Varemærket som kultursymbol: Werkbund som tænketank for industrikultur

Munch, A. V. (Foredragsholder)

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragForedrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed

Beskrivelse

I oktober 1907 gik tyske fabrikanter, kunstnere og politikere ind i et tæt samarbejde om at give form og værdighed til den nye, moderne kultur. Det var en bred, idealistisk kulturvision, der gik fra at forskønne fabrikker, arbejderboliger, produkter og reklamer til overveje disse former som tidens kultursymboler, en længe savnet, fælles identitet. Initiativet skulle naturligvis også styrke Tyskland på verdensmarkedet, men det skulle ske ved at skabe produkter og varemærker, der hang harmonisk sammen med det nye liv. Werkbund kritiske diskussioner om kunst og kapital kaster lys på nutidens branding og vækker en historisk interesse for, om ideerne vandt gehør i Danmark.


Emneord: Branding, Deutsche Werkbund, kreative alliancer
Periode20. sep. 2007
BegivenhedstitelIndustrikulturens symboler. Om industriens visuelle identitet og kulturvisionen bag Werkbund: null
BegivenhedstypeKonference
PlaceringMøntergaarden, Odense Bys Museer

Emneord

  • Branding, Deutsche Werkbund, kreative alliancer