Nationell ämnesdidaktisk konferense

Hobel, P. (Oplægsholder)

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragKonferenceoplæg

Beskrivelse

SKRIVNING I ALLE FAG Et interventionsprojekt på et gymnasium i København Peter Hobel, peterhobel@sdu.dk Författare: Peter Hobel Denne paperfremlæggelse præsenterer et interventionsprojekt på Nærum Gymnasium i København. Projektets mål er at udvikle et meta-fag for elever i 1.g, hvor de bliver introduceret til faglig skrivning i alle fag. Jeg har sammen med en gruppe af skolens lærere udviklet et design for dette fag, og det afprøves i én klasse i dette skoleår. Projektet er fagdidaktisk, fordi det fokuserer på, at skrivning ikke bare er en almen kompetence, men altid realiseres i en faglig skrivekultur. Skrivning er et medierende redskab, eleverne kan anvende, når de skal tilegne sig fag, og når de skal anvende fag. Skrivedidaktik er dermed fagdidaktik. Projektet adresserer læreruddannelse. Interventionen er et efteruddannelsesforløb i forlængelse af, at skrivning i alle fag er blevet et indsatsområde i det danske gymnasium efter reformen i 2005. Teoretisk har projektet et sociokulturelt og socialsemiotisk udgangspunkt. Skrivning ses som en formålsorienteret og funktionel aktivitet, der foregår i en faglig og institutionel kontekst og har et ekspressivt, referentielt og adressivt aspekt. Metodisk er projektet et interventionsprojekt. Sammen med lærerne udvikler jeg en forståelse af, hvilken rolle skrivning skal spille i fagene, og hvordan eleverne kan udvikle faglig skrivekompetence. Vi undersøger bl.a., hvordan eleverne kan dele de faglige opgaver op i skrivehandlinger (afsnit), der har et lokalt formål i opgaven. Og vi har diskuteret, hvordan disse skrivehandlinger realiseres forskelligt i fagene. Projektet er tilknyttet skriveforskningsprojektet Writing to Learn, Learning to Write. Referencer: Skriveforskningsprojektet: www.sdu.dk/fos. Se to artikler af Krogh og Hobel under Publikationer. Om interventionsprojekter: Se artikel af Yrjö Engeström på http://tap.sagepub.com/content/21/5/598
Periode10. apr. 2014
BegivenhedstitelNationell ämnesdidaktisk konferense
BegivenhedstypeKonference
PlaceringGöteborg, Sverige

Emneord

  • fagdidaktik
  • skrivedidaktik
  • interventionsforskning