Forsidehenvisning: Truslen mod nettets gratis indhold

  • Filip Wallberg

Presse/medie

Beskrivelse

MEDIER Internetbrugere blokerer i stigende grad de bannerannoncer, der finansierer journalistik og underholdning på nettet. Fremtiden byder på flere annoncer, der ligner redaktionelt indhold. En bekymrende udvikling, siger eksperter, mens andre peger på, at medierne selv er skyld i det, fordi de har stopfodret læserne med bannerannoncer. Er du klar til et bedre, hurtigere og mere privat internet? ... Udbredelsen af annonceblokering er et »kanonskrald, der er sprunget i indholdsproducenternes hænder«, siger Filip Wallberg, webudvikler og lektor i journalistik ved Syddansk Universitet. ... Men oven over overskriften står der, at der er tale om en annonce. På magasinet Womans hjemmeside kan man læse en guide til, hvor nemt du bliver »forårslækker«, i en modeguide betalt af skoproducenten Ecco. De er advertorials - artikler, der ligner og føles som artikler, selv om de i virkeligheden er annoncer. Dem vil vi se flere af i fremtiden, i takt med at annoncørerne satser mindre på blokerbare bannerannoncer og mere på de annoncer, som er sværere at blokere for, nemlig reklamejournalistik, siger Mads Voigt Hingelberg. ... Men platformen for at nå dem er ikke bannere, det er at levere indhold, der er relevant for brugerne«.
Periode29. mar. 2016

Mediedækning

1

Mediedækning

  • TitelForsidehenvisning: Truslen mod nettets gratis indhold
    Mediets navn/udløbPolitiken
    Dato29/03/2016
    Producer/forfatterMETTE LÜTZHØFT
    PersonerFilip Wallberg