Rie Troelsen

Cand. scient, ph. d.

Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Forskningsområde

Mit forskningsområde er universitetsdidaktikken. Jeg har beskæftiget mig med mange delområder, bl.a. uddannelsesvalg, frafald og professionaliseringen af universitetsunderviseren.

Jeg for tiden særligt interesseret i det fysiske læringsrum og hvordan indretningen af undervisningslokaler på universitetet spiller en rolle for den måde underviseren tilrettelægger og udfører undervisning.

 

CV

For mere udførligt CV, se link under foto.

 

UDDANNELSE

Ph. d. i naturvidenskabsdidaktik (2003) fra Syddansk Universitet. Titlen på min afhandling er: ”Kemi og kompetencer – et forsøg værd? En undersøgelse af laboratorieundervisningens vilkår og muligheder i de tertiære uddannelser”

Cand. scient. (1998) i kemi og oldtidskundskab fra Odense Universitet

 

ANSÆTTELSER

2016 -            Leder af SDU Universitetspædagogik (med 25% forskning)

2007-2016      Lektor, Syddansk Universitet (Universitetspædagogik)

2003-2007      Adjunkt, Danmarks Pædagogiske Universitet (Naturfagsdidaktik)

    

UDVALGTE PUBLIKATIONER op til ansættelse på SDU 

Troelsen, R. (2006). Interesse og interesse for naturfag. NorDiNa – Nordic Studies in Science Education, 5, 3-16

Troelsen, R. (2005). Unges interesse for naturfag. Hvad ved vi og hvad kan vi bruge det til? MONA. Matematik Og Naturfagsdidaktik - Tidsskrift for undervisere, forskere og formidlere, 2, 7-21

Kruse, S., Nielsen, K. & Troelsen R. (2004). Pædagogisk uddannelse af universitetsadjunkter. Analyse af adjunktprogrammerne på de tekniske og naturvidenskabelige fakulteter ved højere læreanstalter i Danmark. DCN-Papers no. 20. Aalborg: Dansk Center for Naturvidenskabsdidaktik.

Andersen, N.O., Busch, H., Horst S. & Troelsen, R. (2003).
Fremtidens Naturfaglige Uddannelser. Naturfag for alle – vision og oplæg til strategi. København: Undervisningsministeriet.

Dolin, J., Krogh, L. B. & Troelsen, R. (2003). En kompetencebeskrivelse af naturfagene. I H. Busch, S. Horst og R. Troelsen (red.): Inspiration til fremtidens naturfaglige uddannelser. En antologi, s. 59-140. København: Undervisningsministeriet.
 
Troelsen, R. P. (2001). Kompetenceudvikling i kemiuddannelserne. I T.B. Hansen, K. N. Nielsen, R. P. Troelsen & E. Winther: Naturvidenskab, dannelse og kompetence, s. 62-132. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. (Førsteplads i prisopgavekonkurrence).

Fingeraftryk

Fingeraftryk er baseret på at anvende teksten fra personernes videnskabelige dokumenter til at skabe et indeks med vægtede emneordskoncepter, som definerer de vigtigste emner for hver enkelt forsker.
  • 12 Lignende profiler

Netværk

Nyligt eksternt samarbejde på landeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne.
Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.