Rie Troelsen

Cand. scient, ph. d.

Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Forskningsområde

Mit forskningsområde er universitetsdidaktikken. Jeg har beskæftiget mig med mange delområder, bl.a. uddannelsesvalg, frafald og professionaliseringen af universitetsunderviseren.

Jeg for tiden særligt interesseret i det fysiske læringsrum og hvordan indretningen af undervisningslokaler på universitetet spiller en rolle for den måde underviseren tilrettelægger og udfører undervisning.

 

CV

For mere udførligt CV, se link under foto.

 

UDDANNELSE

Ph. d. i naturvidenskabsdidaktik (2003) fra Syddansk Universitet. Titlen på min afhandling er: ”Kemi og kompetencer – et forsøg værd? En undersøgelse af laboratorieundervisningens vilkår og muligheder i de tertiære uddannelser”

Cand. scient. (1998) i kemi og oldtidskundskab fra Odense Universitet

 

ANSÆTTELSER

2016 -            Leder af SDU Universitetspædagogik (med 25% forskning)

2007-2016      Lektor, Syddansk Universitet (Universitetspædagogik)

2003-2007      Adjunkt, Danmarks Pædagogiske Universitet (Naturfagsdidaktik)

    

UDVALGTE PUBLIKATIONER op til ansættelse på SDU 

Troelsen, R. (2006). Interesse og interesse for naturfag. NorDiNa – Nordic Studies in Science Education, 5, 3-16

Troelsen, R. (2005). Unges interesse for naturfag. Hvad ved vi og hvad kan vi bruge det til? MONA. Matematik Og Naturfagsdidaktik - Tidsskrift for undervisere, forskere og formidlere, 2, 7-21

Kruse, S., Nielsen, K. & Troelsen R. (2004). Pædagogisk uddannelse af universitetsadjunkter. Analyse af adjunktprogrammerne på de tekniske og naturvidenskabelige fakulteter ved højere læreanstalter i Danmark. DCN-Papers no. 20. Aalborg: Dansk Center for Naturvidenskabsdidaktik.

Andersen, N.O., Busch, H., Horst S. & Troelsen, R. (2003).
Fremtidens Naturfaglige Uddannelser. Naturfag for alle – vision og oplæg til strategi. København: Undervisningsministeriet.

Dolin, J., Krogh, L. B. & Troelsen, R. (2003). En kompetencebeskrivelse af naturfagene. I H. Busch, S. Horst og R. Troelsen (red.): Inspiration til fremtidens naturfaglige uddannelser. En antologi, s. 59-140. København: Undervisningsministeriet.
 
Troelsen, R. P. (2001). Kompetenceudvikling i kemiuddannelserne. I T.B. Hansen, K. N. Nielsen, R. P. Troelsen & E. Winther: Naturvidenskab, dannelse og kompetence, s. 62-132. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. (Førsteplads i prisopgavekonkurrence).

 

PERSONLIGE OPLYSNINGER
Jeg er født d. 16. oktober 1972, er gift og har fire børn (født henh. 2000, 2003, 2006 og 2009).

Fingeraftryk Fingeraftryk er baseret på at anvende teksten fra personernes videnskabelige dokumenter til at skabe et indeks med vægtede emneordskoncepter, som definerer de vigtigste emner for hver enkelt forsker.

  • 16 Lignende profiler

Netværk Nyligt eksternt samarbejde på landeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne.

Publikationer

Are leavers different from stayers? Dropout and students' perceptions of the teaching-learning environment

Bager-Elsborg, A., Herrmann, K. J., Troelsen, R. & Ulriksen, L., 2019, I : Uniped. 42, 2, s. 139-156

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang
Fil
  • 65 Downloads (Pure)

    Examining student experiences of teaching and study environment

    Lykkegaard, E., Qvortrup, A. & Troelsen, R., 2018.

    Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

    Examining student perceptions of teaching and study environment system-atically to initiate retention initiatives

    Lykkegaard, E., Qvortrup, A. & Troelsen, R., 2018.

    Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

    The impact of space on teaching: - towards spatial literacy as a pedagogical concept

    Troelsen, R., 25. okt. 2018.

    Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPosterForskningpeer review

    The context of scholarship of teaching and learning: identification and understanding of different microcultures

    Kjær, C., Troelsen, R., Mårtensson, K. & Roxå, T., 2017, Transforming patterns through the scholarship of teaching and learning: The 2nd European Confernece for the Scholarship of Teaching and Learning. s. 151-156

    Publikation: Kapitel i bog/rapport/konference-proceedingKonferencebidrag i proceedingsForskningpeer review

    Aktiviteter

    Universiteternes (fremtidige) planer for vedligeholdelse og udvikling af pædagogiske kompetencer

    Rie Troelsen (Oplægsholder), & Frederik Voetmann Christiansen (Oplægsholder)

    14. maj 2020

    Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragKonferenceoplæg

    Educational scholarship: What is the purpose?

    Rie Troelsen (Oplægsholder), & Irma Meijerman (Oplægsholder)

    5. mar. 2020

    Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragKonferenceoplæg

    Integrating SOTL into your daily teaching practice

    Rie Troelsen (Keynote speaker)

    5. mar. 2020

    Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragKonferenceoplæg

    Hvad motiverer unge til at vælge STEM?

    Rie Troelsen (Oplægsholder)

    19. feb. 2020

    Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragGæsteforelæsning, undervisning og kursusvirksomhed ved andre universiteter

    Værktøj til Udvikling af Eksamensformer

    Rie Troelsen (Underviser)

    7. nov. 2019

    Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragGæsteforelæsning, undervisning og kursusvirksomhed ved andre universiteter

    Presse/medier

    Fem spørgsmål til vicepræsidenten

    Rie Troelsen

    20/06/2019

    1 Mediebidrag

    Presse/medie

    Undervisning og vejledning

    Vejleder for ph. d. stipendiat Jens Jakob Ellebæk

    Rie Troelsen

    01/05/201801/05/2020

    Kursus: Undervisning og vejledningVejledning

    Den interaktive forelæsning

    Rie Troelsen

    09/03/201809/03/2018

    Kursus: Undervisning og vejledningUndervisning

    Vejledning - roller og relationer

    Rie Troelsen

    19/02/201807/03/2018

    Kursus: Undervisning og vejledningUndervisning