Beskrivelse

Offentlig støtte: I juni besluttede Syddansk Vækstforum at give Foreningen til Markedsføring af Ferieturismen i Syddanmark (Fomars) tilsagn om otte millioner kroner til at markedsføre regionens turisttilbud. Vækstforum gjorde det blandt andet på baggrund af en effektmåling, VisitDenmark har lavet, som hævder, at Formars har skabt 2,6 milliarder kroner i meromsætning og 3800 job på baggrund af en investering på blot 71 millioner kroner. Den effektmåling møder nu kritik. Der begynder at ringe nogle alarmklokker, når jeg ser sådanne tal. ... Hos Anne-Mette Hjalager, der er centerleder og professor på Center for Landdistriktsforskning ved Syddansk Universitet, vækker tallene også skepsis. ... - De afledte effekters størrelse kan ikke påvises konkret, fordi de er lavet på baggrund af en teoretisk model, der ligesom alle andre modeller bygger på en række forudsætninger og antagelser, skriver Christian Woller og fortsætter: - Men det er det værktøj, vi har aftalt med Region Syddanmark at benytte til at få lavet en vurdering af de langsigtede effekter med den usikkerhed det indebærer. VisitDenmark selv mener, at tallene er sandsynlige, men usikre.
Periode10. jul. 2016

Mediedækning

1

Mediedækning

  • Titel- Hvordan kan en krone vokse til 36 kroner?
    Mediets navn/udløbJydske Vestkysten
    Dato10/07/2016
    PersonerAnne-Mette Hjalager