Billede af Nina Bonderup Dohn

Nina Bonderup Dohn

cand.mag., Ph.D, dr.phil

  • Universitetsparken 1

    6000 Kolding

    Danmark

Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

CV

Uddannelse, tildelte grader, akademiske priser:

2017 Dr.phil. i pædagogisk filosofi, SDU

2011 Research Management Course, CBS-SIMI Executive

2005 Ph.d. i læringsteori, Aalborg University

2004 Tildelt Humanioras Undervisningspris, SDU

1998 Cand.mag. i filosofi (hovedfag) og fysik (bifag)

Ansættelser:

2018- Professor i Læring og IT, Institut for Design og Kommunikation, SDU

2018- Associate Chair ved Danish Institute of Advanced Study (D IAS), SDU

2006 – 2018 Lektor i Humanistisk Informationsvidenskab, Institut for Design og Kommunikation, SDU

2003 – 2006 Adjunkt i Humanistisk Informationsvidenskab, Institut for Design og Kommunikation, SDU

Forskningsledelseserfaring (udvalgte):

2019- Leder af Center for Computational Thinking, SDU

2015 – 2019 Leder af FKK-projektet Designing for Situated Knowledge in a World of Change. Deltagere fra 3 danske universiteter, 2 australske, 1 nederlandsk og 2 engelske.

2016- Leder (sammen med 2 kolleger ved AAU and AU) af Special Interest Group Pædagogisk Praksis i It-medieret læring, Dansk Universitetspædagogisk Netværk.

2015- Medlem af Styregruppen (3 personer) for den biennale International Conference on Networked Learning

2014- Leder af forskningsprogram Didaktik, design og digitalisering, SDU

Konsulentopgaver, praksisforskning (udvalgte)

2016 – 2018 Design-based research projekt om udvikling af Studieapp til understøttelse af studiekompetencer, SDU

2013 – 2016 Design-based research projekt om brug af web 2.0 og 3.0, Nyborg Gymnasium

2014 – 2015 Konsulent for Statsbiblioteket på brug af Lektier Online lektiehjælpsplatform

2011 – 2012 Konsulent på projekt om brug af Facebook i undervisningen, 4 uddannelser, fordelt på alle uddannelsesniveauer

2007 – 2009 Konsulent for UC Lillebælt om brug af web 2.0 som samarbejdsplatform

Tillidshverv (udvalgte)

2013- Medlem af BFI-gruppe 19, Humaniora og IT

2010 – 2013 Redaktør for Dansk Universitetspædagogisk Netværk, 2 år som ansvarshavende

Medlem af bedømmelsesudvalg for 14 stillinger: post.doc., adjunkt, lektor; medlem af bedømmelsesudvalg for 4 ph.d. (Canada, England, Norge, Danmark)

Internationale forskningsophold: 

2018 Visiting Researcher ved Centre for Research in Learning and Innovation, University of Sydney, Australia

2016 Visiting Scholar ved Welten Institute, Open Universiteit, Netherlands

2016 Forskningsbesøg ved Centre for Research in Learning and Innovation, University of Sydney, Australia

2013 – 2014 Visiting Scholar ved Centre for Research on Computer Supported Learning and Cognition, University of Sydney, Australia

2009 – 2010 Research Scholar ved Department of Philosophy, University of California, Berkeley, USA

2000 – 2001 Visiting Scholar ved Department of Philosophy, University of California, Berkeley, USA

Undervisnings-CV

Undervisnings- og vejledningserfaring

  • BA-undervisning: Kurser i viden og læring i arbejdslivet, erkendelse og it, it og læring, retorik og it-pædagogik, videnskabsteori. BA-projektvejledning
  • Kandidatundervisning: Kurser i webkommunikation, sociale medier, e-læring, it-didaktik i organisationer, læring og it-didaktik, kommunikation og it-pædagogik, handlingsteori, vidensteori, videnskabsteori. Projektvejledning.
  • Specialevejledning inden for situeret læring, it og læring, webkommunikation, tavs viden, vidensteori, sociale medier, læringskommunikation, didaktisk design, videnshåndtering
  • Ph.d.-vejledning inden for didaktisk design, design-based research, situeret læring, it-baseret læring, praksislæring
  • Universitetspædagogikum: Kurser og workshops i læringsteori, forskningsbaseret undervisning, supervision, alignment, it-medieret undervisning. Endvidere adjunktvejleder for 2 adjunkter.
  • Censorvirksomhed: Utallige censoropgaver ved censorkorpsene i Filosofi, i Informationsvidenskab og i Læring, både BA. og kandidatniveau
  • Utallige foredrag om it og læring, webkommunikation, web 2.0-læring, tavs viden, didaktisk design, computational thinking, forskningsbaseret undervisning, digital dannelse, fremtidens kompetencekrav, PISA-kritik

Uddannelsesudvikling

  • Medlem af Humanioras Ph.d.-udvalg siden 2011
  • Medlem af Humanioras Uddannelsesråd 2011-2015
  • Humanioras repræsentant i Center for Universitetspædagogik 2006-2012
  • Medlem af en række universitetspædagogiske udvalg og projektgrupper i fakultært og tværfakultært regi, bl.a. Bærende principper for aktiv undervisning og læringVærktøj for udvikling af evalueringsmetoderPrøveformer, feedback og læring; Humanioramodellen for undervisningUndervisningsportfolio på Humaniora.
  • Udvikling af Kandidatuddannelse i Webkommunikation, Kandidatuddannelse i Humanistisk Informationsvidenskab, BA-uddannelse i Bibliotekskundskab og videnskommunikation, BA-uddannelse i Humanistisk informationsvidenskab
  • Undervisningsudviklingsprojekter med brug af portfoliopædagogik, web 2.0 og evalueringsformer

Pædagogisk uddannelse

Formelle kurser inkluderer adjunktpædagogikum (2004), kurser om: evaluering og feedback, forskningsbaseret undervisning, ph.d.-vejledning, brug af forumteater i undervisningen. Endvidere deltagelse i utallige konferencer, workshops, seminarer mv. om universitetspædagogik, uddannelsesudvikling, undervisnings- og evalueringsformer, studenter- og underviserroller m.m.m.

 

Forskningsområde

Viden, læring og evaluering i uddannelsessammenhænge og i arbejdslivet

Tavs viden, refleksion og kompetenceudvikling

IT-baseret læring og webkommunikation, web 2.0-medieret læring

Universitetspædagogik

Fingeraftryk

Fingeraftryk er baseret på at anvende teksten fra personernes videnskabelige dokumenter til at skabe et indeks med vægtede emneordskoncepter, som definerer de vigtigste emner for hver enkelt forsker.
  • 7 Lignende profiler

Netværk

Nyligt eksternt samarbejde på landeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne.
Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.