (Deltager), Torben Spanget (Deltager)
13. maj 201915. maj 2019

Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i konference

Panel: Policy, Research and practice at Nofa 7 at University of Stockholm

Torben Spanget (Underviser)
13. maj 2019

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragKonferenceoplæg

Gymnasielærernes oplevelse af evaluering

Torben Spanget (Underviser)
7. mar. 2019

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragKonferenceoplæg

Sammenlignende Fagdidaktik 6

Torben Spanget Christensen (Arrangør)
2019 → …

Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i konference

Faglighed i gymnasiet

Torben Spanget (Deltager)
dec. 2018mar. 2019

Aktivitet: Andre aktiviteterAndet