Publikationer pr. år
Publikationer pr. år
Sygeplejerske, Cand.Scient San, PhD
Undervisningsportfolie
Formel pædagogisk uddannelse
Genneført universitetspædagogikum 2015
Uddannelsesadministrative opgaver
2018 - Uddannelsesleder for kandidatuddannelsen i klinisk sygepleje
2017 - Medlem af Studienævnet for "de fem" på SUND
2018 - Modul ansvarlig HTI forløb (HealthTech Innovators) i samarbejde med TEK, SDU
2017 - 2018 Modul ansvarlig K4 (sundhedsfremme, forebyggelse, rehabilitering og palliation)
2016 Modulansvarlig K3 (Sundhedsteknologi)
Erfaring med undervisning, vejledning og eksamen
Kandidatuddannelse Klinisk sygepleje, SDU:
2015 - 2017 K1 (perspektiver og tilgange) - patientperspektiver og brugerinvolvering
2015 - K3 (Sundhedsteknologi) - Participatory design
2016- 2018 K4 (sundhedsfremme, forebyggelse, rehabilitering og palliation) - Screening og sundhedsbegreber og tilgang
HealthTech Innovators, SUND/TEK, SDU
2018 - HTI (HealthTech Innovators) - sundhedsteknologi og innovation
Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse, SDU:
2015 - 2017 K5 (Evaluering, beslutningstagen og sundhedsøkonomi) - virkningsevaluering, og kvalitative metoder
Master i kvalitet og offentlig ledelse, SDU:
2016 (Patient og brugerinddragelse i sundhedsvæsenet) - brugerinvolvering
Medicinstudiet, SDU:
2010- 2013 (Kvalitative forskningsmetoder)
2010 - 2013 (Praktisk endokrinologi)
Vejledning og eksamen
Specialestuderende
Har vejledt studerende på bachelor og kandidatniveau, samt gennemført både skriftlige og mundtlige eksaminer.
Har vejledt 12 specialestuderende, samt 1 master i offentlig kvalitet og ledelse.
Ph.d studerende
Hovedvejleder for 1 ph.d.studerende
Medvejleder for 2 ph.d. studerende
Metoder, materialer og redskaber
De undervisningsmetoder, jeg bruger, forbinder mig med ovenstående. Således er undervisningsmetoder og elevaktiviteter stærkt forbundet og baseret på mine didaktiske refleksioner, der er baseret på Syddansk Universitets principper for aktivering af undervisning og aktiv læring. Generelt er min praksis baseret på to universitetspædagogiske modeller med hensyn til aktivering af undervisning - Konstruktive Alignment og 3P-modellen.Jeg finder disse to modeller nyttige, da de ikke kun fokuserer på undervisningsmetoden, men også på læringsaktiviteter. Jeg har en bred erfaring med undervisningsmetoder som foredrag, studenter aktiverende undervisning, holdundervisning, vejledning, flipped classroom, blogs og individuel vejledning.
Uddannelsesudvikling og universitetspædagogisk
Publikationer
Rothmann MJ, Clemensen J, Danbjørg DB. Et farvel til tankpasserpædagogik – dialog og deltagelse som grundlag for læring, Klinisk sygepleje, 31;2; 2017 s. 114–130
Danbjørg DB, Clemensen J, Hansen PS, Thrysøe L, Rothmann MJ. Blogs – Læringsfællesskab med rum til refleksion. Læring og Media 18, 2018
PhD, “Women´s perspectives on screening for osteoporosis” A study based on methodologies from across the sciences. , Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
2010 → 2014
Cand.scient.san, Risikokommunikation, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
2007 → 2009
Klinisk sygeplejespecialist, Odense Universitetshospital
2013 → 2014
Forskningsassistent, Odense Universitetshospital
2009 → 2010
Basissygeplejerske/ forskningssygeplejerske, Odense Universitetshospital
2003 → 2009
Basissygeplejerske, Aarhus Universitetshospital
1996 → 2002
Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Poster › Forskning › peer review
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Poster › Forskning › peer review
Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Poster › Forskning › peer review
Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Poster › Forskning › peer review
Rothmann, M. J. (Peer reviewer)
Aktivitet: Redaktionelt arbejde og fagfællebedømmelse › Peer reviewer/fagfællebedømmer af manuskripter › Forskning
Rothmann, M. J. (Peer reviewer)
Aktivitet: Redaktionelt arbejde og fagfællebedømmelse › Peer reviewer/fagfællebedømmer af manuskripter › Forskning
Rothmann, M. J. (Peer reviewer)
Aktivitet: Redaktionelt arbejde og fagfællebedømmelse › Peer reviewer/fagfællebedømmer af manuskripter › Forskning
Lorenzen, L. E. (Ph.d.-studerende), Rothmann, M. J. (Vejleder), Aalders, J. (Bivejleder), Vinter, C. A. (Bivejleder), Rasmussen, B. (Bivejleder) & Jensen, D. M. (Bivejleder)
01/11/2022 → 01/05/2027
Projekter: Projekt › Ph.d-projekt
Juul, N. K. (Projektdeltager), Egstrup, K. (Vejleder), Sorknæs, A. (Vejleder) & Rothmann, M. J. (Vejleder)
01/02/2021 → 26/02/2025
Projekter: Projekt › Ph.d-projekt
Ricard, L. M. (Projektdeltager), Rothmann, M. J. (Projektdeltager), Jensen, S. (Projektdeltager), Yderstræde, K. (Projektdeltager), Kidholm, K. (Projektdeltager) & Frich, B. H. (Projektdeltager)
01/02/2019 → 31/01/2021
Projekter: Projekt › Private fonde
18/05/2017
1 element af Mediedækning
Presse/medie
Rothmann, M. J. & Rayce, K. 11/12/2020 → 21/06/2021 |
Kursus: Undervisning og vejledning › Vejledning