Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Forskningsområde

Mit primære forskningsområde er universitetspædagogikken.Her arbejder jeg i øjeblikket inden for to delområder: mødet mellem studerende og studium samt professionaliseringen af universitetsunderviseren.

I mødet mellem studerende og studium er jeg særligt interesseret i interdisciplinaritet: hvordan ser interdisciplinaritet ud i forskerverdenen, hvordan udmønter det sig i studierne og hvordan opleves det af de studerende? 

Som led i professionaliseringen af universitetsunderviseren er jeg særligt interesseret i hvordan underviseren selv opfatter sin rolle og udvikling som underviser, hvordan de medarbejdere ved universitetet, som arrangerer pædagogisk kompetenceudvikling, opfatter den professionelle underviserrolle, samt hvad ledelser, som skal understøtte og måle den professionelle underviser, mener hvad det vil sige at være en professionel underviser. 

Herudover har jeg i mange år forsket inden for naturfagsdidaktik med særligt henblik på begrebet interesse og børn/unges interesse for naturfag - især denne interesses (eller mangel på samme) påvirkning i de unges valg af uddannelse.

CV

UDDANNELSE

Ph. d. i naturvidenskabsdidaktik (2003) fra Syddansk Universitet. Titlen på min afhandling er: ”Kemi og kompetencer – et forsøg værd? En undersøgelse af laboratorieundervisningens vilkår og muligheder i de tertiære uddannelser”

Cand. scient. (1998) i kemi og oldtidskundskab fra Odense Universitet

 
Herudover har jeg gennemført ”Pædagogisk Uddannelse for Adjunkter” (adjunktpædagogikum) ved Danmarks Pædagogiske Universitet (2006).
 

ANSÆTTELSER

2007-          

Lektor, Syddansk Universitet (Universitetspædagogik)

2007            

Post. doc., Syddansk Universitet (Gymnasiepædagogik)

2003-2007   

Adjunkt, Danmarks Pædagogiske Universitet (Naturfagsdidaktik)

2002- 2003   

Forskningsassistent, Danmarks Pædagogiske Universitet (Projekt: ”Professionalisering af universitetsunderviseren”)

2002 – 2003 

Videnskabelig medarbejder, Undervisningsministeriet (Medlem af forfattergruppen på ”Fremtidens Naturfaglige Uddannelser”)

  

UNIVERSITETSUNDERVISNING OG KURSUSUDVIKLING, O. LIGN.

2007-         

Udvikling af og undervisning på SDU's Universitetspædagogikum samt diverse universitetspædagogiske aktiviteter

2005-2007  

Undervisning i narrativ metode, akademisk formidling. Udvikling af kandidatuddannelse i naturfagsdidaktik. Udvikling af og undervisning på adjunktpædagogikum. Danmarks Pædagogiske Universitet 

2007          

Udvikling af og undervisning på Pædagogisk Efteruddannelse for klinik- og laboratoriepersonale Det Biovidenskabelige Fakultet, KU

2005          

Diverse efteruddannelseskurser for folkeskolelærere. Danmarks Pædagogiske Universitet

1997-2001  

Undervisning i fysisk kemi, indledende og videregående uorganisk kemi. Undervisning på og arrangør af Efterårslaboratorium for gymnasieelever. Syddansk Universitet

ANDEN AKADEMISK AKTIVITET

Bestyrelsesmedlem og kasserer i Dansk Universitetspædagogisk Netværk

Medlem af redaktionskomité og reviewer, MONA. Matematik- og Naturfagsdidaktik - tidsskrift for undervisere, forskere og formidlere

Medlem af redaktionsråd og reviewer, NorDiNa. Nordic studies in science education

Medlem af censorkorps, Læring vedr. masteruddannelsen i Problem Based Learning in Engineering and Science, Det Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet samt Naturfagenes didaktik, Steno Instituttet, Aarhus Universitet

Arrangør af diverse konferencer, nationale som internationale, inden for naturfagsdidaktik (science education).

 

UDVALGTE PUBLIKATIONER op til ansættelse på SDU

Troelsen, R. (2006). Interesse og interesse for naturfag. NorDiNa – Nordic Studies in Science Education, 5, 3-16

Troelsen, R., Bering, L., Dolin, J., Krogh, L. B., Sølberg, J., & Sørensen, H. (red.) (2006). Naturfagsdidaktikkens mange facetter. Proceedings fra Det 8. nordiske Forskersymposium om undervisning i naturfag. København: Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag.

Troelsen, R. (2005). Unges interesse for naturfag. Hvad ved vi og hvad kan vi bruge det til? MONA. Matematik Og Naturfagsdidaktik - Tidsskrift for undervisere, forskere og formidlere, 2, 7-21

Kruse, S., Nielsen, K. & Troelsen R. (2004). Pædagogisk uddannelse af universitetsadjunkter. Analyse af adjunktprogrammerne på de tekniske og naturvidenskabelige fakulteter ved højere læreanstalter i Danmark. DCN-Papers no. 20. Aalborg: Dansk Center for Naturvidenskabsdidaktik.

