• Campusvej 55

    5230 Odense M

    Danmark

20032019
Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Publikationer 2003 2019

2019

Behov for forskning i fag - store som små

Elf, N. F., jun. 2019, Gymnasieskolen.

Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationFormidling

Brug af litteratur i skole og undervisning

Elf, N. F., Høegh, T. & Christensen, V., 22. okt. 2019, Litteratur i brug. Mai, A-M. (red.). Forlaget Spring, s. 90-122

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Designdidaktik til en multimodal verden

Elf, N. F., 2019, (Accepteret/In press) www.emu.dk : Undervisningsministeriet.

Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationUndervisning

Det fagdidaktiske projekt – en spændende nydannelse i teoretisk pædagogikum

Elf, N. F., mar. 2019, Gymnasieskolen.

Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationFormidling

Åben adgang

Dialoger med Respons: Respons-projektet i dialog med anden forskning om teknologi og faglige literacypraksisser i digitaliserede samfund

Elf, N. F., 3. maj 2019, Ny hverdag?: Literacy-praksiser i digitaliserte klasserom på ungdomstrinnet. Igland, M-A., Skaftun, A. & Husebø, D. (red.). Universitetsforlaget, s. 255-279

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Åben adgang

Digitalisering og teknologi i gymnasieskolen

Petersen, C. K. & Elf, N. F., 1. sep. 2019, (Under udarbejdelse) Gymnasiet i Udvikling: - undersøgelser og analyser af aktuelle forandringer. Hans Reitzels Forlag, 15 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Enabling and constraining: Digital technology in students’ writing and writer development

Elf, N. F., 2019, Understanding Young People's Writing Development: Identity, Disciplinarity and Education. Krogh, E. & Sonne Jakobsen, K. (red.). London: Routledge, 21 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

writer
student
empirical research
secondary education
semiotics

Facebook nedlægger billedforbud per rå algoritmeautomatik helt ind i det private og legende rum. Så stopper morskaben

Elf, N. F., 29. jul. 2019, I : Politiken. s. 5

Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til avis - Kommentar/debatFormidling

Fra ’ghetto’ til GAME-zone – territorial stigmatisering og stedslige taktikker for selvudtryk blandt unge

Sand, A-L., Jacobsen, G. H. & Elf, N. F., 2019, (Afsendt) I : Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. s. 1-29 29 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Kvalitet i undervisningen - hvad forstår vi egentlig ved det?

Elf, N. F., aug. 2019, I : GymPæd 2.0. 22, s. 12-15

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Kvalitet i undervisningen – hvad forstår vi egentlig ved det?

Elf, N. F., 2019, (Accepteret/In press) I : GymPæd 2.0. s. 13-15

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Kønsmærkede praktikker i gymnasieelevers danskfaglige skrivning

Elf, N. & Krogh, E., 2019, Genom texter och världar: Svenska och litteratur med didaktisk inriktning – festskrift till Ria Heilä-Ylikallio. Höglund, H., Jusslin, S., Ståhl, M. & Westerlund, A. (red.). Åbo: Åbo Akademis förlag, s. 139-154

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Åben adgang
2018

Didaktik i udvikling

Christensen, T. S. (red.), Elf, N. F. (red.), Hobel, P. (red.), Qvortrup, A. (red.) & Troelsen, S. (red.), 15. jun. 2018, 1. udg. Aarhus: Klim. 384 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Didaktikkens (re)modelleringer: - med Skriverudviklingsmodellen som eksempel

Elf, N. F., 2018, Didaktik i udvikling. Spanget Christensen, T., Elf, N., Hobel, P., Qvortrup, A. & Troelsen, S. (red.). Aarhus: Klim, s. 75-94 19 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Digitalisering i de gymnasiale uddannelser - status 2017

Elf, N. F., Petersen, C. K. & Qvortrup, A., 2018, I : GymPæd 2.0. 2018, 20, s. 22-25

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Åben adgang

Intro: Kære læser

Qvortrup, A., Petersen, C. K. & Elf, N. F., 2018, I : GymPæd 2.0. 2018, 20, s. 3-5

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Åben adgang

Introduktion: Didaktik i udvikling

Christensen, T. S., Elf, N. F., Hobel, P. & Qvortrup, A., 2018, Didaktik i udvikling. Christensen, T. S., Elf, N., Hobel, P., Qvortrup, A. & Troelsen, S. (red.). Aarhus: Klim, s. 9-25

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Making Connections: Studies of Language and Literature Education: A special issue in honor of Gert Rijlaarsdam

Araujo, L. (red.), Elf, N. F. (red.), Funke, R. (red.), Janssen, T. (red.), Rijt, J. J. H. M. (red.), Schrijvers, M. (red.) & Tse, S. K. (red.), dec. 2018, (L1-Educational Studies in Language and Literature, Bind 55).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Åben adgang

Nordisk status og forskningsperspektiver i L1: Multimodalitet i styredokumenter og klasserumsrumspraksis

Elf, N. F., Gilje, Ø., Olin-Scheller, C. & Slotte, A., 2018, Multimodalitet i skole- og fritidstekstar: Ein vitskapleg antologi. Rogne, M. & Rune Waage, L. (red.). Fagbokforlaget, s. 71-104

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Reformarbejdet 2017/18 i de gymnasiale uddannelser

Qvortrup, A., Petersen, C. K., Elf, N. F., Krogh, E., Hobel, P., Christensen, T. S., Raae, P. H., Høegh, T. & Zeuner, L., 2018, I : GymPæd 2.0. 2018, 20, s. 6-9

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Åben adgang

Teaching and learning modes and media of H.C. Andersen fairy tales

Elf, N. F., 2018, I : Forum for World Literature Studies. 10, 1, s. 65-95

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

fairy tale
semiotics
mother tongue
experiment
Teaching

Writing Development and Education Standards in Cross-national Perspective

Jeffery, J., Elf, N., Skar, G. & Wilcox, K., 1. jan. 2018, I : Writing & Pedagogy. 10, 3, s. 333-370

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

education standards
educational system
career advancement
Denmark
research and development
2017

Brug af it i gymnasiet - muligheder og umuligheder

Elf, N. F. & Paulsen, M., aug. 2017, Gymnasiepædagogik: En grundbog. Dolin, J., Ingerslev, G. & Sparholt Jørgensen, H. (red.). 3. udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 434-57

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

Eksternalisering og engagement

Elf, N. F. & Høegh, T., 2017, Hvad vi véd om undersøgelsesorienteret undervisning i dansk: Og hvordan vi kan bruge denne viden til at skabe bedre kvalitet i danskfagets litteraturundervisning i grundskolen. Elf, N. & Hansen, T. I. (red.). Odense: Læremiddel.dk, s. 71-81

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Executive Summary

Elf, N. F., 2017, Hvad vi véd om undersøgelsesorienteret undervisning i dansk: Og hvordan vi kan bruge denne viden til at skabe bedre kvalitet i danskfagets litteraturundervisning i grundskolen. Elf, N. & Hansen, T. I. (red.). Odense: Læremiddel.dk - Nationalt Videncenter for Læremidler, s. 8-9

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Åben adgang

Fagdidaktik i dansk

Krogh, E., Elf, N. F., Høegh, T. & Rørbech, H., 2017, Frederiksberg: Frydenlund Academic. 196 s. (Didaktik).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogUndervisning

Fokusområde: Digitalisering

Elf, N. F., aug. 2017, I : GymPæd 2.0. 17, s. 25-27

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Forskningsbaseret viden om undersøgende og skabende litteraturundervisning

Hansen, T. I., Elf, N. F. & Gissel, S. T., 1. sep. 2017, Odense: Læremiddel.dk - Nationalt Videncenter for Læremidler. 18 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

Internetadgang til eksamen? Ja!

Elf, N. F., 1. okt. 2017, I : Berlingske Tidende.

Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til avis - KronikFormidling

Introduktion til forundersøgelsen

Elf, N. F. & Hansen, T. I., 2017, Hvad vi véd om undersøgelsesorienteret undervisning i dansk: Og hvordan vi kan bruge denne viden til at skabe bedre kvalitet i danskfagets litteraturundervisning i grundskolen. Elf, N. & Hansen, T. I. (red.). Odense: Læremiddel.dk - Nationalt Videncenter for Læremidler, s. 10-13

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Åben adgang

Sammenfatning: Forskningsbaseret viden om undersøgende litteraturundervisning

Hansen, T. I. & Elf, N. F., 2017, Hvad vi véd om undersøgelsesorienteret undervisning i dansk: Og hvordan vi kan bruge denne viden til at skabe bedre kvalitet i danskfagets litteraturundervisning i grundskolen. Elf, N. & Hansen, T. I. (red.). Odense: Læremiddel.dk - Nationalt Videncenter for Læremidler, s. 99-114

