Publikationer 1972 2022

Filtrer
Bidrag til rapport
2018

Den kreative krig

Engberg-Pedersen, A., 2018, Carlsbergfondets Årsskrift 2018. Carlsbergfondet, s. 58-63

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportFormidling

Åben adgang

Hvad er skoleudvikling?

Petersen, C. K. & Qvortrup, A., 2018, Læringsplatforme i den danske folkeskole. working paper

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

2017
44 Downloads (Pure)

Arbejdsmæssige og professionelle orienteringer og refleksioner i 0-6 års institutionen: - balance mellem ’pasning’ og ’pædagogik’ – rationalisering og nedslidning

Bøje, J. D. & Nielsen, S. B., 2017, Attraktiv på papiret: Nyuddannede pædagoger mellem akademisering, evidensbaseret professionalisering og omsorgsfuld praksisudvikling. Nielsen, S. B. & Bøje, J. D. (red.). Velpro - Center for Velfærd, Profession og Hverdagsliv, s. 93-114

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Fil

Eksternalisering og engagement

Elf, N. F. & Høegh, T., 2017, Hvad vi véd om undersøgelsesorienteret undervisning i dansk: Og hvordan vi kan bruge denne viden til at skabe bedre kvalitet i danskfagets litteraturundervisning i grundskolen. Elf, N. & Hansen, T. I. (red.). Odense: Læremiddel.dk, s. 71-81

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Executive Summary

Elf, N. F., 2017, Hvad vi véd om undersøgelsesorienteret undervisning i dansk: Og hvordan vi kan bruge denne viden til at skabe bedre kvalitet i danskfagets litteraturundervisning i grundskolen. Elf, N. & Hansen, T. I. (red.). Odense: Læremiddel.dk - Nationalt Videncenter for Læremidler, s. 8-9

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Åben adgang
51 Downloads (Pure)

Forståelser af nyuddannedes kvalifikationer, udfordringer og orienteringer i pædagogarbejdet

Bøje, J. D. & Nielsen, S. B., 2017, Attraktiv på papiret: Nyuddannede pædagoger mellem akademisering, evidensbaseret professionalisering og omsorgsfuld praksisudvikling. Nielsen, S. B. & Bøje, J. D. (red.). Velpro - Center for Velfærd, Profession og Hverdagsliv, s. 53-66

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Fil

Hvad er digital vækstkultur?

Petersen, C. K., 21. dec. 2017, Digitalt Kulturchok: Hvordan digitalisering starter med kunden som omdrejningspunkt. Lifestyle & Design Cluster/Europæisk Social Fond, s. 9-13

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportFormidling

Åben adgang

Introduktion til forundersøgelsen

Elf, N. F. & Hansen, T. I., 2017, Hvad vi véd om undersøgelsesorienteret undervisning i dansk: Og hvordan vi kan bruge denne viden til at skabe bedre kvalitet i danskfagets litteraturundervisning i grundskolen. Elf, N. & Hansen, T. I. (red.). Odense: Læremiddel.dk - Nationalt Videncenter for Læremidler, s. 10-13

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Åben adgang
73 Downloads (Pure)

Professionsbachelorisering i et vadested

Bøje, J. D. & Nielsen, S. B., 2017, Attraktiv på papiret: Nyuddannede pædagoger mellem akademisering, evidensbaseret professionalisering og omsorgsfuld praksisudvikling. Nielsen, S. B. & Bøje, J. (red.). Roskilde: Velpro - Center for Velfærd, Profession og Hverdagsliv, s. 13-28

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Åben adgang
Fil
45 Downloads (Pure)

Professionsbachelorreformernes indhold og kontekst: - uddannelses- og professionsudvikling?

Bøje, J. D. & Nielsen, S. B., 2017, Attraktiv på papiret: Nyuddannede pædagoger mellem akademisering, evidensbaseret professionalisering og omsorgsfuld praksisudvikling. Nielsen, S. B. & Bøje, J. D. (red.). Roskilde: Velpro - Center for Velfærd, Profession og Hverdagsliv, s. 29-44

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Fil
23 Downloads (Pure)

Professionsorienteringer i en klub: ”Gå først i livets skole – og videreuddan dig så!”

