Peter Hobel

Cand.mag.

  • Campusvej 55

    5230 Odense M

    Danmark

20022021
Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Publikationer 2002 2019

Filtrer
Bidrag til bog/antologi
2019

Faglighed og fagligt samspil

Hobel, P. & Petersen, C. K., 1. sep. 2019, (Under udarbejdelse) Gymnasiet i udvikling : - undersøgelser og analyser af aktuelle forandringer. Hans Reitzels Forlag

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Indledning

Andersen, L. K., Hobel, P. & Holgersen, S-E., 21. okt. 2019, Tværfaglighed og fagligt samspil. Krogager Andersen, L., Hobel, P. & Holgersen, S-E. (red.). Aarhus Universitetsforlag, s. 7-18 (Didaktiske studier; Nr. 6).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Udfordringer til det faglige samspil i de gymnasiale uddannelser

Hobel, P., 21. okt. 2019, Tværfaglighed og fagligt samspil. Krogager Andersen, L., Hobel, P. & Holgersen, S-E. (red.). Aarhus Universitetsforlag, s. 151-162 (Didaktiske studier; Nr. 6).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Writing and writer development: Pedagogical challenges and perspectives

Hobel, P., Krogh, E. & Piekut, A., 2019, Understanding Young People's Writing Development: Identity, Disciplinarity and Education. Krogh, E. & Sonne Jakobsen, K. (red.). London: Routledge, 21 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

writer
genre
student
learning
secondary school

Young adults’ school writing experiences

Hobel, P., 27. maj 2019, Understanding Young People's Writing Development: Identity, Disciplinarity, and Education. Krogh, E. & Sonne Jakobsen, K. (red.). London: Routledge, s. 106-119

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

young adult
school
experience
student
writer
2018

Elevholdninger til fag og fagligt samspil - udfordringer til den sammenlignende fagdidaktik

Hobel, P., 2018, Didaktik i udvikling. Qvortrup, A., Spanget Christensen, T., Elf, N., Hobel, P. & Troelsen, S. (red.). Aarhus: Klim, 14 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Introduktion: Didaktik i udvikling

Christensen, T. S., Elf, N. F., Hobel, P. & Qvortrup, A., 2018, Didaktik i udvikling. Christensen, T. S., Elf, N., Hobel, P., Qvortrup, A. & Troelsen, S. (red.). Aarhus: Klim, s. 9-25

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2017

Arbejdsformer

Hobel, P. & Kjærgaard, A., aug. 2017, Gymnasiepædagogik: En grundbog. Dolin, J., Ingerslev, G. H. & Jørgensen, H. S. (red.). 3. udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 302-319

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiUndervisning

Innovation

Hobel, P., Paulsen, M., Christensen, T. S., Nielsen, J. A. & Ziethen, M., 14. aug. 2017, Gymnasiepædagogik: en grundbog. Dolin, J., Holten Ingerslev, G. & Sparholt Jørgensen, H. (red.). 3. udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 334-341

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

Planlægning af forløb og enkelttimer

Hobel, P., 14. aug. 2017, Gymnasiepædagogik: en grundbog. Dolin, J., Ingerslev, G. H. & Jørgensen, H. S. (red.). 3. udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 285-301

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

2016

Dobbelt integration af skrivning på VUC: Kollaborativ skrivning og peer-respons i klasserummet

Piekut, A. & Hobel, P., 13. sep. 2016, Forskning i og med praksis på VUC: Nye veje for tænkning, tale, skrift og handling. Beck, S., Hansen, D. R. & Piekut, A. (red.). København: Unge Pædagoger, s. 213-316

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Skrivedidaktiske udfordringer og perspektiver

Hobel, P. & Piekut, A., 2016, Skriverudviklinger i gymnasiet. Krogh, E. & Sonne Jakobsen, K. (red.). Syddansk Universitetsforlag, s. 247-273 24 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Skriverudvikling i fagligt samspil på hf

Hobel, P., 1. dec. 2016, Skriverudviklinger i gymnasiet. Krogh, E. & Jakobsen, K. S. (red.). Odense: Syddansk Universitetsforlag, s. 157-174 18 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2015

Casearbejde og interkulturelle pædagogiske problemstillinger

Hobel, P., 21. aug. 2015, Interkulturel pædagogik: Kulturmøder i teori og praksis. Hobel, P., Nielsen, H. L., Thomsen, P. & Zeuner, L. (red.). København: U Press, s. 55-73 19 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Interkulturel pædagogik - præsentation af et forsknings- og uddannelsesfelt

