Børn skal have adgang til bøger for at udvikle sproget

  • Justin Markussen-Brown

Presse/medie

Beskrivelse

Bøger og alfabetklodser er vigtige for børns sproglige udvikling i børnehaven. Derfor har et forskerhold undersøgt, hvordan det fysiske sprogmiljø ser ud i de danske børnehaver. Det er min tur til at se ABC-bogen.« »Nej, jeg havde den først. ... Det viser en ny undersøgelse af det fysiske sprogmiljø i de danske børnehaver, som et forskerhold fra SDU har gennemført. ... Hvis de kan kigge i dem, er det også mere sandsynligt, at de vil spørge, om en pædagog kan læse bøgerne højt for dem,« siger Justin Markussen-Brown, ph. d. ved Institut for Sprog og Kommunikation på SDU, der stod i spidsen for undersøgelsen. ... For os handler det mere om, at vi synes det er synd for den seks årige, der har så svært ved at læse, at han ikke trives,« siger Justin Markussen-Brown. OPMÆRKSOMME. ... OM UNDERSØGELSENJustin Markussen-Brown er ph. d. ved Institut for Sprog og Kommunikation på Syddansk Universitet. ... Hele ph. d.-afhandlingen ligger frit tilgængeligt på SDU's hjemmeside. ... DET VISER UNDERSØGELSEN FRA SDU89 % af børnehaverne havde et større antal bøger tilgængelige for børnene. 85,7 % af børnehaverne havde ting til at skrive/ tegne med, men kun 37,5 % havde noget at skrive på. 78 % af børnehaverne havde ingen eller kun én alfabetbog til hele børnehaven. 32,2 % af børnehaverne havde alfabetklodser. 12,7 % af børnehaverne havde deres eget bibliotek med bøger til hjemlån. 4,4 % af børnehaverne havde ingen bøger tilgængelige for børnene.
Periode15. okt. 2015

Mediedækning

1

Mediedækning

  • TitelBørn skal have adgang til bøger for at udvikle sproget
    Mediets navn/udløbBørn & Unge
    Dato15/10/2015
    Producer/forfatterMaja Hansen mjs@bupl.dk
    PersonerJustin Markussen-Brown