Studiemiljø og frafald

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragKonferenceoplæg

Beskrivelse

Vi undersøger studiemiljøets betydning for studerendes færdiggørelsesintentioner, frafaldsovervejelser og reelle frafald. Fokusset på studiemiljø er begrundet i et ønske om at fokusere på såkaldte foranderlige (’changeable’ (Yik, 2022 )) faktorer, som man kan intervenere på, og som derfor er det stærkeste grundlag for at styrke uddannelseskvalitet (Hanushek, 2011; Scheerens, 2017). Disse faktorer har hidtil været svære at bestemme med en rimelig effektstørrelse. De foranderlige faktorers formbarhed (‘malleability’) ift. specifikke kontekster er en væsentlig forklaring på udfordringerne med at bestemme dem (Qvortrup & Lykkegaard, 2022).
Vi har med udgangspunkt i Tinto’s (1975) Institutional Departure Model og med konstruktivismen som rammesætning (Qvortrup & Lykkegaard, 2022) operationaliseret studiemiljøet i et fagligt system, et socialt system og undervisning. I oplægget præsenteres vores tilgang og vi besvarer forskningsspørgsmålet: Hvad karakteriserer studerendes færdiggørelsesintentioner og frafaldsovervejelser, og hvilken betydning har studiemiljøet for variationen heri?
Periode24. maj 2023
BegivenhedstitelDUN Konferencen 2023: Læringsmiljøer: Relationer og rammer (Learning environments: relations and settings)
BegivenhedstypeKonference
PlaceringKolding, DanmarkVis på kort
Grad af anerkendelseNational