Netværksledelse inden for naturfagsuddannelse

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragKonferenceoplæg

Beskrivelse

Naturfagsundervisning har i de seneste år fået øget opmærksomhed og spiller en vigtig rolle i skoleudvikling, især i forhold til uddannelse for bæredygtighed. Denne artikel undersøger, hvordan uddannelsesledelse kan facilitere en bæredygtig og samarbejdsorienteret skolekultur på forskellige niveauer af uddannelsessystemet. Vi bygger på det danske nationale center NAFA samt en ny casestudie fra 2022 af et naturfagsprogram i udskolingen på en dansk folkeskole, som peger på, at aspekter som tillid og ligeværdighed er vigtige for oplevelsen af facilitering af samarbejde. Vi argumenterer for, at ledelse inden for naturfagsundervisning er både kompleks og vigtig for at facilitere meningsfuldt samarbejde og skabe elevcentreret læring. Med denne artikel ønsker vi at bidrage til forskningsfeltet inden for naturfagsledelse ved at tilbyde perspektiver på, hvordan bæredygtig ledelse kan se ud fremover for at styrke skolesamarbejde og elevernes læring.
Periode2. sep. 2023
BegivenhedstitelESERA
BegivenhedstypeKonference
Konferencenummer9
PlaceringIstanbul, TyrkietVis på kort
Grad af anerkendelseInternational

Emneord

  • Netværksledelse
  • Naturfagsuddannelse