Personlig profil

Forskningsområder

Jeg forsker i didaktik og pædagogik i grundskolen og gymnasielle uddannelser.

I min forskning er jeg særligt optaget af børn og unges perspektiver på temaer som transnationalitet, migration, klimakrise og det at høre i relation til identitet, magtforhold og ulighed. Jeg undersøger også nationspædagogik, dialogisk undervisning og udviklingen af forskellige fags didaktiker, herunder religionsfagets didaktik.

Metodologisk arbejder jeg primært med kvalitative metoder, herunder dokumentanalyse, interview, observation, videodata og etnografisk inspireret feltarbejde, samt kunstbaserede og andre participatoriske undersøgelsesmetoder.

 

Forskningsprogrammer, centre, netværk og projekter

Jeg deltager i forskningsprogrammerne Fag, skole og profession og Uddannelse, didaktik og dannelse. Og jeg er forsker ved Center for Grundskoleforskning og Center for Gymnasie- og Erhvervsuddannelsesforskning.

Jeg deltager desuden i forskningsprojekterne Filosofi i Skolen (2017-) og Ukrainske børn i danske skoler (2022-), samt det Nordforsk-finansierede forskningsnetværket The Nordic languages as second languages 2024-2025) Migration Network at SDU (2025). 

 

Aktuelle interesser

Jeg er PI for det  EU Horizon-finansierede projekt, EXPECT_Art (2024-2026), hvor vi er optaget af børns kulturelle literacy i et dekolonialt og community-baseret perspektiv i relation til kunst i og udenfor skolen. Projektet har ca. 40 deltagere fra 8 forskningsinstitutioner og 6 kunst- og kulturintuitioner fra Danmark, Polen, Slovenien, Spanien, Tyskland og Ungarn.

Derudover deltager jeg i DFF-projektet Eco-Engagement & Eco-Literacy, hvor vi undersøger unges perspektiver på bæredygtighed via filosofiske dialoger.

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Ph.d. i Religionsvidenskab, Aarhus Universitet

Dimissionsdato: 24. jun. 2015

Kursus i Projektstyring og Projektledelse, Syddansk Universitet

2024

Universitetspædagogikum, Syddansk Universitet

20202021

Aktuelle eksterne ansættelser og poster

Convener for Netværk 14: Migration, Multilingulism and Education, The Nordic Educational Research Association (NERA)

2024 → …

Deltager i HiSaRe-netværket

2020 → …

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne, hvor Søren Sindberg Jensen er aktiv. Disse emneordskoncepter kommer fra denne persons arbejde. Sammen danner de et unikt fingerprint.
  • 1 Lignende profiler