Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Forskningsområde

Professor i STEM uddannelse og videnskabskommunikation

Jeg er leder af Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG), hvor uddannelses- og medieforskere samarbejder med matematikere, fysikere, kemikere, biologer og andre videnskabsfolk for at skabe inspirerende uddannelse - gennem remodelering og remediereng af videnskab. Læs mere om vores tværvidenskabelige center.

En af mine kerneaktiviteter er ledelse. Udover at være centerleder på FNUG, indgår jeg i ledelsesgruppen på Institut for Matematik og Datalogi, hvor jeg også er sektionsleder. Jeg er faglig leder af SDU, UCL, UC SYD-partnerskabet Laboratorium for STEM Uddannelse og Læring (LSUL) og er med i ledelsen af Center for Grundskoleforskning. Ydermere er jeg med i forskningsudviklingsgruppen i det nationale naturfagsakademi NAFA og er leder af forskeruddannelsesprogrammet Science and Mathematics Education and Communication (SMEC).

Jeg er projektchef på LabSTEM+ projektet (NNF, 2023-2025), samt LAVIN-projektet som undersøger Naturfagsakademiet som vidensøkologi (NAFA/CESE, 2023-2026). Mine tidligere forskningsaktiviteter omfatter LabSTEM (NNF, 2020-2022), MATKULT (EU/Interreg, 2020-2022), samt RASL - Transdisciplinary Education Combining Arts & Sciences (Erasmus+).

Mine forskningsinteresser omfatter viden, oplevelse og design: Jeg er særligt optaget af vidensmedier, hvordan videnskab modellerer verden og hvordan mennesker modellerer videnskab. Jeg arbejder tværvidenskabeligt og praksisrettet med kollektive vidensprocesser, herunder hvordan informations- og kommunikationsteknologi kan understøtte strategiske mål. 

Metodemæssigt arbejder jeg kvalitativt, æstetisk og designbaseret. Metodologi er videnskabens designlaboratorium og dér kan jeg godt lide at eksperimentere. Jeg arbejder for øjeblikket på to antologier: en bog om kreativ pragmatik som tværvidenskabelig strategi for forskning og uddannelse i en kompleks og uforudsigelig verden; og en STEM-didaktik med fokus på matematik. Jeg har for nyligt medforfattet en bog om hverdagsperspektiver på grøn omstilling: Lev Bæredygtigt - kom nu, du kan godt.

Jeg rådgiver praksisbaserede kuratorielle forskningsprojekter og udfører konsulentarbejde for globale virksomheder i strategisk design af læringsfællesskaber og digitalt-rumlige oplevelsesarkitekturer. 

Med mig har jeg en omfattende portefølje af forskningsbaseret kommunikationsarbejde som tæller formidlings- og oplevelsesdesign for Stevns Klint som UNESCO Verdensarv, didaktisk design til uformelle læringsmiljøer, samt visuelt og journalistisk arbejde.

Jeg er tidligere medlem af Innovationsfondens Erhvervsforskerudvalg (2020-2021).

 

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Ph.d., Cand.merc.

Eksterne ansættelser

Innovationsfonden, Erhvervsforskerudvalget for Samfundsvidenskab og Humaniora

1. jan. 2020 → …

Forskningsområder

  • Naturvidenskabernes og matematikkens didaktik
  • Pædagogik
  • Uddannelsesteknologier
  • Design for læring
  • Kommunikationsdesign
  • Softwareteknologi
  • Brugeroplevelse
  • Menneske-computer samspil
  • Teknologistudier
  • Videnskabsstudier
  • Forskningskommunikation
  • STEM
  • Uddannelse

Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

Seneste eksterne samarbejder på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller