Beskrivelse

Der er en forvandling i gang i supermarkederne. Der er kommet en ny generation af færdigmad på køl, som kan tilberedes hurtigt og fremstår lækkert. Retterne giver færdigmad et gastronomisk skær og har appel til forbrugere, der bor alene, har travlt og sætter sundhed højt. Først var der dåsemad, så kom færdigretter på frost, og på det allerseneste er salget af færdigretter på køl fra supermarkeder steget dra -stisk. ... Alle er under et gevaldigt tidspres, men sundhed betyder meget, og når det så er muligt at købe sunde færdigretter, så er denne måltidsløsning blevet legitim for den urbane middelklasse," siger professor Søren Askegaard, Syddansk Universitet, som forsker i forbrugerkultur. ... I Europa har lande såsom Storbritannien og Holland ført an i udviklingen, mens Danmark længe holdt fast i det ritualiserede aftensmåltid. Et stort antal britiske supermarkeder har i en årrække haft en særlig afdeling med ready meals. " De danske forbrugere var længe klar til sund færdigmad - det er supermarkederne, som har hængt i bremsen," siger Flemming Birch fra konsulentfirmaet Birch & Birch, der rådgiver om forbrug og detailhandel.
Periode8. aug. 2016

Mediedækning

1

Mediedækning

  • TitelFuld fart på salget af færdigretter
    Mediets navn/udløbTænk
    Dato08/08/2016
    Producer/forfatterREGNER HANSEN
    PersonerSøren Askegaard