Politikens tidligere chefredaktør dømt for injurier

Presse/medie

Beskrivelse

INJURIER Journalist Per Michaelsen vinder injuriesag mod Politikens tidligere chefredaktør. Får 100.000 kroner i erstatning. Det var injurier, da Politiken i en række artikler i 2012 omtalte journalist Per Michaelsen som mulig storspion for det tidligere Østtysklands sikkerhedstjeneste, Stasi. ... I april 2012 vakte koldkrigsforskeren Thomas Wegener Friis fra Syddansk Universitet, SDU, opsigt ved at fortælle i dagbladet BT, at han havde fundet oplysninger i Stasis arkiver om, at der fandtes en nulevende offentligt kendt dansk mand, som under den kolde krig havde været spion for Østtyskland »i en helt anden liga« end de danskere, der tidligere var blevet afsløret som hjælpere for Stasi. ... Undervejs har hans koldkrigskollega fra SDU, professor Bent Jensen, i et brev til retten dog bekræftet, at han var en af kilderne til Politikens historie, og at Wegener Friis havde nævnt Per Michaelsen over for ham. ... Per Michaelsens advokat, Jakob Lund Poulsen, siger, at hans klient er »glad og tilfreds« med dommen: »Han mener, det er en fin afslutning på denne lange sag, og det bliver ikke herfra, der ankes«.
Periode22. jun. 2016

Mediedækning

1

Mediedækning

  • TitelPolitikens tidligere chefredaktør dømt for injurier
    Mediets navn/udløbPolitiken
    Dato22/06/2016
    Producer/forfatterBO MALTESEN
    PersonerThomas Wegener Friis