Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Forskningsinteresser

Lektor i pædagogik og uddannelsesforskning.

Forskningsleder af forskningsprogrammet Pædagogik, Kultur og Ledelse ved Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet. 

Jeg har en interdisciplinær teoretisk og analytisk tilgang. Og jeg henter inspiration i socialanalytikken (samtidsdiagnostikken), diskursanalysen, psykoanalysen samt i en række kulturteoretiske, sociologiske, filosofiske og pædagogiske perspektiver. 

Forskningsområde

Almenpædagogik, pædagogisk filosofi, videns- og uddannelsespolitik, lærer- og ledergerningen i uddannelsesmæssige kontekster (grundskolen, gymnasieskolen og universitetet). For indeværende er jeg særlig optaget af sagsforhold inden for uddannelse og pædagogik, der handler om vidensproduktion, dannelse, etik, æstetik, demokrati samt magt og styring. 

Fingeraftryk Fingeraftryk er baseret på at anvende teksten fra personernes videnskabelige dokumenter til at skabe et indeks med vægtede emneordskoncepter, som definerer de vigtigste emner for hver enkelt forsker.

  • 15 Lignende profiler
education Samfundsvidenskab
process management Samfundsvidenskab
educational reform Samfundsvidenskab
teacher Samfundsvidenskab
leader Samfundsvidenskab
discourse Samfundsvidenskab
leadership Samfundsvidenskab
democracy Samfundsvidenskab

Netværk Nyligt eksternt samarbejde på landeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på punkterne.

Publikationer 2007 2020

Er ledelsen krænkelsesparat? - politisk korrekthed og æstetiske refleksioner

Hansen, D. R., 2020, (Accepteret/In press) Den ydmyge leder. Mellon, K. (red.). Dafolo Forlag A/S

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Cultivating democracy through aesthetic experiences in school

Hansen, D. R., 2019.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaperForskningpeer review

Cultivating Taste for Democracy: Toward a Playful Curriculum

Hansen, D. R. & Phelan, A., 2019.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaperForskningpeer review

Fordummelsens grænseløshed i den ‘klare’ og ‘tydelige’ pædagogik

Hansen, D. R., 2019, I : Unge Paedagoger. 2019, 2

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Forskere tvinges til at lefle for politikeres og interesseorganisationers særinteresser

Hansen, D. R., 28. aug. 2019, I : Information.

Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til avis - Kommentar/debatFormidling

Åben adgang

Aktiviteter 2008 2019

Uddannelsen til gymnasielærer – refleksioner over undervisning, dannelse og ungdomsliv

Dion Rüsselbæk Hansen (Foredragsholder)
26 aug. 2019

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragForedrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed

Uddannelsen til gymnasielærer – refleksioner over undervisning, dannelse og ungdomsliv

Dion Rüsselbæk Hansen (Foredragsholder)
14 aug. 2019

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragForedrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed

Sommerseminar Teoretisk Pædagogikum 2019

Dion Rüsselbæk Hansen (Deltager)
21 jun. 2019

Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i workshop, kursus, seminar eller lignende

Cultivating Taste for Democracy: Toward a Playful Curriculum

Dion Rüsselbæk Hansen (Foredragsholder), Anne Phelan (Foredragsholder)
4 jun. 2019

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragKonferenceoplæg

CSSE (Canadian Society for the Study of Education), 2019

Dion Rüsselbæk Hansen (Deltager)
1 jun. 20195 jun. 2019

Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i konference