Rie Troelsen

Cand. scient, ph. d.

20082019
Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Publikationer 2008 2019

2019
37 Downloads (Pure)

Are leavers different from stayers? Dropout and students' perceptions of the teaching-learning environment

Bager-Elsborg, A., Herrmann, K. J., Troelsen, R. & Ulriksen, L., 2019, I : Uniped. 42, 2, s. 139-156

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang
Fil
drop-out
learning environment
Teaching
student
self-efficacy
2018

Examining student experiences of teaching and study environment

Lykkegaard, E., Qvortrup, A. & Troelsen, R., 2018.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Examining student perceptions of teaching and study environment system-atically to initiate retention initiatives

Lykkegaard, E., Qvortrup, A. & Troelsen, R., 2018.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

The impact of space on teaching: - towards spatial literacy as a pedagogical concept

Troelsen, R., 25. okt. 2018.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPosterForskningpeer review

2017

The context of scholarship of teaching and learning: identification and understanding of different microcultures

Kjær, C., Troelsen, R., Mårtensson, K. & Roxå, T., 2017, Transforming patterns through the scholarship of teaching and learning: The 2nd European Confernece for the Scholarship of Teaching and Learning. s. 151-156

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingKonferencebidrag i proceedingsForskningpeer review

The impact of space on teaching - exploring ways to investigate teaching from a spatial perspective

Troelsen, R., 2017.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

2016
18 Downloads (Pure)

At synliggøre, hvordan læring er blevet gjort mulig

Troelsen, R., 1. mar. 2016, I : Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift . 11, 20, s. 3-4

Publikation: Bidrag til tidsskriftLederForskning

Åben adgang
Fil
31 Downloads (Pure)

Dokumentation af undervisningskompetencer: Om brugen af portfolio i og udenfor adjunktuddannelserne

Christiansen, F. V. & Troelsen, R., 3. okt. 2016, I : Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift . 11, 21, s. 44-56 12 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang
Fil
34 Downloads (Pure)

Eksamen er kultur

Troelsen, R., 3. okt. 2016, I : Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift . 11, 21, s. 242-3 2 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftAnmeldelseFormidling

Åben adgang
Fil
32 Downloads (Pure)

Five levels of involvement of educational development in quality enhancement - an example from the University of Southern Denmark

Troelsen, R., 22. nov. 2016. 7 s.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaperFormidling

Fil

Five levels of involvement of educational development in quality enhancement - an example from the University of Southern Denmark

Troelsen, R., 2016.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceFormidling

47 Downloads (Pure)

Situationspraktik - mellem universitet og praksis

Skøtt, B. & Troelsen, R., 3. okt. 2016, I : Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift . 11, 21, s. 230-9 10 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Åben adgang
Fil
107 Downloads (Pure)

Stilladsering i praksis - mellem ramme og læringsfællesskab

Bom, A. K. & Troelsen, R., 2016, I : Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift . 11, 21, s. 21-30 10 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang
Fil

Teaching for Active Learning TAL2015: Proceedings fra konferencen TAL2015 på Syddansk Universitet, 2015

Troelsen, R. (red.), 3. maj 2016, Odense: Syddansk Universitet. 39 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogFormidling

What's space to learning? Exploring ways of investigating learning from a spatial perspective

Troelsen, R., 9. aug. 2016, On the Definition of Learning. Qvortrup, A., Wiberg, M., Christensen, G. & Hansbøl, M. (red.). Odense: Syddansk Universitetsforlag, s. 213-228 15 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2015

Adskil forskning og undervisning

Troelsen, R., 5. nov. 2015, I : Altinget.dk. 4 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til avis - Kommentar/debatFormidling

Balancér forskning og undervisning

Troelsen, R., 19. nov. 2015, I : Altinget.dk. 4 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til avis - Kommentar/debatFormidling

Education development competence: A common Nordic-Baltic framework supporting competence devlopment, the assessment of merits and mobility

Fjellström, M., Mørcke, A. M. & Troelsen, R., 2015.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceFormidling

53 Downloads (Pure)

Interdisciplinære universitetsuddannelser: Hvordan sikres sammenhængskraften?

Troelsen, R., Zeuner, L. & Jensen, A., 2015, I : Uniped. 1, s. 75-91

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang
Fil

Kompetenceprofil for academic developers

Troelsen, R. & Mørcke, A. M., 2015.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceFormidling

Lecturing

Søndergaard, B. D. & Troelsen, R., 2015, University Teaching and Learning. Rienecker, L., Jørgensen, P. S., Dolin, J. & Ingerslev, G. H. (red.). 1. udg. Frederiksberg: Samfundslitteratur, s. 179-188

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiUndervisningpeer review

50 Downloads (Pure)

Med tvivlen som følgesvend: En analyse af omfang af og kilder til studietvivl blandt studerende

Herrmann, K. J., Troelsen, R. & Bager-Elsborg, A., 27. aug. 2015, I : Dansk universitetspædagogisk Tidsskrift. 10, 19, s. 56-71

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang
Fil

Standarder for god undervisning: Muligheder og faldgruber

Dolin, J., Christiansen, F. V., Troelsen, R. & Andersen, H. L., 2015.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceFormidling

Teachers' view on SoTL: How to become a professional teacher

Troelsen, R., 2015.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

The role of the university teacher

Troelsen, R. & Tofteskov, J., 2015, University Teaching and Learning. Rienecker, L., Jørgensen, P. S., Dolin, J. & Ingerslev, G. H. (red.). 1. udg. Frederiksberg: Samfundslitteratur, s. 465-479

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiUndervisningpeer review

Udvikling af eksamensformer

Troelsen, R. & Dohn, N. B., 2015, Universitetspædagogiske praksisser. Rienecker, L. & Jørgensen, P. S. (red.). Frederiksberg: Samfundslitteratur, s. 301-316

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

2014

Den professionelle universitetsunderviser - hvad, hvordan og hvorfor?

