Når Facebook gør os dummere

Presse/medie

Beskrivelse

MEDIER Når vi går på de sociale medier, opsøger vi hovedsagelig information og holdninger, vi i forvejen er enige i. Og vi boltrer os gerne i falsk information, hvis det understøtter vores holdning. Polariseringen er et enormt demokratisk problem i en tid, hvor de sociale medier er blevet vores primære nyhedskanal. KOMMUNIKATION: Filosoffen Sokrates er kendt for at have sagt: »Alt, jeg ved, er, at jeg intet ved«. ... Ikke Facebook, men brugernes problem Det ligger i Facebooks algoritmer - de programmer, der bestemmer, hvad vi ser - at man hovedsagelig præsenteres for ting, man kan lide og er interesseret i. Men man kan ikke give Facebook ansvaret for at opdrage os demokratisk, siger Filip Wallberg, journalistisk lektor på SDU: »Facebook er ikke en demokratisk foranstaltning. ... Tro ikke dine egne øjne - billeder er særligt virkningsfulde og dermed fristende at manipulere. Hvor stammer det fra? Og er det troværdigt? Tal og del med omtanke - hvem deler du med, og kunne du stå inde for din kommunikation, hvis den foregik ansigt til ansigt? Kilde: Vincent F. Hendricks: »Vincents bobler« (udkommer maj 2016). ... Når danskerne går på internettet, er læsning af e-mail lige nu det første, som 56 procent af danskerne foretager sig, men sociale medier haler stærkt ind.
Periode19. jan. 2016

Mediedækning

1

Mediedækning

  • TitelNår Facebook gør os dummere
    Mediets navn/udløbÅrhus Stiftstidende Østjylland
    Dato19/01/2016
    Producer/forfatterLine Tolstrup Holm lin@berlingske.dk
    PersonerFilip Wallberg