Arabisk bruges til mobning - ikke skole arbejde

  • Jalal El Derbas

    Presse/medie

    Beskrivelse

    INTEGRATION En ph. d.-afhandling afslører, at nogle arabiske drenge bruger deres modersmål til seksuel og racistisk chikane af andre elever og deres lærere. Piger, somaliere og danske lærere er særligt udsatte. SPROG: »Gider du godt lige at sætte dig derhen - nu?« Den midaldrende mandlige skolelærer er blevet træt af den arabiske drengs mange afbrydelser af gruppearbejdet og vil flytte ham væk fra de tre andre arabiske drenge i gruppen. ... Han underviser til daglig i arabisk og interkulturel kommunikation på Center for Mellemøststudier på Syddansk Universitet og har brugt videooptagelserne til sin ph. d. afhandling, der afdækker mulige årsager til, at tosprogede elever - især drenge - bliver ved med at halte langt efter deres danske kammerater i uddannelsessystemet. ... Derfor har vi også så meget brug for denne type undersøgelser, der fortæller, hvad der sker i klasseværelserne mellem eleverne og mellem elev og lærer. Det er en utrolig værdifuld viden for os,« siger Anders Bondo. Nej til parallelsprogDet har ikke været muligt at interviewe undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V), men hun skriver i en kommentar: »Det er aldrig i orden at mobbe, og det er lige meget, om det sker på dansk, arabisk eller et helt tredje sprog. Derfor har jeg sat et stort initiativ i gang, der skal forebygge og bekæmpe mobning. Lærerne skal sende et tydeligt signal om, at der skal være plads til alle børn, og at man skal behandle andre elever ordentligt. Hvis nogle elever ikke kan forstå det og taler »kodesprog« eller anvender et sprog, som udelukker og mobber andre elever, så skal skolen gribe ind.
    Periode26 jun. 2016

    Mediedækning

    1

    Mediedækning

    • TitelArabisk bruges til mobning - ikke skole arbejde
      Mediets navn/udløbÅrhus Stiftstidende Østjylland
      Dato26/06/2016
      Producer/forfatterBodil Jessen og Pernille Dreyer boj@berlingske.dkperd@berlingske.dk
      PersonerJalal El Derbas