UDDANNELSE
Ph.d. i dansk litteratur/litteraturformidling med afhandlingen »Det historiske i dansk. Dialog mellem moderne elever og traditionen – vilkår, praksis og muligheder for den historiske læsning i gymnasiet«, 1995-1999
Cand. mag i dansk og musik 1977, sidefag i dramaturgi 1994
Pædagogikum, Langkær Gymnasium, 1980
ANSÆTTELSE
Anmelder af børnelitteratur ved Berlingske Tidende 2006-2008
Lektor i dansk litteratur ved Institut for litteratur, kultur og medier, Syddansk Universitet, fra 2003
Adjunkt i dansk litteratur ved Institut for litteratur, kultur og medier, Syddansk Universitet, 1999-2003
Amanuensis ved Institut for litteratur, kultur og medier, Syddansk Universitet, 1998-99
Adjunkt/lektor ved Amtsgymnasiet i Hadsten, 1981-98
Adjunkt ved Fredericia Gymnasium og HF, 1980-81
Undervisningsassistent ved Aarhus Universitet, 1975-1980
DELTAGELSE I FORSKNINGSPROJEKTER, NETVÆRK mm
Netværk for narratologi fra 2006
Netværk for forskning i danskfagenes didaktik, DADI, initiativtager og medlem af styregruppen fra 2006
Medlem af Litteraturkritikernes Lav 2006
BIN-Norden (Børnekulturforskning i Norden), fra 2005
DLF’s litteraturpædagogikgruppe/Netværk for danskfagets didaktik, Dansklærerforeningen, 1996-2005
»Vandringer i romantikken«, haven som formidlingsform, multimedieprojekt finansieret af Undervisningsministeriets Mediesektion, 1997-2002
Nordic Network for Children’s Literature Research, fra 2000
ADMINISTRATION, REDAKTØRPOSTER, BESTYRELSESARBEJDE etc.
Studieleder, Studienævn for Dansk, Engelsk og Design, SDU, Kolding 2008 - 2010- Fagleder, Danskstudiet i Kolding, SDU, forår 2008
- Fagleder, Danskstudiet i Kolding 2006
- Medlem af Repræsentantskabet for Kunstfonden, 2010
- Medlem af Regionsstyrelsen, Folkeuniversitetets Syddanske Region, 2010
- Medlem af Koldingkomiteen, Folkeuniversitetets Syddanske Region, 2010
- Medlem af Rådgivende udvalg for Center for Børnelitteratur, 2008
Medlem af voksenjuryen til Orla-prisen, DR og Læselyst 2007 og 2008
Medlem af bestyrelsen og redaktionen for BUKS fra 2007
Medlem af redaktionen for skriftserien Nye historier om dansk litteratur, Syddansk Universitetsforlag fra 2006
Studieleder ved Center for Dansk og Engelsk, SDU, Kolding 2006
Tilrettelægger af Masteruddannelse i Børne- og Ungdomskultur SDU, fra 2006
Tilrettelægger af Den faglige Supplering i Dansk SDU, fra 2002
Medlem af bestyrelsen i Dansk Selskab for 1700-tals Studier, 1999-2003
UDVALGTE PUBLIKATIONER
1978, Kvalitet for børn. Kongerslev: GMT
1996, ”Æstetisk bevidsthed og tværfaglighed”. I: Fornyelse af de kulturhistoriske fags formidlingsformer, Poul Schmidt og Anne-Marie Mai (red.): Odense: Odense Universitetsforlag
1998, Det historiske i dansk. Dialog mellem moderne elever og traditionen – vilkår, praksis og muligheder i den historiske læsning i gymnasiet. Odense: Odense Universitetstrykkeri
1998, "Den historiske dimension i dansk. Dialog mellem egne kulturudtryk og traditionen". I: Arvestykker - litteratur og historie i undervisningen, Karin Esmann, Marianne Poulsen, Søren Schou og Lotte Rahbek Schou, Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag
1999, ”Dansk som dannelsesfag”. I: Dansk Noter 1
1999, ”I Danmark er jeg født”. I: Litteraturpædagogik, Dansklærerforeningens fællesskrift
2000, Det historiske i dansk. Frederiksberg: Dansklærerforeningen
2000, Dansk i dialog, Karin Esmann, Alma Rasmussen og Lisbeth Birde Wiese (red). Frederiksberg: Dansklærerforeningen
2000, ”I dialog med egne forestillinger”. I: Dansk i dialog, Karin Esmann m.fl. (red.). Frederiksberg: Dansklærerforeningen
