Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

CV

Undervisningsportfolie

 

Formel pædagogisk uddannelse 

Genneført universitetspædagogikum 2015

 

Uddannelsesadministrative opgaver 
2018 - Uddannelsesleder for kandidatuddannelsen i klinisk sygepleje

2017 - Medlem af Studienævnet for "de fem" på SUND

2018 - Modul ansvarlig HTI forløb (HealthTech Innovators) i samarbejde med TEK, SDU

2017 - 2018 Modul ansvarlig K4 (sundhedsfremme, forebyggelse, rehabilitering og palliation) 

2016 Modulansvarlig K3 (Sundhedsteknologi) 

 

Erfaring med undervisning, vejledning og eksamen

Kandidatuddannelse Klinisk sygepleje, SDU:

2015 - 2017 K1 (perspektiver og tilgange) - patientperspektiver og brugerinvolvering

2015 - K3 (Sundhedsteknologi) - Participatory design

2016- 2018 K4 (sundhedsfremme, forebyggelse, rehabilitering og palliation) - Screening og sundhedsbegreber og tilgang

 

HealthTech Innovators, SUND/TEK, SDU

2018 - HTI (HealthTech Innovators) - sundhedsteknologi og innovation

 

Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse, SDU:

2015 - 2017 K5 (Evaluering, beslutningstagen og sundhedsøkonomi) - virkningsevaluering, og kvalitative metoder

 

Master i kvalitet og offentlig ledelse, SDU:

2016 (Patient og brugerinddragelse i sundhedsvæsenet) - brugerinvolvering

 

Medicinstudiet, SDU:

2010- 2013 (Kvalitative forskningsmetoder)

2010 - 2013 (Praktisk endokrinologi)

 

Vejledning og eksamen

Specialestuderende

Har vejledt studerende på bachelor og kandidatniveau, samt gennemført både skriftlige og mundtlige eksaminer.

Har vejledt 12 specialestuderende, samt 1 master i offentlig kvalitet og ledelse.

 

Ph.d studerende

Hovedvejleder:

Ph.d. studerende Lene Lehmkuhl

Medvejleder:

Ph.d. studerende Clea Bruun Johansen

Ph.d. studerende Pernille Christiansen

 

Metoder, materialer og redskaber

De undervisningsmetoder, jeg bruger, forbinder mig med ovenstående. Således er undervisningsmetoder og elevaktiviteter stærkt forbundet og baseret på mine didaktiske refleksioner, der er baseret på Syddansk Universitets principper for aktivering af undervisning og aktiv læring. Generelt er min praksis baseret på to universitetspædagogiske modeller med hensyn til aktivering af undervisning - Konstruktive Alignment og 3P-modellen.Jeg finder disse to modeller nyttige, da de ikke kun fokuserer på undervisningsmetoden, men også på læringsaktiviteter. Jeg har en bred erfaring med undervisningsmetoder som foredrag, studenter aktiverende undervisning, holdundervisning, vejledning, flipped classroom, blogs og individuel vejledning.

 

Uddannelsesudvikling og universitetspædagogisk

Publikationer

Rothmann MJ, Clemensen J, Danbjørg DB. Et farvel til tankpasserpædagogik – dialog og deltagelse som grundlag for læring, Klinisk sygepleje, 31;2; 2017 s. 114–130

 

Danbjørg DB, Clemensen J, Hansen PS, Thrysøe L, Rothmann MJ. Blogs – Læringsfællesskab med rum til refleksion. Læring og Media 18, 2018

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

PhD, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet

20102014

Cand.scient.san, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet

20072009

Eksterne ansættelser

Klinisk sygeplejespecialist, Odense Universitetshospital

20132014

Forskningsassistent, Odense Universitetshospital

20092010

Basissygeplejerske/ forskningssygeplejerske, Odense Universitetshospital

20032009

Basissygeplejerske, Aarhus Universitetshospital

19962002

Forskningsområder

  • Sygeplejeforskning
  • Osteoporose
  • Screening
  • Risiko
  • sundhedsteknologi
  • Patientinvolvering i forskning
  • Brugerperspektiv
  • Participatory Design
  • Diabetes
  • Teknologi

Fingeraftryk Fingeraftryk er baseret på at anvende teksten fra personernes videnskabelige dokumenter til at skabe et indeks med vægtede emneordskoncepter, som definerer de vigtigste emner for hver enkelt forsker.

  • 7 Lignende profiler
Population Medicin og biovidenskab
Photon Absorptiometry Medicin og biovidenskab
Education Medicin og biovidenskab
Exercise Medicin og biovidenskab
Comorbidity Medicin og biovidenskab
Control Groups Medicin og biovidenskab
Focus Groups Medicin og biovidenskab
Intention to Treat Analysis Medicin og biovidenskab

Netværk Nyligt eksternt samarbejde på landeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på punkterne.

Publikationer 2006 2019

Ernæringsscreening - hvorfor bliver det ikke gjort

Vittrup Larsen, A. & Rothmann, M. J., mar. 2019, I : Forstyrrelsen - Sygeplejefagligt tidskrift. 4, 1, s. 5-10

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

26 Downloads (Pure)
Åben adgang
Fil

Socioeconomic status and risk of osteoporotic fractures and the use of DXA scans: data from the Danish population-based ROSE study

Holmberg, T., Möller, S., Rothmann, M. J., Gram, J., Herman, A. P., Brixen, K., Tolstrup, J. S., Høiberg, M., Bech, M. & Rubin, K. H., feb. 2019, I : Osteoporosis International. 30, 2, s. 343-353

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Photon Absorptiometry
Population
Education
Vocational Education
Comorbidity

Solo mothers - How to support them during pregnancy and prepare them for childbirth and parenthood

Werner, A., Funderskov, K. F., Rothmann, M. J., Mørkholm, H. & Danbjørg, D. B., 2019.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Tailored implementation of eHealth services to improve treatment of mental disorders

Skjoeth, M., Craggs, M. A., Rothmann, M. J. & Danbjørg, D. B., 2019.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Aktiviteter 2015 2016

  • 3 Peer reviewer/fagfællebedømmer af manuskripter

Patient Preference and Adherence (Tidsskrift)

Mette Juel Rothmann (Peer reviewer)
2016 → …

Aktivitet: Redaktionelt arbejde og fagfællebedømmelsePeer reviewer/fagfællebedømmer af manuskripterForskning

Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift (Tidsskrift)

Mette Juel Rothmann (Peer reviewer)
2016 → …

Aktivitet: Redaktionelt arbejde og fagfællebedømmelsePeer reviewer/fagfællebedømmer af manuskripterForskning

PLOS ONE (Tidsskrift)

Mette Juel Rothmann (Peer reviewer)
2015 → …

Aktivitet: Redaktionelt arbejde og fagfællebedømmelsePeer reviewer/fagfællebedømmer af manuskripterForskning

Presse/medie

Når osteoporose gør ondt

Mette Juel Rothmann

08/05/2017

1 element af Mediedækning

Presse/medie