Personlig profil

Forskningsområder

Jeg forsker i litteraturdidaktik og har fokus på undersøgende (eksplorative) samtaler om litterære tekster i gymnasiet og på økokritisk analyse som metode til at reflektere over bæredygtighedsspørgsmål.

I min ph.d.-afhandling og efterfølgende monografi Litteratursamtaler efter gehør har jeg udviklet den jazzede samtalemodel, som er en teoretisk og praktisk tilgang til litteratursamtaler, hvor faglig fordybelse kombineres med improvisation og elevdeltagelse. I mit nuværende postdoc-forløb har jeg implementeret modellen i et empirisk studie af gymnasieelevers økokritiske læsninger af tekster af Henrik Pontoppidan, Emil Bønnelycke, Per Højholt og Dan Turéll. Her undersøger jeg elevernes refleksioner over forholdet mellem natur og kultur, samt hvordan disse refleksioner indvirker på deres forståelse af miljø- og klimaproblematikker.

Overordnet kombinerer jeg mundtlige, litteraturdidaktiske, æstetiske og samfundsrelevante dimensioner og bidrager til dansfagets udvikling og bredere almendidaktiske diskussioner om dannelse og bæredygtighed. 

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Ph.d.

Emneord

  • Humaniora
  • Økokritisk litteraturundervisning
  • Bæredygtighedsperspektiver gennem litterære læsninger
  • Klassesamtaler
  • Eksplorative samtaler
  • Jazzede litteratursamtaler
  • Forfatterskolelæsninger
  • Æstetisk læsning

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne, hvor Louise Rosendal Bang er aktiv. Disse emneordskoncepter kommer fra denne persons arbejde. Sammen danner de et unikt fingerprint.
  • 1 Lignende profiler

Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

Seneste eksterne samarbejder på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller