Etiske læreprocesser - udvikling af en professionsetik for pædagoger

Ribers, B. (Deltager)

Aktivitet: Andre aktiviteterAndet

Beskrivelse

Projektet har gennem dialogisk aktionsforskning udforsket nye didaktiske perspektiver på hvordan pædagoger, via en brobygning mellem uddannelse og praktik, kvalificeres til at håndtere etiske problemstillinger. Forskningsprojektet viser, at etiske læring kan afhjælpe fænomenet moral distress, som opstår i krydsfeltet mellem lovgivning, økonomiske og politiske rammer og den konkrete pædagogiske praksis.

Samarbejdspartnere: University College Capital, BUPL, Roskilde Universitet og Syddansk Universitet

Forskningsleder: Bjørn Ribers, Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet.

Projektet er støttet af BUPL's forskningspulje.
Periodedec. 2011apr. 2016
Sted for afholdelseUddannelsesvidenskab
Grad af anerkendelseNational

Emneord

  • Professionsetik
  • Pædagoger
  • Social Educators
  • Early Childhood Educators