Foto af Tina Høegh

Tina Høegh

Ph.d., cand.mag.

20052021
Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Forskningsområde

Danskfagets didaktik, æstetiske former  og erfaringer samt literacypraksisser ift. mundtlighed og lytning, interkulturel pædagogik, sprogpædagogik, sammenlignende fagdidaktik og flerfaglig undervisning.

Mundtlighed og dialogprocesser, performance i undervisning, æstetiske udtryk, klasserumsforskning, dialogisk undersøgende former i undervisningen, litteraturpædagogik, mundtlig fortolkning, lytning og sprogrytme, observationsteknikker. 

Uddannelsesvidenskab, forsøgs- og skoleudvikling, intervention og udvikling som lærerdrevne undersøgelser. 

CV

Danskfagets didaktik og sammenlignende fagdidaktik, forskning i tværfaglighed og lærersamarbejde.
Uddannelsesforskning: projektstyring og skole- og fagudvikling inden for gymnasielærer- og læreruddannelse.
(Nøgleord nedenfor)

Fagdidaktik:
Litteraturpædagogik og mundtlighedsdidaktik. Klasserumsforskning, lytning/dialog- og sprogbrugsanalyse. Narratologiske studier og sprogbrugsbeskrivelse, sprogrytmestudier i skrift og tale (inden for poesi, versifikation og almindelig tale). Mundtlig fortolkningspraksis og performanceteori, æstetik. Faglig mundtlig respons som lærerfaglighed. Forskning i transskriptionspraksis af tale og gestik, observation og lytning som etnografisk praksis og læringsstrategi. Multimodalitetstudier.
Sammenlignende fagdidaktik, forskning i og udvikling af faglige samspil og fællesfaglig planlægning, undervisning og læring.

Uddannelsesforskning:
Forsøgs- og udviklingsprojekter med 23 gymnasieskoler (2012- ), stx, htx og hhx, i to forsøgsfaser under Undervisningsministeriet, ”Klare studieretningsprofiler og fagligt samspil” om fagligt samspil i ungdomsuddannelserne. Fase 1 er afsluttet med afslutningskonference, se mere om fase 1: http://www.sdu.dk/klareprofiler , http://www.emu.dk/modul/klare-profiler-i-studieretningerne-og-fagligt-samspil-konference-afholdt-9-januar-2014. Om fase 2 se Risskov Gymnasiums side: http://lu235.wix.com/klareprofiler
Koordinering, evaluering og undervisning af læreruddannelse på universitet – i samarbejde med læreruddannelsen UCC inden for danskfaglige kurser, tilhørende praktikforløb, praksisundervisning og –vejledning (2009-12)

Undervisningserfaring inden for universiteter, læreruddannelse, ungdomsuddannelse og grundskolens udskoling.

Forskningsområder

  • Gymnasieuddannelser
  • Mundtlighed
  • Klasserumsstudier
  • Multimodalitet og gestik
  • Kommunikation
  • Folkeskole
  • Læreruddannelse
  • Fagdidaktik
  • Danskfagets didaktik
  • Fagligt samspil
  • Sammenlignende fagdidaktik

Fingeraftryk Fingeraftryk er baseret på at anvende teksten fra personernes videnskabelige dokumenter til at skabe et indeks med vægtede emneordskoncepter, som definerer de vigtigste emner for hver enkelt forsker.

Gesture Kunst og humaniora
Language Kunst og humaniora
Rhythm Kunst og humaniora
Spoken Language Kunst og humaniora
Multimodality Kunst og humaniora
Human Communication Kunst og humaniora
Communication Kunst og humaniora
Prosody Kunst og humaniora

Netværk Nyligt eksternt samarbejde på landeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på punkterne.

Publikationer 2005 2019

Faglig mundtlighed og dialogisk undersøgelse

Høegh, T., jan. 2019, I : GymPæd 2.0. 21, s. 14-18

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Lytning – mere end den halve dialog: måder at lytte på for elever og undervisere

Høegh, T., 2019, (Accepteret/In press) Dialogisk pedagogikk, kreativitet og læring. Dysthe, O., Kierkegaard, P. O. & Ness, I. J. (red.). Klim

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Faglig mundtlighed og den mundtlige undervisnings former

Høegh, T., 2018, Didaktik i udvikling. Christensen, T. S., Elf, N., Hobel, P., Qvortrup, A. & Troelsen, S. (red.). Aarhus: Klim, s. 131-151

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Hvordan opfatter elever og lærere fagligt samspil?

Hobel, P., Christensen, T. S. & Høegh, T., 2018, I : GymPæd 2.0. 2018, 20, s. 26-30

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Åben adgang

Mundtlighed og fagdidaktik

Høegh, T., 17 aug. 2018, København: Akademisk Forlag. 344 s. (Didaktikserien).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Aktiviteter 1999 2019

The First General Assembly for the EU Project MiCREATE, Migrant Children and Communities in a Transforming Europe

Tina Høegh (Deltager)
24 jan. 201926 jan. 2019

Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i workshop, kursus, seminar eller lignende

IAPC Summer Seminar at Institute for the Advancement of Philosophy for Children

Tina Høegh (Deltager)
4 aug. 201811 aug. 2018

Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i workshop, kursus, seminar eller lignende

Invited discussant at seminar-workshop

Tina Høegh (Underviser)
28 jun. 201829 jun. 2018

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragKonferenceoplæg

Philosophy and the School

Caroline Schaffalitzky (Arrangør), Søren Sindberg Jensen (Arrangør), Tascha Brandt Schøsler (Deltager), Anne Klara Bom (Deltager), Esben Nedenskov Petersen (Chairman), Søren Harnow Klausen (Deltager), Lasse Nielsen (Deltager), Tina Høegh (Deltager)
24 maj 201825 maj 2018

Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i konference

Fil

How to frame other people’s thinking? - Dialogic inquiry of literature.

Tina Høegh (Underviser)
3 apr. 20185 apr. 2018

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragKonferenceoplæg

Fil

Projekter 2016 2021

Kvalitet i dansk og matematik

Hansen, T. I., Elf, N. F., Christensen, V. & Høegh, T.

01/01/201630/06/2019

Projekter: ProjektForskning

Presse/medie