Andersen, N.O., Busch, H., Horst S. & Troelsen, R. (2003).
Fremtidens Naturfaglige Uddannelser. Naturfag for alle – vision og oplæg til strategi. København: Undervisningsministeriet.

Dolin, J., Krogh, L. B. & Troelsen, R. (2003). En kompetencebeskrivelse af naturfagene. I H. Busch, S. Horst og R. Troelsen (red.): Inspiration til fremtidens naturfaglige uddannelser. En antologi, s. 59-140. København: Undervisningsministeriet.

Troelsen, R. P. (2003). Kemi og kompetencer – et forsøg værd? Ph.d. afhandling. Odense: Syddansk Universitet.

Horst, S., Busch, H. & Troelsen, R. (2003). Kronik: Styrk demokratiet med naturfagene. Jyllands-Posten, 3. september 2003, sektion 1, s. 9
 

Troelsen, R. P. (2001). Kompetenceudvikling i kemiuddannelserne. I T.B. Hansen, K. N. Nielsen, R. P. Troelsen & E. Winther: Naturvidenskab, dannelse og kompetence, s. 62-132. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. (Førsteplads i prisopgavekonkurrence).



UDVALGTE OPLÆG OG GÆSTEFORELÆSNINGER
Børn og unges interesse for natur, teknik og sundhed – hvad ved vi? UVM’s arbejdsgruppe for styrkelse af natur, teknik og sundhed, Geocenter, KU. 31. august 2007
 
Valgkompetencer – de naturvidenskabelige valg. Studievejlederkonference, Hotel Nyborg Strand.13. december 2006

Unges interesse for naturfagene. NAFADISE – Naturfagsdidaktisk Seminar ved Center for Naturfagenes Didaktik, KU. 14. december 2005

Laboratorieundervisning – hvad er meningen? Kursus i Naturfaglig Universitetspædagogik og Didaktik (Adjunktpædagogikum), KU.1. december 2005 og 16. december 2004

Hvad er interesse – og hvordan kan den opstå? Fysiklærerforeningen, Nr. Vissing Kro. 25. november 2005

Hvad finder 15-årige relevant i forhold til naturfagsundervisning? Resultater fra den internationale undersøgelse, ROSE (Relevance Of Science Education). CVU Jelling. 2. marts 2005

Kemi og kompetencer - et forsøg værd? Kemilærerforeningen, Hindsgavl Slot, Middelfart. 4. september 2002

 

PERSONLIGE OPLYSNINGER
Jeg er født d. 16. oktober 1972, er gift og har fire børn (født henh. 2000, 2003, 2006 og 2009).

Netværk Nyligt eksternt samarbejde på landeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på punkterne.

Publikationer 2008 2018

Examining student experiences of teaching and study environment

Lykkegaard, E., Qvortrup, A. & Troelsen, R., 2018.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Examining student perceptions of teaching and study environment system-atically to initiate retention initiatives

Lykkegaard, E., Qvortrup, A. & Troelsen, R., 2018.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

The impact of space on teaching: - towards spatial literacy as a pedagogical concept

Troelsen, R., 25 okt. 2018.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPosterForskningpeer review

The context of scholarship of teaching and learning: identification and understanding of different microcultures

Kjær, C., Troelsen, R., Mårtensson, K. & Roxå, T., 2017, Transforming patterns through the scholarship of teaching and learning: The 2nd European Confernece for the Scholarship of Teaching and Learning. s. 151-156

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingKonferencebidrag i proceedingsForskningpeer review

The impact of space on teaching - exploring ways to investigate teaching from a spatial perspective

Troelsen, R., 2017.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Aktiviteter 2001 2019

Aktiverende undervisning på små og store hold - Universitetspædagogikum

Rie Troelsen (Underviser)
1 feb. 20194 feb. 2019

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragGæsteforelæsning, undervisning og kursusvirksomhed ved andre universiteter

Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte (Ekstern organisation)

Rie Troelsen (Medlem)
7 dec. 201830 sep. 2019

Aktivitet: MedlemsskabMedlemskab af forskningsnetværk eller ekspertgruppe

THE IMPACT OF SPACE ON TEACHING - towards spatial literacy as a pedagogical concept

Rie Troelsen (Taler)
25 okt. 2018

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragKonferenceoplæg

When does a culture learn? - how to use multiple evaluations to develop a programme

Rie Troelsen (Taler)
24 okt. 2018

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragKonferenceoplæg

Kursus i uddannelsesledelse ved danske universiteter

Rie Troelsen (Arrangør)
9 okt. 201820 nov. 2018

Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i workshop, kursus, seminar eller lignende

Undervisning og vejledning

Den interaktive forelæsning

Rie Troelsen

09/03/201809/03/2018

Undervisning og vejledning: Undervisning

Vejleder for ph. d. stipendiat Jens Jakob Ellebæk

Rie Troelsen

01/05/201801/05/2020

Undervisning og vejledning: Vejledning

Vejledning - roller og relationer

Rie Troelsen

19/02/201807/03/2018

Undervisning og vejledning: Undervisning