Bøje, J. D. & Larsen, V., 2017, Attraktiv på papiret: Nyuddannede pædagoger mellem akademisering, evidensbaseret professionalisering og omsorgsfuld praksisudvikling. Nielsen, S. B. & Bøje, J. D. (red.). Velpro - Center for Velfærd, Profession og Hverdagsliv, s. 161-198

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Fil

Sammenfatning: Forskningsbaseret viden om undersøgende litteraturundervisning

Hansen, T. I. & Elf, N. F., 2017, Hvad vi véd om undersøgelsesorienteret undervisning i dansk: Og hvordan vi kan bruge denne viden til at skabe bedre kvalitet i danskfagets litteraturundervisning i grundskolen. Elf, N. & Hansen, T. I. (red.). Odense: Læremiddel.dk - Nationalt Videncenter for Læremidler, s. 99-114

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Åben adgang

Stilladsering og didaktisk rammesætning

Elf, N. F. & Høegh, T., sep. 2017, Hvad vi véd om undersøgelsesorienteret undervisning i dansk: Og hvordan vi kan bruge denne viden til at skabe bedre kvalitet i danskfagets litteraturundervisning i grundskolen. Elf, N. & Hansen, T. I. (red.). Odense: Læremiddel.dk, s. 82-93

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Universelle tilbud i andre lande

Rasmussen, B. M., Andersen, P. T., Andersen, M. K. K. & Nielsen, J. B., 2017, Tidlig indsats for sårbare familier: Afdækning af kommunernes indsats til gravide, spæd- og småbørn og deres forældre med udgangspunkt i sundhedsplejens ydelser. Sundhedsstyrelsen, s. 56-63

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Åben adgang
2016
47 Downloads (Pure)

Etisk pres: Socialarbejdere i spændingsfeltet mellem New Public Management og den professionelle etos

Ribers, B., 6. dec. 2016, Social Årsrapport 2016: Den danske velfærdsmodel - udvikling eller afvikling?. 17 udg. København: CASA, Analyse & Tal og Socialpolitisk Forening, s. 30-35 5 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskningpeer review

2014

Velfærdsledelse i gymnasiet: HVorfor og hvordan?

Hjort, K. & Raae, P. H., 2. maj 2014, Velfærdsledelse i gymnasiet: hvorfor og hvordan?. København: Gymnasieskolernes rektorforening, s. 1-66 66 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

2013

Fra etisk engagement til etisk refleksion? Analyse af en læreproces

Hjort, K. & Rothuizen, J. J., 1. jan. 2013, Pædagoguddannelsens betydning for dannelsen af en professionsidentitet. 1 udg. København: BUPL, Bind 1. 27 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

2012

Familie og slægtskab

Bach, A. S., Breengaard, M. & Kroløkke, C., 2012, Forskning i Køn og Ligestilling. Rømer Christensen, H. & Juel Madsen, R. (red.). Koordinationen for Kønsforskning, s. 15

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportFormidling

Åben adgang
2011

Analyser af undervisning: på vej mod et visuelt didaktisk design?

Elf, N. F., mar. 2011, At tegne en tanke: Første rapport om Visuel hf i Viborg. Aase H.B., E., Nikolaj Frydensbjerg, E. & Sia, S. (red.). Odense, s. 225-288 63 s. (GYMNASIEPÆDAGOGIK; Nr. 81).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Hvad er Visuel hf - og hvordan undersøges det?

Elf, N. F. & Ebbensgaard, A. H. B., mar. 2011, At tegne en tanke: Første rapport om Visuel hf i Viborg. Aase H.B., E., Nikolaj Frydensbjerg, E. & Sia, S. (red.). Odense, s. 13-62 49 s. (GYMNASIEPÆDAGOGIK; Nr. 81).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Konklusioner – efter første år

Elf, N. F., Ebbensgaard, A. H. B. & Søndergaard, S., mar. 2011, At tegne en tanke: Første rapport om Visuel hf i Viborg. H.B. Ebbensgaard, A., Elf, N. F. & Søndergaard, S. (red.). Odense, s. 325-334 9 s. (GYMNASIEPÆDAGOGIK; Nr. 81).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

No Logo!

Benne, C., 2011, 50 Jahre Goethe-Institut in Dänemark: 1961-2011. Müller-Wieferig, M. (red.). Goethe-Institut in Dänemark, s. 112-114

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Skolernes kulturer og organisatoriske udfordringer

Elf, N. F. & Ebbensgaard, A. H. B., mar. 2011, At tegne en tanke: Første rapport om Visuel hf i Viborg. Aase H.B., E., Nikolaj Frydensbjerg, E. & Sia, S. (red.). Odense, s. 289-324 35 s. (GYMNASIEPÆDAGOGIK; Nr. 81).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Undervisning på Visuel hf: nogle grundlæggende didaktiske spørgsmål

Elf, N. F., mar. 2011, At tegne en tanke: Første rapport om Visuel hf i Viborg. Aase H.B., E., Nikolaj Frydensbjerg, E. & Sia, S. (red.). Odense, s. 133-178 45 s. (GYMNASIEPÆDAGOGIK; Nr. 81).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Unges mediebrug

