Materialiteters betydning i eksterne læringsmiljøer – casen Bælt i Balance

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragKonferenceoplæg

Beskrivelse

Eksterne læringsmiljøer har en lang tradition i Danmark, blandt andet i kraft af Skoletjenesten, som har præget billedet for de eksterne læringsmiljøer siden 1970 (Golles, 2007). Både nationalt og internationalt er der forsket en del i læringspotentialerne for eksterne læringsmiljøer: Hvad får eleverne ud af det, fagligt?, såvel som forskning i potentialerne i eksterne læringsmiljøer til at skabe interesse for naturvidenskab (Neher-Asylbekov & Wagner, 2023) og bidrage med 21. århundredes kompetencer (Berg et al., 2021). I mit PhD projekt undersøges naturvidenskabelige eksterne læringsmiljøers potentialer og udfordringer i relation til elevernes oplevelse. PhD projektet er pragmatisk funderet og der arbejdes abduktivt (Brinkmann, 2014). Et af de interessante fund i projektet er betydningen af materialiteter i naturvidenskabelige eksterne læringsmiljøer. Materialiteter der kan være noget så konkret som waders, rejehove og akvarier. I denne præsentation gives et indblik i hvordan materialiteter betyder noget for deltagernes oplevelse. Der gives eksempler fra empiri fra casen Bælt i Balance, som er et naturgenoprettelses- og udviklingsprojekt drevet af Naturpark Lillebælt, hvor der bl.a. arbejdes med udvikling af undervisningsforløb for grundskolen og gymnasiet. Både kvantitativt, med en spørgeskemaundersøgelse, og kvalitativt, med observation og fokusgruppeinterviews, har FNUG fulgt projektets undervisningsdel. I oplægget præsenteres foreløbige resultater og fund fra følgeforskningsprojektet. Der lægges desuden op til en debat om hvordan man bevidst kan arbejde med at bruge materialiteter i naturvidenskabelig undervisning.
Periode12. sep. 2023
BegivenhedstitelDanish Science Education Research Association konference
BegivenhedstypeKonference
PlaceringOdense M, DanmarkVis på kort
Grad af anerkendelseNational