Troelsen, R. & Tofteskov, J., 2014, Frihed og styring: En antologi om læringskulturer i forandring. Beck, S. & Hansen, D. R. (red.). Odense: Syddansk Universitetsforlag, s. 347-372 25 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Hvordan udvikles eksamensformer?

Troelsen, R. & Dohn, N. B., aug. 2014, I : Cepra-striben. 16, s. 6-13 8 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Is Drop-out from University Dependent on National Culture and Policy? The Case of Denmark

Troelsen, R. & Laursen, P. F., 3. nov. 2014, I : European Journal of Education. 49, 4, s. 484-496 12 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Negotiating the role of the professional teacher

Troelsen, R. & Tofteskov, J., 18. jun. 2014.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPosterForskningpeer review

What's space to learning? A small-scale research project into the influence of space on teachers’ views on learning

Troelsen, R., 2014. 1 s.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

2013

17 ting, du kan gøre ved din undervisning: Inspiration fra Dansk Universitetspædagogisk Netværks konference 2012

Troelsen, R. (red.) & Rienecker, L. M. (red.), 2013, 110 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiFormidling

At fortælle til andre er at fortælle sig selv: om fællesskabet som udviklingsredskab

Troelsen, R., 4. mar. 2013, I : Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift . 8, 14, s. 1-2 2 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Fernisering: en metode til opsamling af gruppearbejde

Troelsen, R., 2013, 17 ting, du kan gøre ved din undervisning: Inspiration fra Dansk Universitetspædagogisk Netværks konference 2012. Dansk Universitetspædagogisk Netværk (DUN), s. 57-60 4 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingKonferencebidrag i proceedingsFormidling

Forelæsning

Troelsen, R. & Søndergaard, B. D., 2013, Universitetspædagogik. Rienecker, L. (red.). Frederiksberg: Samfundslitteratur, s. 177-188 12 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiUndervisningpeer review

Underviserrollen

Troelsen, R. & Tofteskov, J., 2013, Universitetspædagogik. Rienecker, L. (red.). Frederiksberg: Samfundslitteratur, s. 469-484 15 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiUndervisningpeer review

2012

Den gode supervisor reflekterer

Troelsen, R., 2012, I : Kiropraktoren. 3, s. 24-26

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Fællesskab eller individualitet - om forskning, undervisning og samarbejde i et interdisciplinært universitetsmiljø

Jensen, A., Troelsen, R. & Zeuner, L., 2012, I : Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift . 7, 13, s. 96-105 10 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

2011

Anmeldelse: En grundbog i universitetspædagogik

Troelsen, R., 2011, I : Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift . 11, s. 44-45

Publikation: Bidrag til tidsskriftAnmeldelseFormidling

At udvikle universitetsundervisning

Troelsen, R., 2011, I : MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik. 2011, 2, s. 90-91 2 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftAnmeldelseFormidling

Åben adgang

Frafald på de videregående uddannelser - hvad ved vi om årsagerne?

Troelsen, R., 2011, I : DUT, Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift. 6, 10, s. 37-44 8 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Rammer for forskningsbaseret undervisning

Troelsen, R., 2011, Forskningsbaseret undervisning - realiteter og potentialer: Proceedings fra 10. majkonference i naturvidenskabsdidaktik, København 18.-19. maj 2010. Christiansen, F. V. (red.). København, s. 25-31 7 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingKonferencebidrag i proceedingsForskning

Udvikling af universitetsundervisning - rammer, barrierer og muligheder: Hvidbog baseret på DUN-konference 30.-31. maj 2011

Horst, S., Jensen, A., Johannsen, B. F., Holm, C. & Troelsen, R., 15. jun. 2011, København: Institut for naturfagenes didaktik, KU. 63 s. (IND’s skriftserie; Nr. 22).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

2010

Forbedring af universitetsundervisning

Troelsen, R., 2010, I : MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik. 2010, 2, s. 99-101 3 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftAnmeldelseFormidling

Åben adgang
2009

Indenrigs eller udenrigs? Tværfaglige projekter i praksis.

Troelsen, R. P., 2009, Fag og didaktik. IFPR, Odense: Gymnasiepædagogik, Bind 72. 5 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

2008

Becoming a Teaching Scholar: concepts of "good" teaching among science teachers participating in training programmes

Troelsen, R. P., Nielsen, K. & Kruse, S., 2008, University Science and Mathematics Education in Transition. Valero, P., Christiansen, O. R. & Skovsmose, O. (red.). New York: Springer Science+Business Media, s. 175-194 20 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Den danske ROSE-undersøgelse: En antologi

Troelsen, R. P. (red.) & Sølberg, J. (red.), 2008, København: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag. 130 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskning