Personlig profil

CV

Undervisning
It-pædagogik og webkommunikation
Didaktisk design og webproduktion
It-didaktik i organisationer
Servicedesign
Videnskabsteori
Læring og videndeling

Administrative hverv


2015-         Redaktør af tidsskriftet Læring og Medier
2015-         Humanioras repræsentant i Universitetspædagogik
2012-2018 Medlem af bestyrelsen for DaDi (Netværk for forskning i danskfagenes didaktik)
2013-         Chefredaktør af tidsskriftet Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
2012-2013  Vicestudieleder og viceinstitutleder, Institut for Design og Kommunikation, SDU
2008-2012  Medlem af ledelsen af Læremiddel.dk (Det nationale videncenter for læremidler)
2007-2010  Videncenterleder, Læremidler og evaluering, UC Syddanmark
2005-2007  Videncenterleder, It, innovation og læring, CVU Sønderjylland

Uddannelse
2015 Projektlederuddannelse (SDU)
2013 Universitetspædagogikum
2007 Ph.d. med afhandlingen ”Mellem design og didaktik. Om digitale læremidler i skolen”, Syddansk Universitet
1999 Suppleringsuddannelse Medier, Retorik og Kommunikation, Århus Universitet
1995 Cand. mag. med sidefag i Kulturarbejde og Formidling, Odense Universitet
1993 Cand. phil. i Nordisk Sprog og Litteratur, Århus Universitet

Forsknings- og udviklingsprojekter (udvalgte)
2019-          Forskningssamarbejde med Tietgen-skolen om opbygning af ”Center for anvendelse af it i undervisningen” (ledelsesrepræsentant)
2018-2019  Ecampus Syd – projekt under Sydansk Værksforum
2017-2019  Digitalt design af studiekompetencer, SDU dimensioneringspulje (projektleder)
2017            Anvendelse af digitale læringsplatforme og læremidler, Undervisningsministeriet
2016-2018 Digital skrivedidaktik. Projekt med UC Syddanmark.
2015-2019 Designing for situated knowledge in a world of change, FKK projekt.
2015           Digital vejledningsdidaktik, udvikling af ”Lektier Online”. Forskningsprojekt ved Statsbiblioteket Århus
2013-2015 Digital læsedidaktik. Projekt med UC Syddanmark.
2015           Digital vejledningsdidaktik. Forskningsprojekt ved Statsbiblioteket Århus.
2013-2015 Digital læsedidaktik. Projekt med UC Syddanmark.
2013-2015 Fremtidens teknologier. Forskningsprojekt med Insero Horsens og Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet, SDU.
2014-2015 Opgrader din læselyst. Forskningsprojekt med Odense, Randers og Thisted biblioteker. Projekt under Kulturstyrelsen
2011-2014 E-bogen i undervisningen (Forskningsprojekt m Lars Johnsen)
2012-2014 Kompetenceportfolien og caseportfolien – nye koncepter i portfoliopædagogikken (Udviklingsprojekt m Nina Bonderup Dohn)

Andre opgaver
2016- Medlem af forskernetværket om pædagogisk it og teknologiforståelse, Undervisningsministeriet
2017- Censorkorpset for Informationsvidenskab og Interaktive medier
2017- Censorkorpset for Bibliotekskundskab og Informationsvidenskab!
2013- Censorkorps for Kommunikation og digitale medie
2012- SDU’s repræsentant i Uddannelsesudvalget for Læreruddannelsen i UC SYD
1997- Censorkorpset for professionhøjskolernes læreruddannelse

Ansættelser
2013-  Lektor, Institut for Design og Kommunikation, SDU
2012-2013  Vicestudieleder og viceinstitutleder, Institut for Design og Kommunikation, SDU
2012-2013 Adjunkt, Institut for Design og Kommunikation, Syddansk Universitet
2010-2012 Chefkonsulent, Udvikling og forskning, UC Syddanmark
1999-2010 Lektor, CVU Sønderjylland/University College Sydjylland
2010 Ekstern lektor, Kommunikation og læring, Bibliotekskundskab og videnskommunikation, SDU
2010 Ekstern lektor, Digitale læremidler, Master i Ikt og Læring, DPU
2007-2010 Videncenterleder, Læremidler og evaluering, UC Syddanmark
2005-2007 Videncenterleder, It, innovation og læring, CVU Sønderjylland
2002-2006 Forskningsmedarbejder og Ph.d.-stipendiat, Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier, SDU og Knowledge Lab, SDU
1999-2001 Ekstern lektor, Oplysningens Kultur, Odense Universitet
1995-99 Adjunkt, Haderslev Statsseminarium
1995  Undervisningsassistent, Kultur og Odense Universitet

Forskningsområde

Forsker i digitale læremidler, e-læring og webkommunikation. Særlig fokus på hvordan digitale medier kan repræsentere viden, understøtte individers læring og organisationers kommunikation og vidensdeling. Aktuelle forskningsområder:

1) Læringsteknologier som e-bøger, Ipads og deres brugsmuligheder, brug og effekter for læring i skolen generelt og med særligt fokus på danskfaget

2) Digitalisering af offentlige institutioner som skolen og biblioteket

3) Digital literacy: læsning og skrivning i digitale miljøer

4) Akademisk literacy: studiekompetencer i akademiske og faglige kontekster

Forskningsområder

  • Almendidaktik
  • Kompetenceudvikling, kreativitet og innovation
  • Softwareteknologi
  • Webproduktion
  • Sprog og pædagogik

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne, hvor Jens Jørgen Hansen er aktiv. Disse emneordskoncepter kommer fra denne persons arbejde. Sammen danner de et unikt fingerprint.
  • 1 Lignende profiler

Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

Seneste eksterne samarbejder på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller