Publikationer pr. år
Publikationer pr. år
dr.phil., dr.phil.
CV februar 2013
KATRIN HJORT
Professor i pædagogik og uddannelsesforskning
Mag. art. et cand. mag.
Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier
Syddansk Universitet
Professor i pædagogik og uddannelsesforskning, Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Forskningsleder: Forskningsprogrammet for Profession, Organisation og Ledelse (POL), SDU
Forskningsområde: Modernisering, professionalisering og demokratisering i de nordiske velfærdsstater. Teoretiske og analytiske perspektiver: Diskursanalyse, kritisk teori, poststrukturalistisk affektforskning. Kvalitativ metode, hermeneutik.
Seneste ansættelser:
• Professor i Pædagogik og Uddannelsesforskning, IFPR, SDU 1.11. 2009-
• Gæsteprofessor i Pedagogik ved Department of Behavioural Science, Kristiansstad University, Sweden 2007-2009
• Lektor i professionalisering på Institut for Pædagogisk Sociologi, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Århus Universitet 2005-2009
• Lektor i uddannelsesforskning, Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning, Roskilde Universitet 1996-2005
Seneste tillidshverv:
• Medlem af ph.d. rådet for tildeling af støtte til ph.d. projekter i samarbejde mellem universiteter og professionshøjskoler. Repræsentant for Danske Universiteter. 2011-
• Fagfællebedømmelse for Finlands forskningsråd for Humaniora og Samfundsvidenskab 2011
• Fagfællebedømmelse for NOP-HS Nordisk Publiceringsnævn for humanistiske og samfundsvidenskabelige tekster 2010, 2011
• Medlem af det Frie Forskningsråd – Kultur og Kommunikation, FKK repræsenter faggruppen pædagogik. 2007-2013
• Formand for NoS-HS, Nordisk Råds Programkomite for forskningsbevillinger og forskningsnetværksbevillinger til Samfundsvidenskab og Humaniora 2008 og 2009
• Fagfællebedømmelser for Norges Forskningsråd 2009.
• Medlem af fagfællepanelet i Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforsknings forskningskortlægning og forskervurdering af skandinavisk forskning i institutioner for de 0-6 årige 2008 og 2009
Seneste forskning:
• Forskningsledelse på projekt ”Etik, velfærd og profession” i forskningsprogrammet ”Politik, Organisation og Ledelse, POL,SDU
• Følgeforskning i projektet ”Velfærdsledelse”, et udviklingsprojekt finansieret af Finansministeriet v. rektorerne Jens Boe Nielsen og Karl Henrik Jørgensen 2012-13
• Forskningsledelse på projektet ”Pædagogisk Ledelse” i forskningsprogrammet POL, SDU
• Forskning i Drengeprojektet – rekruttering og fastholdelse af drenge i ungdomsuddannelserne. 2011 Konsulentarbejde som del af uddannelsesaftalen i Region Syddanmark. I samarbejde med Odense Katedralskole og Schultz-Information.
• Gæsteforsker i projektet Personal Development and Socio-cultural Change” at Centre for Advanced Study at University of Oslo 2010-2011. Finansieret af Norges Forskningsråd, Grundforskningsmidler
• Forskning i forskningsprojektet; Styring gennem lederskab i samarbejde med CBC, FORUM for fremtidens offentlige ledelse og styring efter NPM m. fl. Finansieret af Finansministeriet 2010-2013
• Forskning i forskningsprojektet: ”Pædagoguddannelsens betydning for udvikling af Professionsidentitet” i samarbejde med Professionshøjskolen VIAUC 2010-2013. Finansieret af BUPL
• Forskningsleder i forskningstemaet ”Arbete i Skolan”, Kristianstad University 2007-2009
• Forskningsleder i forskningsprojektet ”Dokumentation og Evaluering i Daginstitutionerne – mellem forvaltning og pædagogik” i samarbejde med Peter Ø. Andersen, Københavns Universitet 2007-2008. Finansieret af BUPL
• Forskningsleder i forskningsprojektet ”Gymnasiereform 2005 – professionalisering af ledelse, lærere og elever?”, et tværuniversitært forskningsprojekt i samarbejde mellem DPU, RUC og SDU. Finansieret af det tidligere Statens Humanistiske Forskningsråd/ SHF 2005-2008
• Forskning i forskningsprojektet” Et multi-teoretisk perspektiv på kompetenceudvikling blandt kontoransatte i Staten”, Roskilde Universitet, Finansieret af Statens Humanistiske Forskningsråd 2003-2006.
Erfaringer med forskeruddannelse:
• Forskeruddannelseskursus: ”Proces og Produkt i afhandlingsarbejdet”. Det humanistiske fakultet, SDU 2012/2013
• Forskeruddannelseskursus: ”Forskning i unge og ungdomsuddannelser”. SDU/DPU-AU efterår 2011
• Forskeruddannelseskursus: ”Proceskursus – ph.d. afhandlingens design og proces”, SDU 2010 og 2011
• Research Training Course: Sociology of Education. University of Iceland 2010. Finansieret af Nordisk Ministerråd
• Forskeruddannelseskursus: ”Evidens og Epistemologi- metodologiske udfordringer til professionsforskningen”. DPU/SDU forår 2010, 2011 og 2012
• Forskeruddannelsesprogrammet i Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier, Syddansk Universitet 2008- Kursusafholdelse og ph.d. vejledledning
• Forskerskolen i uddannelsesforskning, DPU 2005-2009 Kursusafholdelse og ph.d vejledning
• University of Wroclaw, Polen 2004 Ph.d. kursus i kvalitativ metode
• Forskerskolen i Livslang Læring, RUC 2001-2005 Kursusafholdelse og ph.d. vejledning
Nationalt, nordisk og internationalt netværkssamarbejde:
• Nordisk netværk for forskning i professioner og professionalisme”. 2012-
• Transnational Tendencies and Nordic School Development, Netværksbevilling fra Nordisk Råd 2009-2012
• Leder af ”Netværk for Forskning i Professioner og Professionsuddannelser” omfattende professionsforskningsmiljøerne i Danmark (Ålborg Universitet, Syddansk Universitet, Roskilde Universitet, Københavns Universitet og Danmarks Pædagogiske Universitet). Finansieret af SHF. 2002-2004
• NFPF (Nordisk Forum for Pædagogisk forskning) Netværk ”Lärares Professionelle Liv”
• ESREA (European Society for Research into Education of Adults)
• EARLY (National Association for Education of Young Children)
Siig 11 “Research on Teaching and Teacher education”
• PSA-International (The International Research Group for Psycho-Societal Analyses)
Tidligere ansættelser:
• SPRØK, Institut for Interkulturel kommunikation, Handelshøjskolen i København, adjunkt 1990-1996
• VUC Nattergalevej, Københavns Kommune, adjunkt i dansk og psykologi 1985-1990
• Statens Humanistiske Forskningsråd: Forskningsstipendiat 1 ½ år 1983-85
• Haslev Gymnasium, gymnasiepædagogikum, forår 83
• Viborg Børnehaveseminarium, adjunktvikar 1980/81
• Nordisk Institut og Tværfag, Århus Universitet, undervisningsassistent, kandidatstipendiat og adjunktvikar 1974-1983
Uddannelse:
• Examineret Gestaltterapeut, Jysk Institut for Krop- og Gestaltterapi,Bjødstrup, 1988
• Exam. Art. i Psykologi, Ålborg Universitet, 1983
• Mag. art. i Nordisk Sprog og Litteratur, Nordisk Institut Århus Universitet 1980
Publikationer 2005-2012 (Udvalgt af 120 numre fra 1973-2012) Fed = Monografi Redaktion = understregn.
Peer reviewed:
• Hjort, K: (2013): ”Ny Nordisk Skole – fællestræk, forskelle og fremtidige dilemmaer” i Dansk Pædagogisk Tidsskrift 1:13 februar s. 6-16
• Hjort, Katrin & Marianne Abrahamsen (2012):”Domain Building or Risk Taking” in Journal of Public Administration and Governance, Vol.2, No.3 pp. 134-146
• Hjort K. & P.H. Raae (2012a):” Strategic Self-Mangement - Danish gymnasium management between playing solo and showing solidarity” in Journal of Public Administration and Governance , Vol. 1, Nr. 2, 2011, s. 186-2012.
