Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Forskningsinteresser

Lektor i pædagogik og uddannelsesforskning.

Forskningsleder af forskningsprogrammet Pædagogik, Kultur og Ledelse ved Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet. 

Jeg har en interdisciplinær teoretisk og analytisk tilgang. Og jeg henter inspiration i socialanalytikken (samtidsdiagnostikken), diskursanalysen, psykoanalysen samt i en række kulturteoretiske, sociologiske, filosofiske og pædagogiske perspektiver. 

Forskningsområde

Almenpædagogik, pædagogisk filosofi, videns- og uddannelsespolitik, lærer- og ledergerningen i uddannelsesmæssige kontekster (grundskolen, gymnasieskolen og universitetet). For indeværende er jeg særlig optaget af sagsforhold inden for uddannelse og pædagogik, der handler om vidensproduktion, dannelse, etik, æstetik, demokrati samt magt og styring. 

Fingeraftryk Fingeraftryk er baseret på at anvende teksten fra personernes videnskabelige dokumenter til at skabe et indeks med vægtede emneordskoncepter, som definerer de vigtigste emner for hver enkelt forsker.

  • 18 Lignende profiler
education Samfundsvidenskab
digitalization Samfundsvidenskab
teacher Samfundsvidenskab
process management Samfundsvidenskab
educational reform Samfundsvidenskab
leader Samfundsvidenskab
democracy Samfundsvidenskab
discourse Samfundsvidenskab

Netværk Nyligt eksternt samarbejde på landeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på punkterne.

Publikationer 2007 2020

Dårskabens tid

Schmidt, L-H. (red.) & Hansen, D. R. (red.), 2020, (Under udarbejdelse) Unge Pædagoger.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Er ledelsen krænkelsesparat? - politisk korrekthed og æstetiske refleksioner

Hansen, D. R., 2020, (Accepteret/In press) Den ydmyge leder. Mellon, K. (red.). Dafolo Forlag A/S

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Cultivating democracy through aesthetic experiences in school

Hansen, D. R., 2019.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaperForskningpeer review

Cultivating Taste for Democracy: Toward a Playful Curriculum

Hansen, D. R. & Phelan, A., 2019.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaperForskningpeer review

Digitalization, Big Data and Fantasies

Bidragets oversatte titel: Digitalisering, Big Data og fantasierBalslev, G. M., Bøje, J. D. & Hansen, D. R., 16. dec. 2019, (Accepteret/In press).

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

digitalization
school
democracy
education
dismantling

Aktiviteter 2008 2020

Klim (Forlag)

Dion Rüsselbæk Hansen (Peer reviewer)
2020 → …

Aktivitet: Redaktionelt arbejde og fagfællebedømmelsePeer reviewer/fagfællebedømmer af manuskripterForskning

Uformelle læringsrum - dannelse og demokrati i et filosofisk perspektiv

Dion Rüsselbæk Hansen (Keynote speaker)
22. nov. 2019

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragForedrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed

Uddannelsen til gymnasielærer – refleksioner over undervisning, dannelse og ungdomsliv

Dion Rüsselbæk Hansen (Foredragsholder)
26. aug. 2019

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragForedrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed

Uddannelsen til gymnasielærer – refleksioner over undervisning, dannelse og ungdomsliv

Dion Rüsselbæk Hansen (Foredragsholder)
14. aug. 2019

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragForedrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed

Sommerseminar Teoretisk Pædagogikum 2019

Dion Rüsselbæk Hansen (Deltager)
21. jun. 2019

Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i workshop, kursus, seminar eller lignende