Drotner, K., 2011, Demokrati for fremtiden: Valgretskommissionens betænkning om unges demokratiske engagement. Simonsen, A., Hedelund, M. & Nielsen, J. N. (red.). Valgretskommissionen, s. 273-86

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportFormidling

2010

Interdisciplinære erkendelsesprocesser

Zeuner, L., 2010, Ret og gyldighed i gymnasiet: Fjerde delrapport fra forskningsprojektet Nye lærerroller efter 2005-reformen. Zeuner, L., Beck, S., Frederiksen, L. F., Paulsen, M. & Sørensen, E. K. (red.). Odense: Syddansk Universitet. Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier, s. 449-472 (GYMNASIEPÆDAGOGIK; Nr. 76).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Interdisciplinære kompetencer

Zeuner, L., 2010, Ret og gyldighed i gymnasiet: Fjerde delrapport fra forskningsprojektet Nye lærerroller efter 2005-reformen. Zeuner, L., Beck, S., Frederiksen, L. F., Paulsen, M. & Sørensen, E. K. (red.). Odense: Syddansk Universitet. Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier, Bind 76. s. 423-448 (GYMNASIEPÆDAGOGIK; Nr. 76).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Interdisciplinære læringsmiljøer

Zeuner, L., 2010, Ret og gyldighed i gymnasiet: Fjerde delrapport fra forskningsprojektet Nye lærerroller efter 2005-reformen. Zeuner, L., Beck, S., Frederiksen, L. F., Paulsen, M. & Sørensen, E. K. (red.). Odense: Syddansk Universitet. Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier, Bind 76. s. 399-422 (GYMNASIEPÆDAGOGIK; Nr. 76).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Karen Margrethe Rahbek og Bakkehuset

Sørensen, A. S., sep. 2010, Salon på Sophienholm: omkring år 1800. Povlsen, K. K. (red.). Kgs. Lyngby: Sophienholm, s. 86-94 9 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Kvalificeret selvbestemmelse som didaktisk grundlag for ungearbejde og kompetenceudvikling hos FU-medarbejdere.

Tønnesvang, J. & Sand, A-L., 2010, Kvalificeret selvbestemmelse som didaktisk grundlag for ungearbejde og kompetenceudvikling hos FU-medarbejdere.. 11 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Logiske eller kausale relationer: Om elevers sammentænkning af fag

Zeuner, L., 2010, Sporskifte i gymnasiet: Reform og handlemuligheder. Zeuner, L., Beck, S., Frederiksen, L. F., Paulsen, M. & Sørensen, E. K. (red.). Syddansk Universitet. Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier, s. 83-102 (GYMNASIEPÆDAGOGIK; Nr. 78).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Skolernes organisering efter reformen – holdninger, processer og mønstre.

Frederiksen, L. F., 2010, Ret og gyldighed i gymnasiet: Fjerde delrapport fra forskningsprojektet om nye lærerroller efter 2005-reformen. Odense: Syddansk Universitet. Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier, Bind 76. s. 41-61 20 s. (GYMNASIEPÆDAGOGIK).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Sådan kan det gå med team – team på kryds og tværs

Frederiksen, L. F., 2010, Ret og gyldighed i gymnasiet: fjerde delrapport fra forskningsprojektet om nye lærerroller efter 2005-reformen. Syddansk Universitet. Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier, Bind 76. s. 63-93 30 s. (GYMNASIEPÆDAGOGIK).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

2009

Fagdidaktik og formel og semiformel danskundervisning

Kaspersen, P., 2009, Konferencerapport. Fag og didaktik: Med fagsamspil som udfordring. 1 udg. Odense: Gymnasiepædagogik, s. 159-179 20 s. (GYMNASIEPÆDAGOGIK, Bind 72).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Istanbul som ventesal: Orhan Pamuk mellem sufimystik og moderne kulturbevidsthed

Goldbæk, H., 2009, Rejse og modernitet: Europæisk litteratur fra Diderot til Pamuk. Goldbæk, H. M. (red.). København: Forlaget Spring, s. 227-239 12 s. (SPRING; Nr. 27).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportFormidling

Podcast/ ARKEN

Jensen, E. G., 2009, Projekt ITAKA (v. prof. Karen Borgnakke, KU). PUR: Pædagogiske diskurser, praktikker og uddannelsespolitiske rationaler, 16 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportFormidling

Skriftligt arbejde i fagene

Krogh, E., 2009, Videnskabsretorik og skrivedidaktik: Rapport om et forsknings- og udviklingsprojekt med deltagelse af Avedøre Gymnasium og Hf, Kongsholm Gymnasium og Hf samt Syddansk Universitet. Krogh, E. (red.). www.emu.dk, s. 9-108 99 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Åben adgang
2008
128 Downloads (Pure)

