Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Forskningsområde

Professor i STEM uddannelse og videnskabskommunikation

Jeg er leder af Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG), hvor uddannelses- og medieforskere samarbejder med matematikere, fysikere, kemikere, biologer og andre videnskabsfolk for at skabe inspirerende uddannelse - gennem remodelering og remediereng af videnskab. Læs mere om vores tværvidenskabelige center.

En af mine kerneaktiviteter er ledelse. Udover at være centerleder på FNUG, indgår jeg i ledelsesgruppen på Institut for Matematik og Datalogi, hvor jeg også er sektionsleder. Jeg er faglig leder af SDU, UCL, UC SYD-partnerskabet Laboratorium for STEM Uddannelse og Læring (LSUL) og er med i ledelsen af Center for Grundskoleforskning. Ydermere er jeg med i forskningsudviklingsgruppen i det nationale naturfagsakademi NAFA og er leder af forskeruddannelsesprogrammet Science and Mathematics Education and Communication (SMEC).

Jeg arbejder tværvidenskabeligt og praksisrettet med kollektive vidensprocesser, herunder hvordan informations- og kommunikationsteknologi kan understøtte strategiske mål. 

Mine forskningsinteresser omfatter viden, oplevelse og design: Jeg er særligt optaget af vidensmedier, hvordan videnskab modellerer verden og hvordan mennesker modellerer videnskab. 

Jeg er projektchef på LabSTEM+ projektet (NNF, 2023-2025), samt LAVIN-projektet som undersøger Naturfagsakademiet som vidensøkologi (NAFA/CESE, 2023-2026). Mine tidligere forskningsaktiviteter omfatter LabSTEM (NNF, 2020-2022), MATKULT (EU/Interreg, 2020-2022), samt RASL - Transdisciplinary Education Combining Arts & Sciences (Erasmus+).

Metodemæssigt arbejder jeg kvalitativt, æstetisk og designbaseret. Metodologi er videnskabens designlaboratorium og dér kan jeg godt lide at eksperimentere. Jeg arbejder for øjeblikket på to antologier: en bog om kreativ pragmatik som tværvidenskabelig strategi for forskning og uddannelse i en kompleks og uforudsigelig verden; og en STEM-didaktik med fokus på matematik. Jeg har for nyligt medforfattet en bog om hverdagsperspektiver på grøn omstilling: Lev Bæredygtigt - kom nu, du kan godt.

Jeg rådgiver praksisbaserede kuratorielle forskningsprojekter og udfører konsulentarbejde for globale virksomheder i strategisk design af læringsfællesskaber og digitalt-rumlige oplevelsesarkitekturer. 

Med mig har jeg en omfattende portefølje af forskningsbaseret kommunikationsarbejde som tæller formidlings- og oplevelsesdesign for Stevns Klint som UNESCO Verdensarv, didaktisk design til uformelle læringsmiljøer, samt visuelt og journalistisk arbejde.

Jeg er tidligere medlem af Innovationsfondens Erhvervsforskerudvalg (2020-2021).

 

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Ph.d., Cand.merc.

Eksterne ansættelser

Innovationsfonden, Erhvervsforskerudvalget for Samfundsvidenskab og Humaniora

1. jan. 2020 → …

Forskningsområder

  • Naturvidenskabernes og matematikkens didaktik
  • Pædagogik
  • Uddannelsesteknologier
  • Design for læring
  • Kommunikationsdesign
  • Softwareteknologi
  • Brugeroplevelse
  • Menneske-computer samspil
  • Teknologistudier
  • Videnskabsstudier
  • Forskningskommunikation
  • STEM
  • Uddannelse

Netværk

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller