Almendannelse er under angreb i gymnasiereform

Presse/medie

Beskrivelse

Den almene dannelse i gymnasiet, hvor høj faglighed går hånd i hånd med at skabe livsduelige og engagerede unge, vil blive undergravet af målstyring og øget fokus på anvendelige kompetencer. Det mener uddannelsesforskere, gymnasielærere og -elever Begreber som øget faglighed, moderne kompetencer og faglige og nationale mål præger udspillet til Venstres gymnasiereform. ... Men ifølge lektor, ph. d. Dion Rüsselbæk Hansen, der forsker i gymnasiet på Syddansk Universitet, gør den reelt det modsatte. ... Når skole, beskæftigelsesog socialområdet bliver udsat for målstyring, så bliver det målene frem for de vigtigste opgaver, som fagpersonerne har mest blik for, og det går ud over de svageste. Thomas Aastrup Rømer mener, at regeringens udspil til en gymnasiereform vidner om den samme trang til at detailstyre pædagogikken via målstyring som i folkeskolen. ... Problemet er detaljeringsgraden, som risikerer at styre gymnasiet i den helt forkerte retning: »Lav nogle gode overordnede mål og vis tillid til, at fagprofessionelle ikke er tonedøve, men kan føre dem ud i livet bedst muligt.«. lila@information.dk Hele udspillet vidner om et kæmpe demokratisk underskud, hvor det at uddanne medborgere er uden betydning Dion Rüsselbæk Hansen Lektor, ph. d. Syddansk Universitet.
Periode2. maj 2016

Mediedækning

1

Mediedækning

  • TitelAlmendannelse er under angreb i gymnasiereform
    Mediets navn/udløbInformation
    Dato02/05/2016
    Producer/forfatterLise Richter
    PersonerDion Rüsselbæk Hansen