Hobel, P., Nielsen, H. L., Thomsen, P. & Zeuner, L., 21. aug. 2015, Interkulturel pædagagogik : Kulturmøder i teori og praksis. Hobel, P., Nielsen, H. L., Thomsen, P. & Zeuner, L. (red.). København: U Press, s. 13-31 19 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Skriveordrer, tværfagligt samarbejde og demokratisk dannelse

Hobel, P., 2015, Å invitere elever til skriving: Ulike perspektiver på skriveoppgaver. Otnes, H. (red.). Bergen: Fakbokforlaget (Bergen), s. 119-137

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Skriveridentitet i fagligt samspil på hf

Hobel, P., 19. jan. 2015, Elevskrivere i gymnasiefag. Krogh, E., Jakobsen, K. S. & Christensen, T. S. (red.). Odense: Syddansk Universitetsforlag, s. 137-171 35 s. 4

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2014

Teopæd-opgaven og den fagdidaktiske udfordring

Hobel, P., 2014, Veje til klogskab: Hyldestskrift til uddannelseschef Erik Damberg. Haue, H. (red.). Odense: Syddansk Universitet. Institut for Kulturvidenskaber, s. 141-163 (Gymnasiepædagogik, Bind 100).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

2013

Arbejdsformer

Hobel, P. & Kjærgaard, A., 2013, Gymnasiepædagogik: en grundbog. Damberg, E., Dolin, J., Ingerslev, G. H. & Kaspersen, P. (red.). 2. udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 415-439

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

Forskellige arbejdsformer: Innovation

Hobel, P., Paulsen, M. & Christensen, T. S., 2013, Gymnasiepædagogik. Damberg, E., Dolin, J., Ingerslev, G. H. & Kaspersen, P. (red.). 2 udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 448-453 5 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

Planlægning af forløb og enkelttimer

Hobel, P., 2013, Gymnasiepædagogik. Damberg, E., Dolin, J., Ingerslev, G. H. & Kaspersen, P. (red.). 2 udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 401-414 14 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

2012

Innovative evner og de gymnasiale uddannelser

Hobel, P. & Christensen, T. S., 2012, Innovation og læring. Filosofiske og kritiske perspektiver. Paulsen, M. & Klausen, S. H. (red.). Aalborg Universitetsforlag: Aalborg Universitetsforlag

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Når innovation og faglig samspil sætter fag under pres - et casestudie

Hobel, P., 2012, Sammenlignende fagdidaktik 2. Krogh, E. & Nielsen, F. V. (red.). DPU, Aarhus Universitet, s. 159-182 24 s. (Cursiv, Bind 9).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Skriveridentifikationer i religionsfaget: Et delstudie i forskningsprojektet Faglighed og skriftlighed

Krogh, E. & Hobel, P., 2012, Skriv! Les! 1. Artikler fra den første nordiske konferansen om skriving, lesing og literacy. . Matre, S. & Skaftun, A. (red.). Trondheim: Akademika forlag, s. 45-64 19 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

"Årets bedste opgave": En analyse af en elevtekst i dens kontekst

Hobel, P. & Krogh, E., 2012, Teorier om tekst i møte med skolens lese- og skrivepraksis : ... å finne egne stemmer, ytre seg, bli hørt og få svar. S. M., Sjøhelle, D. K. & Solheim, R. (red.). Oslo: Universitetsforlaget, s. 137-150 14 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2011

Skrive for at lære og løse problemer

Hobel, P., 2011, På tværs af fag: Fagligt samspil i undervisning, forskning og teamarbejde. Klausen, S. H. (red.). København: Akademisk Forlag, s. 139-178

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

2007

Tegn på innovativitet

Hobel, P., 2007, Skrive for nåtid og framtid. Bd. 1. Matre, S. & Hoel, T. L. (red.). Trondheim: TAPIR Akademisk Forlag, s. 348-361

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2006

Når elever mødes og nabosprog bliver talt: nabosprogundervisning i gymnasiet

Hobel, P. & Sihlberg, M., 2006, Nabosprogsdidaktik. Madsen, L. (red.). København: Dansklærerforeningen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

Planlægning af den enkelte time og forløb

Hobel, P., 2006, Gymnasiepædagogik. Damberg, E., Dolin, J. & Ingerslev, G. H. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 273-285

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiFormidling