Personlig profil

Forskningsområde

Professor i STEM uddannelse og videnskabskommunikation

Jeg er leder af Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG), hvor uddannelses- og medieforskere samarbejder med matematikere, fysikere, kemikere, biologer og andre videnskabsfolk for at skabe inspirerende uddannelse - gennem remodelering og remediereng af videnskab. Læs mere om vores tværvidenskabelige center.

Min forskning handler om læringsmiljøer og hvordan viden medieres i hybride arkitekturer, hvor socialitet, materialitet, teknologi og viden spiller sammen. Jeg kombinerer forskning og kreativ praksis fra forskellige områder for at skabe ny indsigt og forståelse.

Jeg leder flere projekter herunder: LabSTEM+ projektet (NNF, 2023-2025) som handler om arbejdspladsbaseret tværfaglig kompetenceudvikling, samt LAVIN-projektet som undersøger Naturfagsakademiet som vidensøkologi med fokus på læreruddanneres professionelle læringsfællesskaber (NAFA/CESE, 2023-2026). Mine tidligere forskningsaktiviteter omfatter desuden LabSTEM (NNF, 2020-2022), MATKULT (EU/Interreg, 2020-2022), samt RASL - Transdisciplinary Education Combining Arts & Sciences (Erasmus+).

Udforskningen af samspil mellem menneske, medie og miljø foregår i forskellige skalaer og på forskellige måder: Gennem hverdagslige mikro-situationer, kunstnerisk og kuratoriel praksis og i storskala forskningsprojekter om læringsnetværk, læringsmiljøer og videnøkologier. Med mig har jeg en omfattende portefølje af koncept-, kommunikations-, og udstillingsarbejde, hvor jeg bl.a. har arbejdet med Stevns Klint som UNESCO Verdensarv,  Museum for Danmark under første verdenskrig Mosede Fort, Experimentarium, Amalienborgmuseet, Danmarks Museum for Lystsejlads, Vikingeskibsmuseet, Frilandsmuseet, Museum for SydøstDanmark, Fjord og Bælt, Naturama og Geopark Det Sydfynske Øhav.

Jeg arbejder for at skabe inspirerende og kloge miljøer.

Udover at være centerleder på FNUG, indgår jeg i ledelsesgruppen på Institut for Matematik og Datalogi, hvor jeg er leder af sektionen for læring, oplevelse og design. Jeg er leder af forskeruddannelsesprogrammet Science and Mathematics Education and Communication (SMEC), hvor jeg vejleder fem ph.d.-studerende. Jeg har været med til at opstarte Center for Grundskoleforskning (2020-2023) og har i en periode stået i spidsen for LSUL partnerskabet mellem SDU, UCL og UC SYD (2020-2022). Jeg er medlem af forskningsudviklingsgruppen i det nationale naturfagsakademi NAFA, FabLab Spinderihallernes advisory board og den videnskabelige komité for UNESCO Global Geopark Det Sydfynske Øhav. Desuden er jeg en del af ledelsen af CUHRE - Elite Centre for Understanding Human Relationships with the Environment.

Jeg har for nyligt udgivet tre bøger: STEM-didaktik med fokus på matematik (2024), Bæredygtige Skoleliv (2023) og Lev Bæredygtigt - kom nu, du kan godt (2022) og har en ny engelsk-sproget bog på vej om om kreativ pragmatik som tværvidenskabelig strategi for forskning og uddannelse i en kompleks og uforudsigelig verden.

Jeg arbejder for at nedbryde rigide faggrænser og silotænkning.

Jeg trives bedst hvor viden og information flyder frit og hvor man kan samarbejde på tværs af discipliner og baggrunde - og hver dag gør jeg mit bedste for at skubbe den akademiske verden i den retning.

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Ph.d., Cand.merc.

Eksterne ansættelser

Innovationsfonden, Erhvervsforskerudvalget for Samfundsvidenskab og Humaniora

1. jan. 2020 → …

Forskningsområder

  • Naturvidenskabernes og matematikkens didaktik
  • Pædagogik
  • Uddannelsesteknologier
  • Design for læring
  • Kommunikationsdesign
  • Softwareteknologi
  • Brugeroplevelse
  • Menneske-computer samspil
  • Teknologistudier
  • Videnskabsstudier
  • Forskningskommunikation
  • STEM
  • Uddannelse

Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

Seneste eksterne samarbejder på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller