ARABISK BRUGES TIL MOBNING - IKKE SKOLEARBEJDE

  • Jalal El Derbas

    Presse/medie

    Beskrivelse

    INTEGRATION I FOLKESKOLEN: En ph. d.-afhandling afslører, at nogle arabiske drenge bruger deres modersmål til seksuel og racistisk chikane af andre elever og deres lærere. Piger, somaliere og danske lærere er særligt udsatte. Gider du godt lige at sætte dig derhen - nu? ... Han underviser til daglig i arabisk og interkulturel kommunikation på Center for Mellemøststudier på Syddansk Universitet og har brugt videooptagelserne til sin ph. d.-afhandling, der afdækker mulige årsager til, at tosprogede elever - især drenge - bliver ved med at halte langt efter deres danske kammerater i uddannelsessystemet. ... Hovedparten af dem er alligevel hverken i job eller under uddannelse. Jeg tror, at det ville kunne føre til en forbedring. For ingen forældre vil acceptere, at deres børn opfører sig på den her måde, mener Jalal El Derbas. Han understreger, at det negative indtryk, som han fik af elevernes skolegang på de pågældende skoler, kan hænge sammen med, at de to skoler har en majoritet af tosprogede elever, og at eleverne kommer fra ghettoområder. ... Han har stået i spidsen for de danske Pisa Etnisk-test, og her lå første-og andengenerationsindvandreres resultater væsentligt under de danske elevers. - Vi har set på, hvem der ligger helt i bunden, og det er de arabiske drenge - og til dels pigerne.
    Periode21 jun. 2016

    Mediedækning

    1

    Mediedækning

    • TitelARABISK BRUGES TIL MOBNING - IKKE SKOLEARBEJDE
      Mediets navn/udløbJydske Vestkysten
      Dato21/06/2016
      Producer/forfatterBodil Jessen, boj@berlingske. dk og Pernille Dreyer perd@berlingske.dk
      PersonerJalal El Derbas