• Hjort, Katrin & Peter Henrik Raae (2010): “Fra frigørelse til fastholdelse – om den kritiske pædagogiks forandrede rolle i gymnasiet” in Dansk Pædagogisk Tidsskrift
• Hjort, Katrin (2010): “Non Sense – Danish Upper Secondary School Reform 2005” in International Journal of Education no. 10 July 2010
• Hjort, Katrin (2009): “Competence Development in the Public Sector: Development, or dismantling of Professionalism?” in Knud Illeris ed.: International perspectives on Competence Development: Developing Skills and Capabilities. Routledge 112-124
• Hjort, Katrin (2009):”Uddannelsesforskningen mellem kritik og etik” in Dansk pædagogisk tidsskrift. 2009 vol. 3.
• Hjort, Katrin (2008): “What’s new, Doc? – old tensions or new knowledge on professions and organisations”? in Aili & Nilsson (ed): In tension between professions and organisations. Stockholm: Nordic Academic Press
• Hjort, Katrin (2006 )” De-demokratization in Denmark? – the intertwining of international educational strategies and Danish educational policy” in Moos (ed.): European Educational Research Journal EERA www.wwwords.co.ik
• Hjort, K (2006g):”The Discourse on Competence Development” in Nordisk Pedagogik Vol. 26. pp 333-345 ISSN 0901-8050
• Hjort, Katrin (2006 b): ”Evidens – hvorfor er det så indlysende?” in Dansk Pædagogisk Tidsskrift 2-06, p. 54-64
Not peer reviewed: (bold = monografi)
• Hjort, K.(2013):”Fra etisk engagement til etisk refleksion? – analyse af en læreproces” i Rothuizen et al. : Pædagoguddannelsens betydning for dannelsen af en professionsidentitet
• Hjort, K: (2012 1): Det affektive arbejde – nye vilkår for velfærd. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
• Hjort, K, (2012b):” Til dem, der har … om strategi og spin” i Hjort, Raae & Qvortrup (ed.) : Det styrer for vildt – om paradokser i styring af pædagogik, Århus: Klim
• Hjort, K. & P.H. Raae (2012b ): ”Mellem solospil og solidaritet – om strategisk selvstyre” i Hjort, Raae & Qvortrup (ed.) : Det styrer for vildt – om paradokser i styring af pædagogik, Århus: Klim
• Hjort, K. (2011):”Professionalisering af Professionsforskningen – hvad blev der er modus 2?” in Johansen M. B. & S. Gytz Olesen (ed.):Professionernes sociologi og vidensgrundlag. Århus: ViaSystime pp.118-142
• Hjort, K. (2010): ”Om velfærdsstatens forandringer og pædagogers professionsetik” in Aabro (ed): Pædagogers Etik, Kbh.; BUPL pp.10-20
• Aili, C. & K.Hjort (2010): "Prioriteringskompetens - konkurrerande välfärdsprincipper och nya krav på lärarprofessionen" in Brante & Hjort (ed): Dilemman i skolan - aktuelle utmaninger och professionella omställingar, Kristianstad: Kristianstad University Press
• Abrahamsen, Marianne & Katrin Hjort (2010) ”Domænebyggere og Chanceryttere”” in Gymnasieskolen nr. 21 02.12.2010:
• Hjort, Katrin & Peter Henrik Raae (2010): ”Fra AT til SR – om demokratiske forskydninger i den forhandlede styring af gymnasiet” UNPUBLISHED
• Hjort, Katrin (2010): ”Hvorfor al den snak om etik?” in Chr. Aabroe (ed.): Pædagogers Professionsetik, Kbh.: BUPLs forlag
• Hjort, Katrin (2010): ”Velfærdsmodeller - om konkurrerende velfærdsmodeller og nye dilemmaer for de professionelle” in Hedegaard & Krogh-Jespersen (ed.) 2010: Professionsdidaktik Århus: KLIM IN PRINT
