Peter Hobel

Cand.mag.

  • Campusvej 55

    5230 Odense M

    Danmark

20022021
Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Publikationer 2002 2019

2019

Faglighed i gymnasiet - delrapport 4 om dansk

Hobel, P., Qvortrup, A., Togeby, O., Haaning, K. & Ljungdalh, A. K., 9. apr. 2019, 150 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Faglighed og fagligt samspil

Hobel, P. & Petersen, C. K., 1. sep. 2019, (Under udarbejdelse) Gymnasiet i udvikling : - undersøgelser og analyser af aktuelle forandringer. Hans Reitzels Forlag

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Fagligt samspil

Hobel, P., 1. aug. 2019, EMU - Danmarks læringsportal : Børne- og Undervisningsministeriet.

Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationFormidling

Åben adgang

Forkastet eller anerkendt?

Hobel, P., 7. aug. 2019, I : GymPæd 2.0. 22, s. 16-22 7 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Åben adgang

Halvvejsrapport over arbejdet på Frederiksværk Gymnasium og HF, projekt akademisk skriftlighed

Hobel, P., 1. mar. 2019, 8 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportRådgivning

Indledning

Andersen, L. K., Hobel, P. & Holgersen, S-E., 21. okt. 2019, Tværfaglighed og fagligt samspil. Krogager Andersen, L., Hobel, P. & Holgersen, S-E. (red.). Aarhus Universitetsforlag, s. 7-18 (Didaktiske studier; Nr. 6).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Migration Policies as Risk Factor in Education of Migrant Children in Denmark

Jacobsen, G. H., Piekut, A., Hobel, P. & Høegh, T., 6. sep. 2019.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Åben adgang

Teopædopgaven: - produkt og proces

Hobel, P., 8. aug. 2019, Bogforlaget Frydenlund. 114 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogFormidling

Tværfaglighed og fagligt samspil

Andersen, L. K. (red.), Hobel, P. (red.) & Holgersen, S-E. (red.), 21. okt. 2019, Aarhus Universitetsforlag. 180 s. (Didaktiske studier; Nr. 6).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Udfordringer til det faglige samspil i de gymnasiale uddannelser

Hobel, P., 21. okt. 2019, Tværfaglighed og fagligt samspil. Krogager Andersen, L., Hobel, P. & Holgersen, S-E. (red.). Aarhus Universitetsforlag, s. 151-162 (Didaktiske studier; Nr. 6).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Writing and writer development: Pedagogical challenges and perspectives

Hobel, P., Krogh, E. & Piekut, A., 2019, Understanding Young People's Writing Development: Identity, Disciplinarity and Education. Krogh, E. & Sonne Jakobsen, K. (red.). London: Routledge, 21 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

writer
genre
student
learning
secondary school

Young adults’ school writing experiences

Hobel, P., 27. maj 2019, Understanding Young People's Writing Development: Identity, Disciplinarity, and Education. Krogh, E. & Sonne Jakobsen, K. (red.). London: Routledge, s. 106-119

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

young adult
school
experience
student
writer
2018

Didaktik i udvikling

Christensen, T. S. (red.), Elf, N. F. (red.), Hobel, P. (red.), Qvortrup, A. (red.) & Troelsen, S. (red.), 15. jun. 2018, 1. udg. Aarhus: Klim. 384 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Elevholdninger til fag og fagligt samspil - udfordringer til den sammenlignende fagdidaktik

Hobel, P., 2018, Didaktik i udvikling. Qvortrup, A., Spanget Christensen, T., Elf, N., Hobel, P. & Troelsen, S. (red.). Aarhus: Klim, 14 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Evaluering i overgangen mellem folkeskole og gymnasium

Hobel, P., Christensen, T. S. & Piekut, A., 2018, I : GymPæd 2.0. 2018, 20, s. 42-45

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Åben adgang

Hvordan opfatter elever og lærere fagligt samspil?

Hobel, P., Christensen, T. S. & Høegh, T., 2018, I : GymPæd 2.0. 2018, 20, s. 26-30

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Åben adgang

Introduktion: Didaktik i udvikling

Christensen, T. S., Elf, N. F., Hobel, P. & Qvortrup, A., 2018, Didaktik i udvikling. Christensen, T. S., Elf, N., Hobel, P., Qvortrup, A. & Troelsen, S. (red.). Aarhus: Klim, s. 9-25

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Reformarbejdet 2017/18 i de gymnasiale uddannelser

Qvortrup, A., Petersen, C. K., Elf, N. F., Krogh, E., Hobel, P., Christensen, T. S., Raae, P. H., Høegh, T. & Zeuner, L., 2018, I : GymPæd 2.0. 2018, 20, s. 6-9

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Åben adgang

Skriftlighed i overgangen mellem grundskole og gymnasial uddannelse

Hobel, P., Piekut, A. & Krogh, E., 2018, I : GymPæd 2.0. 2018, 20, s. 38-41

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Åben adgang

Skrivning i pædagogikum: Teopædopgaven og andre skriveaktiviteter

Hobel, P., 14. jun. 2018, 30 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

Teopædopgaven - som produkt og proces

Hobel, P. & Aarup Schjørring, M., 12. dec. 2018, Teoretisk pædagogikum 2018-19 KOMPENDIUM: Indeholdende tekster til de almendidaktiske moduler, forår 2019. SDU, s. 474-480

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til kompendium/lecture notesUndervisning

2017

Arbejdsformer

Hobel, P. & Kjærgaard, A., aug. 2017, Gymnasiepædagogik: En grundbog. Dolin, J., Ingerslev, G. H. & Jørgensen, H. S. (red.). 3. udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 302-319

