Beskrivelse

Interview. Medieforsker skal lede et nyt dansk forskningsprojekt til 42 millioner kroner, som undersøger kvaliteten af museernes formidling af kulturarven gennem oplysning og oplevelser. De danske museer havde i fjor 16,2 millioner besøgende. ... »Vi har ikke som et mål i sig selv at få flere danskere til at besøge museerne,« understreger Kirsten Drotner, da Weekendavisen opsøger professoren på hendes akademiske hjemmebane på Syddansk Universitet i Odense for at få en forklaring på, hvorfor det er nødvendigt med et så stort tocifret millionbeløb, når mange andre humanvidenskabelige forskningsprojekter kan klare sig for en tiendedel af det beløb eller mindre. ... Der skal være cafeer, butikker, events og så videre. På den anden side har man også en ambition om, at et museum skal være et samfunds fælles erindring, og at det har en vigtig opgave i at bibringe viden om den erindring.« Det er disse to yderpunkter i opfattelsen af moderne museumsformidling, det kommende danske forskningsprojekt sætter fokus på i en tid, der ifølge professoren bærer præg af tre årtiers ny-liberal af-institutionalisering af mange vestlige landes offentlige kulturtilbud. »I USA og Storbritannien er der en udbredt grundfortælling om, at moderne museumsformidling udspringer af oplysningstidens løftede pegefingre om nationens fortræffeligheder, og at det hele nu er afløst af en »dumbing down« oplevelsesøkonomi med kæmpe cafeer og en udbredt »Disneyficering«, hvor indholdet spiller en mindre rolle. Men er det nu også rigtigt? ... »Det kan godt være, at mange museumsgæster kommer for at drikke kaffe i cafeen og speed-date til de store events.
Periode20. maj 2016

Mediedækning

1

Mediedækning

  • TitelEt studie i stemning
    Mediets navn/udløbWeekendavisen
    Dato20/05/2016
    Producer/forfatterLARS JØRGENSEN
    PersonerKirsten Drotner