Beskrivelse

Hver tiende skole svarer til 131 skoler bliver nedlagt, beskåret eller sammenlagt de kommende år, men tallet kan vise sig at blive mere end dobbelt så stort, lyder det fra forskningsinstitutionen AKF.

Det skal nok vække uro og ramaskrig i masser af lokalsamfund, for en skolelukning går aldrig stille af.

For langt de fleste hænger skolelukning sammen med fraflytning, stagnation og landsbydød.

Men faktisk ved man ikke meget om, hvad der sker i et lokalsamfund, når skolen lukker.

Trods mange års erfaringer med udvikling fra de mange til de langt færre skoler, så ligger der ikke meget videnskabeligt materiale at hente trøst eller bekymring fra.

En af dem, der har været ganske tæt på, er lektor Gunnar Svendsen fra Institut for forskning og udvikling i Landdistrikter på Syddansk Universitet.

Han har undersøgt hvorfor nogle udkantssamfund klarer sig bedre end andre, og her spiller skolen en central rolle.

Om nogle måneder ved vi måske lidt mere om sammenhængen mellem lokalsamfund og skole. I forbindelse med Landdistriktredegørelse 2007 igangsatte det daværende Indenrigs- og Sundhedsministerium en undersøgelse af, hvilken  betydning en skole har for udviklingen af lokalsamfund - i et landdistrikt. Undersøgelsen skulle være færdig i begyndelsen af det nye år.  


Bibliografisk note: Direkte link: http://www.dr.dk/P1/orientering/indslag/2007/12/03/221059.htm
Emneord: Lukninger af lokale skoler, Afvandring

Emne

Nedlæggelse af skoler i landdistrikterne
Periode3. dec. 2007

Mediebidrag

1

Mediebidrag

Emneord

  • Lukninger af lokale skoler
  • Afvandring