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiUndervisning

Fokusområde: Evaluering

Hobel, P. & Christensen, T. S., 7. aug. 2017, I : GymPæd 2.0. 17, s. 28-31 4 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Fokusområde: Faglig udvikling og fagligt samspil

Hobel, P., 7. aug. 2017, I : GymPæd 2.0. 17, s. 16-18 3 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Innovation

Hobel, P., Paulsen, M., Christensen, T. S., Nielsen, J. A. & Ziethen, M., 14. aug. 2017, Gymnasiepædagogik: en grundbog. Dolin, J., Holten Ingerslev, G. & Sparholt Jørgensen, H. (red.). 3. udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 334-341

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

Planlægning af forløb og enkelttimer

Hobel, P., 14. aug. 2017, Gymnasiepædagogik: en grundbog. Dolin, J., Ingerslev, G. H. & Jørgensen, H. S. (red.). 3. udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 285-301

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

2016

Dobbelt integration af skrivning på VUC: Kollaborativ skrivning og peer-respons i klasserummet

Piekut, A. & Hobel, P., 13. sep. 2016, Forskning i og med praksis på VUC: Nye veje for tænkning, tale, skrift og handling. Beck, S., Hansen, D. R. & Piekut, A. (red.). København: Unge Pædagoger, s. 213-316

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Fag og skrivedidaktik: et samarbejde mellem lærere og forskere

Hobel, P., apr. 2016, I : GymPæd 2.0. 14, s. 7-11 5 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Læringsmål og sammenlignende skrivedidaktik

Hobel, P., 2016, I : Cursiv. 19, s. 35-66 32 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Skrivedidaktiske udfordringer og perspektiver

Hobel, P. & Piekut, A., 2016, Skriverudviklinger i gymnasiet. Krogh, E. & Sonne Jakobsen, K. (red.). Syddansk Universitetsforlag, s. 247-273 24 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Skriverudvikling i fagligt samspil på hf

Hobel, P., 1. dec. 2016, Skriverudviklinger i gymnasiet. Krogh, E. & Jakobsen, K. S. (red.). Odense: Syddansk Universitetsforlag, s. 157-174 18 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2015

Casearbejde og interkulturelle pædagogiske problemstillinger

Hobel, P., 21. aug. 2015, Interkulturel pædagogik: Kulturmøder i teori og praksis. Hobel, P., Nielsen, H. L., Thomsen, P. & Zeuner, L. (red.). København: U Press, s. 55-73 19 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Hvorfor kan de ikke bare rette hele opgaven? Et udviklingsprojekt om skriftlighed og formativ respons

Piekut, A. & Hobel, P., 2015, I : GymPæd 2.0. 12, s. 7-10 4 s., 2.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Interkulturel Pædagogik: Kulturmøder i teori og praksis

Hobel, P. (red.), Nielsen, H. L. (red.), Thomsen, P. (red.) & Zeuner, L. (red.), 21. aug. 2015, København: U Press. 286 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Interkulturel pædagogik - præsentation af et forsknings- og uddannelsesfelt

Hobel, P., Nielsen, H. L., Thomsen, P. & Zeuner, L., 21. aug. 2015, Interkulturel pædagagogik : Kulturmøder i teori og praksis. Hobel, P., Nielsen, H. L., Thomsen, P. & Zeuner, L. (red.). København: U Press, s. 13-31 19 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Rapport om et interventionsprojekt om integreret skriftlighed på Thy-Mors HF og VUC

Hobel, P., 22. dec. 2015, Odense: Syddansk Universitet. Institut for Kulturvidenskaber. 79 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Rapport om et interventionsprojekt om integreret skriftlighed på VUC Horsens

Hobel, P., 1. dec. 2015, Odense: Syddansk Universitet. Institut for Kulturvidenskaber. 74 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Skriveordrer, tværfagligt samarbejde og demokratisk dannelse

Hobel, P., 2015, Å invitere elever til skriving: Ulike perspektiver på skriveoppgaver. Otnes, H. (red.). Bergen: Fakbokforlaget (Bergen), s. 119-137

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Skriveridentitet i fagligt samspil på hf

Hobel, P., 19. jan. 2015, Elevskrivere i gymnasiefag. Krogh, E., Jakobsen, K. S. & Christensen, T. S. (red.). Odense: Syddansk Universitetsforlag, s. 137-171 35 s. 4

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2014

Editorial: Interdisciplinaritet - en udfordring til fagdidaktikken

Christensen, T. S. & Hobel, P., 8. aug. 2014, I : Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education. 14:1, s. 1-14

Publikation: Bidrag til tidsskriftLederForskningpeer review

Innovation i de gymnasiale uddannelser

Hobel, P., sep. 2014, I : Musikbladet. s. 23-29 7 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Medierende artefakterer, objekter og lægmandsdannelse - kommentar til tre artikler om it-didaktik

Hobel, P., 1. aug. 2014, I : Cursiv. s. 141-152

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Om innovation

Hobel, P., 31. jan. 2014

Publikation: Bidrag der ikke har en tekstformLyd og/eller billed produktion (digital)Formidling

Teopæd-opgaven og den fagdidaktiske udfordring

Hobel, P., 2014, Veje til klogskab: Hyldestskrift til uddannelseschef Erik Damberg. Haue, H. (red.). Odense: Syddansk Universitet. Institut for Kulturvidenskaber, s. 141-163 (Gymnasiepædagogik, Bind 100).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiFormidling