Dominique Bouchet

dr.sc.eco.& dipl. ESSEC, ENPC & IHEAL

  • Campusvej 55

    5230 Odense M

    Danmark

1978 …2018

Publikationer pr. år

Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

CV

DOMINIQUE BOUCHET

Kort dansk CV. Fra januar 2008

Dominique Bouchet har siden 1992 fungeret som Professor i Marketing på Institut for Marketing og Management ved Syddansk Universitet i – Odense. Fra 1994 til 2007 var han tillige Studieleder for ph.d.-uddannelserne ved Det Samfunds­videnskabelige Fakultet samme sted. Fra 2008 er han også Visiting Professor på det international ph.d.-uddannelse ved École des Sciences Économiques et Commerciales (ESSEC) i Paris og ligelså på Paris Dauphine University.

Bouchet blev født i Paris i 1949, hvor han også har taget sin uddannelse. Han er doktor i international økonomi fra Sorbonne, magister i sociologi fra Paris VII Universitetet, licentiat i byplanlægning fra Ecole Nationale des Ponts et Chaussées (ENPC) samt kandidat i erhvervsøkonomi fra École des Sciences Économiques et Commerciales (ESSEC). Han har desuden et diplom i latinamerikanske studier fra Institut des Hautes Études de l’Amérique Latine (IHEAL) (2 år oven på en master), samt et diplom i erhvervssprogligt engelsk.

Bouchet var ansat som lektor i international økonomi ved Aalborg universitet fra 1977 til 1982, lektor i sociologi og socialpsykologi ved Odense Universitet fra 1983 til 1986 og docent i marketing samme sted fra 1987 til 1992. Samtidig var han tilknyttet Odense Universitetet som ekstern lektor i sociologi fra 1976 til 1982 og Norges Handelshøjskolen BI I Oslo som Professor II fra 1999 til 2002. Han forsker i sociale forandringer og kulturelle forskelle, kortlægger den kulturelle dimensions betydning for marketing og management og analyserer omstillingsprocessen i organisationer og samfund. Han baserer sin forskning på en tæt kontakt til praksis i virksomheder og organisationer, samt på et tværfagligt teoretisk grundlag.

Bouchet forelæser på fem sprog. Eksempler på kurser, han selv har tilrettelagt og undervist, er, på master niveau: cross-cultural marketing, interkulturel kommunikation, marketing and social change, non profit marketing, marketing and culture, reklamesociologi, anvendt semiotik, og på bachelor niveau: sociologi for journaliststuderende, kultursociologi, udviklingsøkonomi og sundhedsantropologi.

Han er blevet inviteret til at holde ph.d.- seminarer på The Kellogg School of Management, Northwestern University, Arizona State University, University of California i Irvine, Stockholm Universitet, Paris Dauphine, Paris Sorbonne, ESSEC, ENPC & HEC i Paris, ESADE i Barcelona, University of Valladolid i Spanien, EAISM, og EDAMBA. Han har organiseret og afholdt 11 ph.d.-kurser af 4 til 9 dages varighed med deltagere fra hele verden og med meget forskellig faglig baggrund om emner som: Cross Cultural Communication, Business Research, Advanced Qualitative Methods, Consumption Theory, and Semiotic, Textual, and Visual Analysis.

Han er blevet inviteret til at gæsteforelæse i Australien, Belgien, Brasilien, Canada, Kina, Finland, Frankrig, Indien, Italien, Japan, Mexico, Norge, Rusland, Spanien, Sverige og i USA. Han har skrevet over 60 kronikker udgivet i syv lande.
Bouchet er medredaktør af flere europæiske og amerikanske tidsskrifter. Han er Book Review Editor på Consumption, Markets & Culture. Han har været medredaktør på to tværvidenskabelige skandinaviske tidsskrifter (Paradigma and Paradoks).
Bouchet har været medlem af Idrætens Forskningsrådet. Fra 1999 til dens afvikling var han medlem af Det offentlige Forsknings­udvalg om Velfærdsforskning og i en årrække var han suppleant i Dommer­udnævnelsesrådet. Han har tillige fungeret som ekspert i ungdomskriminalitet for det franske Justitsministerium, og har været medlem af mange bedømmelsesudvalg i flere lande.
Bouchet er en meget efterspurgt foredragsholder. Han har haft tilhørere lige fra folkeskolens yngste klasser til folk i pensionsalderen. Han har holdt talrige fore­drag, kurser og seminarer i forskellige lande for ingeniører, sygeplejersker, politifolk, reklamefolk, læger, socialrådgivere, virksomhedsledere, politikere, samt af lærere på alle niveauer af uddannelsessystemet (folkeskolen, gymnasium, seminarium ungdomsskoler etc.). I medierne har man kunnet læse, at ”Bouchet skriver om komplicerede fænomener, men gør det på en måde, der har ladet hans foredrag og artikler trænge ud i kredse, der ikke ellers læser akademiske artikler og bøger.”