Baggrundsanalyse af fremtidens biblioteksbetjening af børn

Drotner, K., 2008, Fremtidens biblioteksbetjening af børn. Brandt, A. E. & Poulsen, A. (red.). København: Styrelsen for Bibliotek og Medier, s. 19-40

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportRådgivning

Åben adgang
Fil

Didaktiske modeller

Beck, S., 2008, Tænkeredskaber: Gymnasieelevers metakognitive lærestrategier. Odense: Syddansk Universitet. Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier, s. 25-50 26 s. (GYMNASIEPÆDAGOGIK; Nr. 69).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Elevernes slutevaluering

Beck, S., 2008, Tænkeredskaber: Gymnasieelevers metakognitive lærestrategier. Odense: Syddansk Universitet. Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier, s. 137-44 8 s. (GYMNASIEPÆDAGOGIK; Nr. 69).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Forandringer i lærernes holdninger til ledelse og teamsamarbejde

Frederiksen, L. F., 2008, Lærerroller - stabilitet og forandring: Tredje delrapport fra forskningsprojektet om nyelæreroller efter 2005-reformen. Lilli, Z., Beck, S., Frederiksen, L. F. & Paulsen, M. (red.). Syddansk Universitet: Syddansk Universitet. Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier, s. 231-292 61 s. (GYMNASIEPÆDAGOGIK, Bind 68).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Fra dansklærer til fagdidaktiker

Krogh, E., 2008, Femte nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning: Forskningens tillämpning i skolan. Lindgren, M. (red.). Växjö: Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning, s. 89-105 17 s. (Texter om svenska med didaktisk inriktning).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

fra vestøstlig til østvestlig divan: om det komopolitiske hos Goethe og Orhan Pamuk

Goldbæk, H., 2008, Verdenslitteratur 1: Verdenslitterære kritik og teori. Rosendahl Thomsen, M. (red.). Aarhus: Aarhus Universitetsforlag, Bind 1. s. 159-178 19 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Fremtidens biblioteksbetjening af børn

Jessen, C., 2008, Fremtidens biblioteksbetjening af børn. Enemark, A. (red.). København: Styrelsen for Bibliotek og Medier, s. kap. 2

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportFormidling

Kontekst og reformreception: Den interdisciplinære undervisning

Zeuner, L., 2008, Lærerroller - stabilitet og forandring: Tredje delrapport fra forskningsprojekt Nye Lærerroller efter 2005-reformen. Zeuner, L., Beck, S., Frederiksen, L. F. & Paulsen, M. (red.). Odense: Syddansk Universitet. Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier, s. 181-231 (GYMNASIEPÆDAGOGIK, Bind 68).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Læring og undervisning

Beck, S., 2008, Lærerroller - stabilitet og forandring: Tredje delrapport fra forskningsprojektet Nye lærerroller efter 2005-reformen. Damberg, E. (red.). Odense: Syddansk Universitet. Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier, s. 45-176 131 s. (GYMNASIEPÆDAGOGIK, Bind 68).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

Romantikker - eller Holger Danske og hr. Biedermeier, formoder jeg? Det epokale aspekt eller romantikken som prügelknabe, respekteret oldefar og legekammerat

Lehrmann, U., 2008, EMU (Undervisningsministeriets hjemmeside). 29 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportFormidling

Uddannelsesreform og pædagogisk forandring: Et teoretisk udgangspunkt

Zeuner, L., 2008, Lærerroller - stabilitet og forandring: Tredje delrapport fra forskningsprojektet Nye lærerroller efter 2005-reformen. Zeuner, L., Beck, S., Frederiksen, L. F. & Paulsen, M. (red.). Odense: Syddansk Universitet. Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier, s. 27-45 (GYMNASIEPÆDAGOGIK, Bind 68).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportForskning

2007

Co-branding som kommunikationsstrategi

Madsen, K. H., 2007, Nu skulle vi høre! Sammenfatning og analyser af H.C. Andersen 2005. Frandsen, J. N. (red.). Odense: CAST - Center for Anvendt Sundhedstjenesteforskning og Teknologivurdering, SDU, s. 30-35 6 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportRådgivning

De gymnasiale uddannelser

Lehrmann, U., 2007,  Nu skulle vi høre: Sammenfatning og analyser af H.C. Andersen 2005. Nørregaard Frandsen, J. (red.). Odense: CAST - Center for Anvendt Sundhedstjenesteforskning og Teknologivurdering, SDU, s. 74-82 9 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til rapportFormidling