Billede af Birgitte Norlyk

Birgitte Norlyk

Ph.d.

  • Universitetsparken 1

    6000 Kolding

    Danmark

Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

CV

Curriculum f. Birgitte Norlyk

Akademisk baggrund: Ph.D. i organisationskommunikation (1996), cand.mag. (eng./tysk,) og HD Organisation.

Erhvervserfaring: Mellemleder (højteknologisk virksomhed, Purup Electronics), 1982  - 1991.

Nuværende ansættelse: Ansat ved Syddansk Universitet siden 1992.

Priser og stipendier: Tietgen guldmedalje, CBS, 1996. Australian - European Awards Scholarship, 1982.

Mediedeltagelse/referencer (udvalgte):
2012
: Debatprogram Iben & Mødregruppen, Radio24syv: Om dyder, dødssynder og ledelse (5.7.2012); Interview Danmarks Radio P.3 Lederideal: Den modne mand. (29.2. 2012); Interview Berlingske Business: Far skal lede os gennem krisen (29.2. 2012); Interview KRIFA Magasinet Gamle dyder er hotte (4.4. 2012).
2011: Interview DR Fyn: Økonomisk krise og nye lederidealer (11.11.2011); Interview Fyns Stiftstidende: Far er tilbage i chefstolen (3.11.2011);  Ny Viden: den nye ledertype (3.11. 2011). Interview Jyske Vestkysten: Kvinder i politiet søger uden om Sydjylland (8.10.2011); DR2 Fyn: Nu skal din chef være en tørvetriller (10.11.2011). Fyns Stiftstidende Business: Virksomhedskultur er et brand (19.9.2011); Fyns Stiftstidende: Fynsk virksomhed stormer frem (19.9.2011); P 1 Trekanten: Lokal branding og projektet vores kunst (17.5.2011). Videnskab.dk: De manglende heltinder (26.1. 2011).

2008 -
Interview i DR - P1 morgen/penge: Mænd og kvinder tænder på forskellige ord jan, 2008. Media.dk Vi sletter kvinder fra historien, 15. 10.2008. Diverse presseklip fra Arbejdsmarkedsstyrelsen og Beskæftigelsesministeriet, 2007. Refereret i Politiken, Fyns Stiftstidende, Fyns Amtsavis, Nordjyske Stiftstidende, Jyske Vestkysten, Frederiksborg Amtsavis m.fl. Fagblade: Fagblade: Personal og Ledelse (norsk), Ny VIden, Magisterbladet, Fysioterapeuten, m.fl

Publikationer:

Behov for styrkelse af dansk. Kronik i Jydske Vestkysten. 19. august 2012. 

Når krisen kradser, skal far styre. Artikel www.lederweb.dk. 11 maj 2012

Brugervejledninger for ældre : En formidlingsrapport. / Møller, Margrethe H.; Christoffersen, Ellen; Toft, Birthe; Norlyk, Birgitte.
2012. 

Genres at the Top: Leadership, Management and Genre. Linguistic Insights , Vol. 152. 2012. 

The strategic use of narratives and narrative elements in corporate communication and corporate genres. 2011.

X-faktoren i storytelling og rekruttering i Fortælling i virksomhedens tjeneste.Lundholt, M. (red). Medusa, 2011. .

Gamle dyder og nye historier : Lederidealer og storytelling før og efter krisen. / Hansen, Per Krogh; Norlyk, Birgitte. I: Ledelseidag.dk  Nr. 8, 2011.

Specialists as heroes: Narratives in job advertisements for knowledge-intensive organizations. / Maagaard, Cindie Aaen; Norlyk, Birgitte; Bouchet, Anne T. Amsterdam international electronic journal for cultural narratology (AJCN) , 2011.

Language as a branding tool: Lean management, Lean metaphors, and the special words. / Norlyk, Birgitte. I: Language at Work - Bridging Theory and Practice , Vol. 9. 2011.