• Hjort, Katrin (2009): ”Evidens og professionelle valg i lærerens arbejde” in KVAN tidsskrift for læreruddannelse og skole vol. 84, Årgang 29
• Nordenboe, Sven Erik, Katrin Hjort, Bente Jensen, Inge Johansson, Michael Søgaard Larsen, Thomas Moser & Niels Ploug (2009): Forskningskortlægning og forskervurdering af skandinavisk forskning i året 2008 i institutioner for de 0-6 årige (førskolen). Kbh.: Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
• Hjort, Katrin (2009): ”Sociale og liberale dimensioner i uddannelsespolitik” in M. Jelved (ed.): Samtaler om skolen Dafolos Forlag p. 91-107
• Nordenboe, Sven Erik, Katrin Hjort, Bente Jensen, Inge Johansson, Michael Søgaard Larsen, Thomas Moser & Niels Ploug (2008): Forskningskortlægning og forskervurdering af skandinavisk forskning i året 2007 i institutioner for de 0-6 årige (førskolen). Kbh.: Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
• Hjort, Katrin, Lene S. K. Schmidt & Peter Ø. Andersen (2008):” Dokumentation og Evaluering mellem Forvaltning og Pædagogik” in Børn & Unge Forskning, BØRN & UNGE – indstik nr.2 2008
• Hjort, Katrin, Lene S. K. Schmidt & Peter Ø. Andersen (2008): Dokumentation og Evaluering mellem Forvaltning og Pædagogik. http://www.bupl.dk/pp/pp.nsf/dok/vndh!OpenDocument
• Hjort, Katrin (2008):” Kan græde.. og 202 andre indikatorer på børns kompetenceudvikling” in Kompetenceindikatorer – en analyse af styringsredskaber og deres konsekvenser for pædagogisk arbejde. BUPL ISBN 978-87-7738-191-1
• Bøje, Jakob Ditlev, Katrin Hjort, Lene Larsen og Peter Henrik Raae (2008): ”Studiekompetence – professionelle elever?” in Gymnasieskolen 152008
• Sandholm Larsen, Niels og Katrin Hjort(2008):”Hvad laver en sygeplejerske uden for et sygehus? – om integration og ny eksklusion i det tvær-professionelle arbejde” in Irena Dychaw Rosner (ed.): Samarbete för Hälsa, Lund Studentlitteratur
• Hjort, Katrin (2008): ”Mening i galskaben - diskursanalyse og gymnasiereform” in Aili, Carola, Ulf Blossing og Erika Tornberg (ed): Läraren i Blickpunkten Stockholm: Lärarförbundets Forlag
• Hjort, Katrin (2008): ”Indledning” in Hjort (ed): Visionerne og det kreative. Gymnasiepædagogik nr. 77
• Hjort, Katrin (2008): Demokratiseringen af den offentlige sektor. Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag
• Hjort, Katrin (2008): “Indledning” in Hjort (ed). Gymnasiereform 2005 – professionalisering af lærere, ledere og elever? Odense: SDU, Gymnasiepædagogik nr. 66
• Hjort, Katrin (2008): ”Evaluering og videnskabelse – om nye styreformer og professionalisering af lærerne” i Gymnasiereform 2005 – professionalisering af lærere, ledere og elever? Odense: SDU, Gymnasiepædagogik nr. 66
• Hjort, Katrin (2008): ”Farvelfærdsstat?” i Jensen & Jensen (ed): Global Uddannelse og Lokalt Demokrati Kbh.: DPUs forlag
• Bøje J. D., K. Hjort, L. Larsen og P.H. Raae (2007): ”Riv pyramiderne ned? – om styrker og svagheder ved bureaukratiet som organisationsform i gymnasiet” in Gymnasieskolen 22.07
• Hjort, Katrin (2007b): When the inconceivable becomes the indispensable – on evaluation, knowledge creation, and professionalisation in the new Danish upper secondary school. Invited paper to SIG 11, Early 14th Biennal Conference 20-28th August 2007, Budapest unpublished