Bouchet er også en meget efterspurgt oplægsholder og konsulent for mange organisationer og virksomheder verden over og omsætter i denne sammenhæng sin forskning til konkrete problemløsninger. Disse kontakter giver ligeledes mulighed for at indsamle nye værdifulde data, der kan indgå i hans forskning.

Han modtog i 1992 en forskningspris fra Dansk markedsførings­forbund, og i 2005 tildeltes han ”the Erdoğan Kumcu best paper award”. Efter i 1992 i en ung alder at have været hædret af den franske premierminister med de franske Akademiske Palmer blev Bouchet i 2005 udnævnt af den franske præsident til ridder af den franske nationale fortjenstorden og dette for at have medvirket til at udjævne kulturkløfter. I 2014 blev Dominique Bouchet udnævnt af den danske dronning til Ridder af Dannebrogordenen. I 2007 fik Dominique Bouchet tildelt Danmarks Magisterforenings forskningspris for grænseroverskridende forskning. Bedømmelsesudvalget begrundede sin udpegning som følger:

“Dominique Bouchet formår at bringe sin forskning ind i et grænseoverskridende videnskabeligt rum, der udfordrer den danske tradition inden for samfundsvidenskaberne. Bouchet bringer med sin levende interesse for forandringens kerne stor inspiration til videnskaben. Som en original og grænseoverskridende forsker tildeles Dominique Bouchet derfor ”forskernes egen pris”.
http://www.bouchet.dk

Fingeraftryk Fingeraftryk er baseret på at anvende teksten fra personernes videnskabelige dokumenter til at skabe et indeks med vægtede emneordskoncepter, som definerer de vigtigste emner for hver enkelt forsker.

Netværk Nyligt eksternt samarbejde på landeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne.

Publikationer

Beyond Reductionism, Constructivism and Arbitrary Sampling in Consumer Research Thanks to Castoriadis

Bouchet, D., 2018, The Routledge Companion to Canonical Authors in Consumption Theory. Askegaard, S. & Heilbrunn, B. (red.). London: Routledge, s. 258-265

Publikation: Kapitel i bog/rapport/konference-proceedingKapitel i bogForskningpeer review

  • Dannelsens genkomst. 1. del. 1 udkast.

    Bouchet, D., 2018, (Accepteret/In press) 140 s.

    Publikation: Monografi/antologi/afhandling/rapportMonografiFormidling

    Marketing, violence and social cohesion: first steps to a conceptual approach to the understanding of the normalising role of marketing

    Bouchet, D., 24. jul. 2018, I : Journal of Marketing Management. 34, 11-12, s. 1048-1062

    Publikation: Bidrag til tidsskriftKommentar/debatForskningpeer review

  • Adam Smith, Market and Social Change: Then and Now

    Bouchet, D., apr. 2017, I : Markets, Globalization & Development Review (MGDR). 2, 1, 20 s., 3.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Åben adgang
    Fil
  • 168 Downloads (Pure)
    Åben adgang

    Aktiviteter

    Frem og tilbage mellem observation og tolkning. En introduktion til tværkulturel etologi og til Boris Cyrulniks bidrag.

    Dominique Bouchet (Underviser)

    19. mar. 2020

    Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragGæsteforelæsning, undervisning og kursusvirksomhed ved andre universiteter

    Vive la France

    Dominique Bouchet (Underviser)

    18. mar. 2020

    Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragForedrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed

    Marché imaginaire, créativité normalisatrice et imagination radicale

    Dominique Bouchet (Underviser)

    23. jan. 2020

    Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragGæsteforelæsning, undervisning og kursusvirksomhed ved andre universiteter

    Globalization, Marketing, and the Future.

    Dominique Bouchet (Underviser)

    11. jun. 2019

    Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragGæsteforelæsning, undervisning og kursusvirksomhed ved andre universiteter

    How does the emergence and characteristics of the French “Gilets Jaunes” movement reveal a global social phenomenon regarding markets and consumption.

    Dominique Bouchet (Underviser)

    11. jun. 2019

    Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragGæsteforelæsning, undervisning og kursusvirksomhed ved andre universiteter

    Projekter

    Grænseoverskridende forskning

    Bouchet, D.

    13/11/200731/03/2016

    Projekter: ProjektForskning

    Kursusforløb for Erhvervsakademiet Lillebælt

    Bouchet, D.

    14/09/201531/12/2015

    Projekter: ProjektForskning

    Priser

    Dominique has been made knight

    Bouchet, Dominique (Modtager), 30. aug. 2014

    Pris: Priser, stipendier, udnævnelser

  • Undervisning og vejledning

    Markedsforståelse og kommunikation

    Dannie Kjeldgaard & Dominique Bouchet

    01/02/201430/06/2018

    Kursus: Undervisning og vejledningUndervisning

    Kultursociologi

    Dominique Bouchet

    01/09/201631/01/2017

    Kursus: Undervisning og vejledningUndervisning

    Cultural Sociology

    Dominique Bouchet & Ian Woodward

    01/10/201631/10/2016

    Kursus: Undervisning og vejledningUndervisning