Hvem er dette en reklame for?

  • Heidi Jønch-Clausen

Presse/medie

Beskrivelse

Valgkampagne: Dansk Folkepartis Morten Messerschmidt er igen i fokus i en ny sag med beskyldninger om brug af skatteydernes penge i strid med reglerne. DF afviser, men Europa-Nævnet vil nu se på sagen. Iført hvid skjorte med manchetknapper henvender Morten Messerschmidt, Dansk Folkepartis spidskandidat ved valget til Europa-Parlamentet i maj 2014, sig direkte til kameraet. ... Det er jo en rullende annonce eller kampagne for Morten Messerschmidt,« siger Heidi Jønch-Carlsen, retoriker og adjunkt på Center for Journalistik ved Syddansk Universitet. ... »Det var ikke en personlig valgkampagne for Morten Messerschmidt, men en helt legitim måde at skabe debat og oplysning om EU, så vi har helt klart holdt os inden for rammerne,« siger Steen Thomsen og henviser til, at alt er »godkendt uden anmærkninger«. »Hvis man nu kommer og siger, at nu laver vi nye regler, så er det fint med os. Så følger vi dem fremadrettet. Men hvis man gør det bagudrettet, så er det kun, fordi man kan se, at nu er der en mulighed for at træde på Dansk Folkeparti,« siger Steen Thomsen. Hvis nævnet kræver tilbagebetaling, vil DF ifølge Steen Thomsen gå til Folketingets Ombudsmand for at tvinge nævnet til at veje de andre partiers aktiviteter »på samme vægt«. ... Jyllands-Posten har gennemgået al korrespondance mellem nævnet og otte partier og Folkebevægelsen mod EU i tilskudsperioden 2012-14 og frem til i dag, og der er ikke et eneste eksempel på, at man har krævet penge tilbagebetalt, selv om brugen af midlerne har været tvivlsom ifølge formålet.
Periode27. nov. 2015

Mediedækning

1

Mediedækning

  • TitelHvem er dette en reklame for?
    Mediets navn/udløbJyllands-Posten
    Dato27/11/2015
    Producer/forfatterMORTEN PIHL
    PersonerHeidi Jønch-Clausen