Om heltefiguren i Corporate Communication.  Maagaard, Cindie Aaen; Norlyk, Birgitte. I: Corporate Communication - et tværfagligt perspektiv. red. / Birgitte Norlyk. Danmark : Hans Reitzel, 2010. (Bogkapitel). 

Om corporate communication.  I Corporate communication - et tværfagligt perspektiv. Hans Reitzel, 2010. (Bogkapitel)

Et strategisk perspektiv på corporate communication.  Freytag, Per; Norlyk Birgitte. I Corporate Communication - et tværfagligt perspektiv. Hans Reitzel, 2010. (Bogkapitel).

Job ads as corporate branding: Staging values and identities. In Rhetorical Aspects of Discourses in Present -Day Society, Dam, Holmgreen & Strunck (eds). Cambridge Scholar Press. 2008.

Heltinder søges! Om kvinder, ledelse og story-telling (m. Marianne Lundholt). Særtryk af udvalgte artikler, Ledelse idag, 2008. S . 26-34.

Lean, kommunikation og kultur i Lean uden grænser? Lean i offentlige og private virksomheder. Arlbjørn, Nørby (red.), Norlyk, Wiborg & Holm. Academica 2008.

Lean Hjemmehjælp? (m. Jan Arlbjørn) artikel i K-Forum 7.10.2008  http://www.kommunikationsforum.dk 

Med Nynne som chef? Story-telling mangler heltinder (m. Marianne Lundholt) i Kommunikation og Sprog. 2008.

Der gået macho i story-telling (m. Marianne Lundholt), Ledelse idag, januar 2008.

New Trends in the Language Professions: A Report from the World of Work (m. Ole Helmersen & Karen M. Lauridsen) i LSP and Professional Communication, vol 8. 2008.

Global Realities - Local Needs (m. Ole Helmersen & Karen M. Lauridsen), Language at Work, 4. 2008. 

Der er gået café latte i danske jobannoncer, Ledelse idag, januar 2007.

Sprogpolitik og globalisering – skal erhvervslivet og uddannelsessektoren glemme alt om tysk, fransk og spansk? (m. Ole Helmersen & Karen Lauridsen) Kronik i Jyske Vestkysten, 4. marts 2007.

SPROG OG INTEGRATION – og det, man ikke kan slå op i ordbøgerne  (M. Bente Lindgaard), project Chili, Socialfonden. http://www.macmannberg.dk/Files/Billeder/Bgerartikler/MacMann_Berg_sprog_og_integration.pdf .2006

Meanings and Messages: Intercultural Business Communication, Askehave, I & Norlyk, B. (eds) Academica, 2006. Lærebog.

Culture in a business context  ( m. Askehave, I & Gram, M.), i Meanings and Messages: Intercultural Business Communication,  2006.(Bogkapitel).

Texts and Localization in Meanings and Messages: Intercultural Business Communication, 2006. (Bogkapitel).

Ord der brander: Talk the walk - italesættelse i organisationskommunikation (m. Lis Holm). Handelshøjskolens forlag, 2006. Lærebog.

Clashing Norms: Job Ads or Job Narratives in The Map and the Landscape: Norms and Practices in Genre, Gillaerts, P. & Shaw, P.(eds), Peter Lang, Frankfurt, 2006.

Fagkultur og organisation som jokere - efterudannelse af blandede målgrupper. Unev - Universiteternes efter- og videreuddannelse. Temanummer 8, 2006. http://www.forskningsnettet.dk/da/lom0802.

Kultur kan ikke nulstilles, KOMMagasinet, 14, 2006.

Publikationer 2005 og tilbage (udvalgte) 

EU-projekt TNP 3 (The Thematic Network Project in tne Area of Languages): Danish Report & Consultations: Analysis of Danish Data from Employers and Graduates, subproject 1. Freie Universität Berlin.. www.berlinscience.de/TNP3.2005

EU-projekt TNP 3 (The Thematic Network Project in tne Area of Languages):  National Raport on DENMARK ' Language for the Language-related Activities and Professions. Freie Universität Berlin. www.berlinscience.de/TNP3.2004.

Professional Culture and Professional Discourse. In Axel Satzger & Gina Poncini (eds): International Perspectives on Business Communication. From Past Approaches to Future Trends, Peter Lang, Frankfurt, 2003.

Interkulturel markedskommunikation: Kulturel tilpasning eller standardisering? Ledelse idag, 2002.

Language and Communication Needs in Small and Medium-sized Companies: Redefining the Role of the Language Specialist, Association Internationale Language et Economie, XXIII, Collegue annual, University of Mons, 2001.

Hvad er prisen? - Små virksomheder og sproglige kompetencer, Center for Småvirksomhedsforskning, Syddansk Universitet, 2001.

Conflicts in Professional Discourse: Language, Law and Real Estate in Analysing Professional Discourse, Trosborg, Anne (ed), John Benjamin, 2000.

Standardizing Sales Brochures: Cost-cutting or Miscommunication? in Multiple Languages - Multiple Perspectives. Publications de l'association finlandaise de linguistique appliquée. 1999.

Translation and Communication: The Influence of Culture and Context in Danish and British Sales Brochures, Hermes, Handelshøjskolen i Århus, 1999. 

Carlsen Power Electronics i Godt begyndt - Casesamling om danske iværksættere og deres erfaringer, Poul Rind Christensen (ed), Systime, 1999.

Hvor er sprogkvindens plads? i Sprog og Erhverv, 1997.

Omverdens ledelse og selvrepræsentation - gener fra renæssancens ledelsestænkning (m. Per Blenker), Ledelse og Erhvervsøkonomi, 1997.

Udviklingsrelationer mellem små og mellemstore virksomheder, uddannelsesinstitutioner og højt uddannede - en analyse af projekt Connector. (M. Per Blenker), Udarbejdet for Erhvervsfremmestyrelsen og Dansk Magisterforening, 1996.

Miscommunication and discourse practices in occupational cultures, International Journal of Applied Linguistics, vol 6. 1996.

Jeg er et aktiv - sygdom og pleje i vidensintensive virksomheder (m. Per Blenker) Ledelse idag, 1996.

The Influence of Professional Cultures on Intercultural Business Communication.In Europe - Unity in Diversity - Intercultural Status of Language and Business, Bibliothéque des Nouveaux Cahiers d'allemand collection Outils, Vol.IV, 1995

Ph.D. afhandling: Virksomhedskommunikaiton og fagsprog: en analyse af udvalgte fagsprog og deres indflydelse på intern og ekstern kommunikation i højteknologiske virksomheder. Tietgen guldmedalje, CBS, 1996.

Communication culture in small to medium-sized companies in Functional Communication Quality, Luuk van Waes, Egbert Woudstra & Paul van den Hoven, Utrecht Studies in Language and Communication, Rodopi, 1994.

Forskningsområde

 - Kommunikation i organisationer og corporate communication, bla storytelling/diskursanalyse & italesættelse/tekst- og genreanalyse,  corporate genres/ jobannoncer/employer branding, PR, CSR. etc.

 - Interkulturel kommunikation/fagsproglig kommunikation.

 - Kultur og fagkulturer i organisationer.

 

Forskningsinformation

Medlem af følgende forskergrupper.

- Association of Business Communication (US & Europe)

- Nordic Network for Intercultural Communication

- Netværk for Corporate Storytelling

- Cross-Communication (Intern SDU forskergruppe  på tværs af campi)

- European Network of Narratology

Desuden mangeårig censoraktivitet ved CBS, ASB/Århus Universitet/Ålborg Universitet inden for en række kommunikationsområder indenfor corporate communication: PR, branding, CSR, storytelling, værdikommunikation etc.  på både BA- og kandidatniveau  

 

 

Fingeraftryk

Fingeraftryk er baseret på at anvende teksten fra personernes videnskabelige dokumenter til at skabe et indeks med vægtede emneordskoncepter, som definerer de vigtigste emner for hver enkelt forsker.
  • 2 Lignende profiler
Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.