Rie Troelsen

Cand. scient, ph. d.

20082019
Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Forskningsområde

Mit forskningsområde er universitetsdidaktikken. Jeg har beskæftiget mig med mange delområder, bl.a. uddannelsesvalg, frafald og professionaliseringen af universitetsunderviseren.

Jeg for tiden særligt interesseret i det fysiske læringsrum og hvordan indretningen af undervisningslokaler på universitetet spiller en rolle for den måde underviseren tilrettelægger og udfører undervisning.

 

CV

For mere udførligt CV, se link under foto.

 

UDDANNELSE

Ph. d. i naturvidenskabsdidaktik (2003) fra Syddansk Universitet. Titlen på min afhandling er: ”Kemi og kompetencer – et forsøg værd? En undersøgelse af laboratorieundervisningens vilkår og muligheder i de tertiære uddannelser”

Cand. scient. (1998) i kemi og oldtidskundskab fra Odense Universitet

 

ANSÆTTELSER

2016 -            Leder af SDU Universitetspædagogik (med 25% forskning)

2007-2016      Lektor, Syddansk Universitet (Universitetspædagogik)

2003-2007      Adjunkt, Danmarks Pædagogiske Universitet (Naturfagsdidaktik)

    

UDVALGTE PUBLIKATIONER op til ansættelse på SDU 

Troelsen, R. (2006). Interesse og interesse for naturfag. NorDiNa – Nordic Studies in Science Education, 5, 3-16

Troelsen, R. (2005). Unges interesse for naturfag. Hvad ved vi og hvad kan vi bruge det til? MONA. Matematik Og Naturfagsdidaktik - Tidsskrift for undervisere, forskere og formidlere, 2, 7-21

Kruse, S., Nielsen, K. & Troelsen R. (2004). Pædagogisk uddannelse af universitetsadjunkter. Analyse af adjunktprogrammerne på de tekniske og naturvidenskabelige fakulteter ved højere læreanstalter i Danmark. DCN-Papers no. 20. Aalborg: Dansk Center for Naturvidenskabsdidaktik.

Andersen, N.O., Busch, H., Horst S. & Troelsen, R. (2003).
Fremtidens Naturfaglige Uddannelser. Naturfag for alle – vision og oplæg til strategi. København: Undervisningsministeriet.

Dolin, J., Krogh, L. B. & Troelsen, R. (2003). En kompetencebeskrivelse af naturfagene. I H. Busch, S. Horst og R. Troelsen (red.): Inspiration til fremtidens naturfaglige uddannelser. En antologi, s. 59-140. København: Undervisningsministeriet.
 
Troelsen, R. P. (2001). Kompetenceudvikling i kemiuddannelserne. I T.B. Hansen, K. N. Nielsen, R. P. Troelsen & E. Winther: Naturvidenskab, dannelse og kompetence, s. 62-132. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. (Førsteplads i prisopgavekonkurrence).

 

PERSONLIGE OPLYSNINGER
Jeg er født d. 16. oktober 1972, er gift og har fire børn (født henh. 2000, 2003, 2006 og 2009).

Fingeraftryk Fingeraftryk er baseret på at anvende teksten fra personernes videnskabelige dokumenter til at skabe et indeks med vægtede emneordskoncepter, som definerer de vigtigste emner for hver enkelt forsker.

  • 7 Lignende profiler
drop-out Samfundsvidenskab
learning environment Samfundsvidenskab
Teaching Samfundsvidenskab
student Samfundsvidenskab
self-efficacy Samfundsvidenskab
university Samfundsvidenskab
cause Samfundsvidenskab
interaction Samfundsvidenskab

Netværk Nyligt eksternt samarbejde på landeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på punkterne.

Publikationer 2008 2019

6 Downloads (Pure)

Are leavers different from stayers? Dropout and students' perceptions of the teaching-learning environment

Bager-Elsborg, A., Herrmann, K. J., Troelsen, R. & Ulriksen, L., 2019, I : Uniped. 42, 2, s. 139-156

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang
Fil
drop-out
learning environment
Teaching
student
self-efficacy

Examining student experiences of teaching and study environment

Lykkegaard, E., Qvortrup, A. & Troelsen, R., 2018.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Examining student perceptions of teaching and study environment system-atically to initiate retention initiatives

Lykkegaard, E., Qvortrup, A. & Troelsen, R., 2018.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

The impact of space on teaching: - towards spatial literacy as a pedagogical concept

Troelsen, R., 25 okt. 2018.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPosterForskningpeer review

The context of scholarship of teaching and learning: identification and understanding of different microcultures

Kjær, C., Troelsen, R., Mårtensson, K. & Roxå, T., 2017, Transforming patterns through the scholarship of teaching and learning: The 2nd European Confernece for the Scholarship of Teaching and Learning. s. 151-156

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingKonferencebidrag i proceedingsForskningpeer review

Aktiviteter 2001 2019

EuroSOTL 2019

Rie Troelsen (Deltager)
12 jun. 201914 jun. 2019

Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i konference

Kursus i uddannelsesledelse ved danske universiteter

Rie Troelsen (Arrangør)
11 mar. 201921 maj 2019

Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i workshop, kursus, seminar eller lignende

Københavns Universitet (Ekstern organisation)

Rie Troelsen (Medlem)
9 feb. 201911 mar. 2019

Aktivitet: MedlemskabMedlemskab af bedømmelsesudvalg

Aktiverende undervisning på små og store hold - Universitetspædagogikum

Rie Troelsen (Underviser)
1 feb. 20194 feb. 2019

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragGæsteforelæsning, undervisning og kursusvirksomhed ved andre universiteter

Norwegian University of Science and Technology (Ekstern organisation)

Rie Troelsen (Medlem)
10 jan. 201915 mar. 2019

Aktivitet: MedlemskabMedlemskab af bedømmelsesudvalg

Presse/medie

Fem spørgsmål til vicepræsidenten

Rie Troelsen

20/06/2019

1 Mediebidrag

Presse/medie

Undervisning og vejledning

Den interaktive forelæsning

Rie Troelsen

09/03/201809/03/2018

Kursus: Undervisning og vejledningUndervisning

Vejleder for ph. d. stipendiat Jens Jakob Ellebæk

Rie Troelsen

01/05/201801/05/2020

Kursus: Vejledning

Vejledning - roller og relationer

Rie Troelsen

19/02/201807/03/2018

Kursus: Undervisning og vejledningUndervisning