Om forsøg på sproglig ligestilling mellem kønnene – med fokus på spansk og tysk

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragForedrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed

Beskrivelse

Begrebet ’køn’ har flere betydninger: biologisk, socialt og grammatisk. Ikke alene har der (altid) eksisteret interessante relationer mellem disse betydninger, men inden for de sidste årtier er disse relationer blevet udfordret mere og mere ud fra et ønske om sproglig ligestilling mellem kønnene. Særdeles iøjnefaldende har været forsøg på at ændre ordformer, ordendelser og selve grammatikken. Dobbeltformer a la chico y chicas / Bürger und Bürgerinnen anvendes hyppigere og hyppigere, men ses forsøgt afløst af sammentrækninger som chico/as eller chic@s og BürgerInnen m.m. Ofte med udgangspunkt i LGBT+ bevægelsen er flere såkaldte gender-inklusive forslag dukket op: på spansk fx endelsen -es (profesores) og på tysk fx det såkaldte Gendersternchen (Lehrer*innen). Har disse alle disse sproglige nyskabelser en fremtid? Er det overhovedet muligt at ændre sproget på denne måde?
Periode3. aug. 2021
Sted for afholdelseHF og VUC Fyn, Danmark

Emneord

  • gender
  • spansk
  • tysk
  • sprog