Keynote: "Historiefagets forgrønnelse"

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragKonferenceoplæg

Beskrivelse

Hvilke muligheder og udfordringer står historiefagsdidaktikken overfor i den antropocæne/kapitalocæne epoke? Hvilke potentialer ligger der i den æstetisk-affektiv dimension af skolens klima-, miljø- og bæredygtighedsundervisning? Og hvordan fortæller vi Jordens naturhistorie og menneskenes kultur- og samfundshistorie, når de globale, økonomisk-produktive systemer er blevet selvkørende i og med den senmoderne kapitalisme? Det er nogle af de spørgsmål, jeg i keynoten vil tage livtag med.
Periode8. mar. 2024
Sted for afholdelseHistorielærerforeningen

Emneord

  • Bæredygtighed
  • Global opvarmning
  • Klimakrise
  • Kapitalocæn
  • Antropocæn
  • Fagdidaktik
  • Historiefaget
  • Grundskolen
  • Gymnasiet
  • Grøn omstilling
  • Center for Grundskoleforskning