2000, "Lysthuset. Haven som formidler af det indre rum". I: K&K 90, 28. årgang nr. 2,
2001, "Landskabshavens tableauer". I: Tableau. Det sublime øjeblik, Elin Andersen og Karen Klitgaard Povlsen. Århus: Klim
2002, "Thit Jensen". I: Danske digtere i det 20. århundrede 1, Anne-Marie Mai (red.). København: Gads forlag
2002, Danske litterære tekster fra 1700-tallet, Karin Esmann Knudsen, Jørgen Aabenhus og Mogens Davidsen (red.). Odense: Syddansk Universitetsforlag
2003, ”Parts answ’ring parts, shal slide into af Whole. Betydningsdannelse i havekunsten”. I: K&K 96, 31. årgang nr. 2
2006, ”Pak ikke børn ind i børnelitterært vat”. I: Med åbne øjne – forskellige kvaliteter i litteraturen for børn, Monica C. Madsen, (red.). København: Biblioteksstyrelsen
2006, ”Historisk bevidsthed i danskfaget”. I: Historiens mange ansigter temanummer af noter. Historielærerforeningen for gymnasiet og HF
2006, ”Roterende firkanter. Kortprosa for børn”. I: Børnelitteratur i tiden – om danske børne-og ungdomsbøger i 2000’erne, Anne Mørch-Hansen og Jana Pohl (red.). København: Høst & søn
2007, ”Bent Haller: ”En dreng ved navn Lys””, I: Psykologi i dansk, Seffen Mailand & Susan Mose (red.), Århus: Systime
2007, ”Mellem kunst, pædagogik og medier”, onlinepublikation fra konferencen Børn og litteratur - i samfund, Lysebu 2006, http://www.bin-norden.net/
2008, ”Vi må håbe du aldrig dør. Døden i børnelitteraturen”, I: Memento mori, Mette Haakonsen og Michael Hviid Jacobsen (red.), Odense: Syddansk Universitetsforlag
2008 Historiske fortællinger. Historieformidling og litteratur, (red.), Syddansk Universitetsforlag/Gyldendal
2008, ”På besøg i 1700-tallet. En historisk læsning af P.O. Enquist: Livlægens besøg”. I: Historiske fortællinger. Historieformidling og litteratur. Karin Esmann Knudsen (red.), Syddansk Universitetsforlag/Gyldendal
2008 ”Den pædagogiske fortælling – det æstetiske i undervisningen”, onlinepublikation fra konferencen Børn og kultur – det æstetiskes betydning, Bin Norden, Island 2007 http://www.bin-norden.net/
2009 Nye vinkler på et gammelt fag. ti år med dansk i Kolding. Institut for litteratur, Kultur og Medier. Syddansk Universitet, Kolding
2009 "Danskstudiet på rejse. Rum og sanser i den historiske læsning". I: Nye vinkler på et gammelt fag. Ti år med dansk i Kolding. Karin Esmann Knudsen (red.), Institut for Litteratur, Kultur og Meider, Syddansk Universitet, Kolding
2009 "At gøre noget med faget. Om udviklingen af historisk bevidstehd med litteratur." I: Historiedidaktik. Peter Wiben (red.), Columbus
2010 "En lille historie om havernes fortællinger - med start, midte og slutning". I: Interstitiel. Anne-Marie Mai og Anne Scott Sørensen (red.), internetskrift Institut for Litteratur, Kultur og Medier, Syddansk Universitet
2010 "Fra møgungen til Martin". Nominering af Mette Hegnhøj Mortensen. I: Selskabet for børnelitteratur. IBBY, internetblog
2011 "Kampen for det uafhængige menneske". I: Retorikmagasinet 79, 21. årgang, marts 2011
Historisk læsning og (litteratur)historieformidlingens problematik. Arbejder i øjeblikket på et projekt om havekunsten som formidlingsform for litteratur, kunst og kultur.
Danskfagets didaktik, herunder især den historiske læsnings problematik, men også med henblik på mundtlighed og inddragelse af produktivt-æstetiske elementer i uddannelserne, også på universitetsniveau.
Børne- og ungdomskultur, specielt børnelitteratur i et kulturanalytisk perspektiv, især den historiske udvikling af børne- og ungdomslitteraturen som felt imellem kunst, pædagogik og medier.