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Åben adgang

Stilladsering og didaktisk rammesætning

Elf, N. F. & Høegh, T., sep. 2017, Hvad vi véd om undersøgelsesorienteret undervisning i dansk: Og hvordan vi kan bruge denne viden til at skabe bedre kvalitet i danskfagets litteraturundervisning i grundskolen. Elf, N. & Hansen, T. I. (red.). Odense: Læremiddel.dk, s. 82-93

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Taught by bitter experience: A timescales analysis of Amalie’s development of writer identity in Danish secondary and upper secondary education

Elf, N. F., 2017, Writer Identity and the Teaching and Learning of Writing. Cremin, T. & Locke, T. (red.). Oxon / New York: Routledge, s. 183-199

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

secondary education
writer
experience
student
adolescent

Undersøgelse af danskfagets didaktik

Elf, N. F., jan. 2017

Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationUndervisning

2016

Andet og mere end ord: danskfaget i opbrud på langs og tværs

Elf, N. F., okt. 2016, I : GymPæd 2.0. 15, s. 14-18 6 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Åben adgang

Arbejdsformer mellem frihed og styring

Beck, S., Elf, N. F. & Winum, H., sep. 2016, Forskning i og med praksis på VUC: Nye veje for tænkning, tale, skrift og handling. Beck, S., Hansen, D. R. & Piekut, A. (red.). Unge Pædagoger, s. 67-106

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Didaktisk innovation på VUC: design, teori, metode

Beck, S., Elf, N. F. & Winum, H., sep. 2016, Forskning i og med praksis på VUC: Nye veje for tænkning, tale, skrift og handling. Beck, S., Hansen, D. R. & Piekut, A. (red.). Unge Pædagoger, s. 37-66

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Fra pædagogisk problem til didaktisk mulighed: kursister med immigrantbaggrund

Elf, N. F., Beck, S. & Winum, H., sep. 2016, Forskning i og med praksis på VUC: Nye veje for tænkning, tale, skrift og handling. Beck, S., Hansen, D. R. & Piekut, A. (red.). København: Unge Pædagoger, s. 107-146 (Didaktik, refleksion, praksis, Bind 121).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Fund, evaluering og perspektiv

Beck, S., Elf, N. F. & Winum, H., sep. 2016, Forskning i og med praksis på VUC: Nye veje for tænkning, tale, skrift og handling. Beck, S., Hansen, D. R. & Piekut, A. (red.). København: Unge Pædagoger, s. 191-214

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Klasseledelse, klasserumskultur og relationsarbejde

Winum, H., Beck, S. & Elf, N. F., sep. 2016, Forskning i og med praksis på VUC: Nye veje for tænkning, tale, skrift og handling. Beck, S., Hansen, D. R. & Piekut, A. (red.). København: Unge Pædagoger, s. 147-190

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Teknologi i elevers skrive(r)udvikling

Elf, N. F., dec. 2016, Skriverudviklinger i gymnasiet. Krogh, E. & Jakobsen, K. S. (red.). Syddansk Universitetsforlag, s. 133-156 23 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2015

Dramatisk, ikke tragisk: Amalies udvikling af skriveridentitet i fysik/kemi i slutningen af folkeskolen og gymnasiet

Elf, N. F., jan. 2015, Elevskrivere i gymnasiefag. Krogh, E., Christensen, T. S. & Jakobsen, K. S. (red.). Odense: Syddansk Universitetsforlag, s. 101-136 35 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Indledning

Elf, N. F., Beck, S. & Winum, H., aug. 2015, Didaktisk innovation på VUC: 24 ideer til undervisningsudvikling. Winnum, H., Beck, S. & Elf, N. F. (red.). Odense, s. 5-7

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingForord/efterskriftForskning

Multimodal kommunikation i interkulturelle pædagogiske praksisser

Elf, N. F., jul. 2015, Interkulturel pædagogik: Kulturmøder i teori og praksis. Hobel, P., Lykke Nielsen, H., Thomsen, P. & Zeuner, L. (red.). København: U Press, s. 33-54 21 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

114 Downloads (Pure)

Technology in L1: A Review of Empirical Research Projects in Scandinavia 1994-2014

Elf, N. F., Hanghøj, T., Skaar, H. & Erixon, P-O., 26. maj 2015, I : L1 Educational Studies in Language and Literature (Online Edition). 15, Special issue, s. 1-89

Publikation: Bidrag til tidsskriftReviewForskningpeer review

Åben adgang
Fil
Scandinavia
empirical research
research project
literacy
Research Projects