Udvikling af naturvidenskabelig uddannelse på et nationalt niveau

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragGæsteforelæsning, undervisning og kursusvirksomhed ved andre universiteter

Beskrivelse

Naturvidenskabelig uddannelse står som en hjørnesten i samfundets fremskridt. Naturvidenskabsuddannelse bidrager til vores muligheder for at fremmer innovation og tackle komplekse globale udfordringer. Dog er der, på trods af eksisterende danske nationale strategier og programmer, en tendens til, at unge fravælger naturvidenskabelige uddannelser. Som svar på denne udfordring bestræber Naturvidenskabsakademiet NAFA sig på at fremme engagerende naturvidenskabelig undervisning i grundskolen og på læreruddannelsen.
Implementeringen af et så stort tværgående program er uden fortilfælde i Danmark. Dette oplæg bygger på en etnografisk undersøgelse af innovationen af naturvidenskabelig uddannelse i NAFA-programmet. Der fremlægges forskellige introspektive refleksioner over ledelsen af de interne operationer. Undersøgelsen tjener som en udforskning af NAFA som et økosystem for samarbejdsdrevet innovation i dansk naturvidenskabelig uddannelse.
Undersøgelsen identificerer drivkræfter og barrierer for tværsektoriel og tværinstitutionel forhandlet ledelse med henblik på at fremme systemisk forandring.
Oplægget adresserer forskellige centrale spørgsmål, der understreger betydningen af kollektiv ledelse, meningsskabelse, grænseoverskridelse og etablering af uformelle læringsnetværk. Disse aktiviteter anbefales med det formål at integrere naturvidenskabelig undervisning og lokale initiativer, der i sidste ende fremmer en langsigtet og bæredygtig makroskala forandring.
Analysen bidrager til den eksisterende skandinaviske forskning om storskala innovation i naturvidenskabelig uddannelse.
Periode12. jun. 2024
Sted for afholdelseIDN - Institut für Didaktik der Naturwissenschaften Leibnitz Universität Hannover, Tyskland
Grad af anerkendelseInternational

Emneord

  • Naturfagsdidaktisk forskning
  • Storskala innovation
  • Samarbejdsdrevet uddannelsesinnovation
  • Forandringsledelse