• Hjort, Katrin og Lejf Moos (2007a): ” Evaluering og nye styreformer”, Skoleledelse i dag. Frederikshavn: Dafolo
Hjort, Katrin og Lejf Moos (2006): ”En global dagsorden for skolen”, Sprogforum Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik. Kbh.: DPUS forlag
• Bøje J. D., K. Hjort, L. Larsen og P.H. Raae (2006 c): ”Kreative og/eller kalkulerende elever” i Gymnasieskolen 16.06
• Bøje J. D., K. Hjort, Larsen og P. H. Raae (2006 b): “Ledelse på dagsordenen” i Gymnasieskolen 11.06
• Bøje J. D., K. Hjort, L. Larsen og P. H. Raae (2006 a): ”Hvad er problemet? – konkurrerende diskurser om gymnasiereformen” i Gymnasieskolen 5.06
• Hjort, Katrin (2006 f): Professionalisering – honnet ambition eller demokratisk nødvendighed, København: FTF-FOKUS FTF
• Hjort, Katrin (2006 d):”Elevan bliver kund og läraran konsulent” in Pedagogiska Magasinet, nr. 2 p. 30-36, Stockholm
• Hjort, Katrin (2006 c): ”Evalueringskultur eller accountabilitysystemer”, in Unge Pædagoger, nr.4 p. 2-15
• Hjort, Katrin (2006 a): Internationalisering og professionalisering, Kbh.: BUPL
• Bøje, Hjort, Larsen og Raae (2005): ”Gymnasiet mellem kanon og kompetence” i HUMANIORA Kbh.: Forskningsrådet for Kultur og kommunikation
• Bønneløkke-Braad, Hjort, Krejsler, Laursen og Moos (2005): Evidens i Uddannelse, DPUs Forlag
• Hjort, Katrin (2005): Professionaliseringen I den offentlige sektor. Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag.
• Hjort, Katrin (2001): Moderniseringen af den offentlige sektor. Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag
• Hjort, Katrin (1999): En hel anden virkelighed – 12 nye pædagoger om uddannelse og arbejde. Roskilde: EVU-gruppen
• Hjort, Katrin (1989): Piger og drenge – om kønssocialisation. Kbh.: Gyldendal
• Hjort, Katrin (1983): Pigepædagogik – pigerne ved overgangen fra folkeskolen til gymnasiet. Kbh: Gyldendal
• Andersen, Leo og Katrin Hjort (1975): Den danske folkeskoles udvikling frem til 1958. Århus: Fagtryk 22
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Publikation: Bidrag der ikke har en tekstform › Lyd og/eller billed produktion (digital) › Formidling
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Publikation: Monografi/antologi/afhandling/rapport › Monografi › Forskning › peer review
Katrin Hjort (Formand)
Aktivitet: Medlemskab › Medlemskab af udvalg, kommission, råd, nævn, forening, organisation eller lignende
Katrin Hjort (Medlem)
Aktivitet: Medlemskab › Medlemskab af bedømmelsesudvalg
Katrin Hjort (Medlem)
Aktivitet: Medlemskab › Medlemskab af bedømmelsesudvalg
Katrin Hjort (Medlem)
Aktivitet: Medlemskab › Medlemskab af udvalg, kommission, råd, nævn, forening, organisation eller lignende
Katrin Hjort (Medlem)
Aktivitet: Medlemskab › Medlemskab af udvalg, kommission, råd, nævn, forening, organisation eller lignende
Hjort, K., Bøje, J. D., Raae, P. H., Ribers, B. & Stanek, A. H.
01/01/2016 → 20/12/2018
Projekter: Projekt › Forskning
Katrin Hjort, Bjørn Ribers, Jakob Ditlev Bøje & Peter Henrik Raae
24/06/2019
1 Mediebidrag
Presse/medie
21/03/2019
1 Mediebidrag
Presse/medie
Gitte Miller Balslev & Katrin Hjort 06/08/2018 → 06/08/2018 |
Kursus: Undervisning